Hej,

Har en Bosch ugn; HBA4785S0 som undervärmen har sluta fundera på. Har resistansmätt värmeelementet till 40ohm, vilket stämmer bra med angiva 1300W. Alltså till synes inget fel värmeelementet.
Har även mätt spänningen över värmeelementet, men får inget där; 0V.

Sätter man på värmen ser allt bra ut till att börja med. Det knäpper från kretskortet, gissar ett relä, men ingen värme kommer. Efter en stund och några knäppningar (gissar relä) så stänger ungen av värmen och återgår till "vilo-läge".

Gissar att det är något med kretskortet som är trasigt men hittar inget som reservdel när jag söker.

Någon som haft liknande problem eller vet hur jag ska tänkas gå vidare?

Har du skrivit rätt modell ?

Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du skrivit rätt modell ?
skall nog vara ett s till på slutet innan /xx

H HomerS skrev:
Hej,

Har en Bosch ugn; HBA4785S0 som undervärmen har sluta fundera på. Har resistansmätt värmeelementet till 40ohm, vilket stämmer bra med angiva 1300W. Alltså till synes inget fel värmeelementet.
Har även mätt spänningen över värmeelementet, men får inget där; 0V.

Sätter man på värmen ser allt bra ut till att börja med. Det knäpper från kretskortet, gissar ett relä, men ingen värme kommer. Efter en stund och några knäppningar (gissar relä) så stänger ungen av värmen och återgår till "vilo-läge".

Gissar att det är något med kretskortet som är trasigt men hittar inget som reservdel när jag söker.

Någon som haft liknande problem eller vet hur jag ska tänkas gå vidare?
du har en kontrollmodul på baksidan med kinesiska reläer som bruka gå åt h---e
https://www.bosch-home.se/supportde...01#/Tabs=section-spareparts/Togglebox=tb0420/

Hej,

Ja, skrev inte modellen rätt, sorry. Rätt ska vara HBA4785S0S.
Sitter mkt riktigt 6st (3+3) reläer på kortet, alla av märket HONGFA....
Verkar inte bättre än att jag få öva upp mina lödnings-skills igen

• Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.