Hej!

Precis pluggat i min nya spis. Till min förvåning sitter det ingen spärr på ugnsluckan. Verkar inte följa med någon heller.

Med småttingar i huset är detta inget jag vill vara utan men jag trodde inte det fanns spisar som var utan denna spärr.

Är jag korkad och missar något här?

Instruktionsboken nämner ingenting om någon spärr.

Spisen är en Electrolux lki6489sow.

Bifogar lite bilder. Ser ut som om någon spärr skulle kunna monteras i alla fall.

• Närbild på Electrolux spis ugnslucka och display som visar "01:34", utan synlig spärr för ugnsluckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen ugnslucka på en Electrolux spismodell lki6489sow, visar avsaknaden av säkerhetsspärr för luckan.
    Skapa konto
Redigerat:
Det brukar följa med en liten plastpåse med en plastkrok som skruvas fast med 2 skruvar i ugnen och hakar fast luckan, man måste lyfta haken med tummen för att öppna luckan.

Den har iaf elektriskt lås.

L Leif i Skåne skrev:
Det brukar följa med en liten plastpåse med en plastkrok som skruvas fast med 2 skruvar i ugnen och hakar fast luckan, man måste lyfta haken med tummen för att öppna luckan.
Det följde med en påse men den innehöll endast tippskydd.

Jag finner ingen spärr på tillbehörsbutiker heller. Men som ni ser på bilderna ser det ju ut som det är gjort för att ha en spärr på luckan som sedan låser i delen som syns monterad på ugnen.

Demmpa Demmpa skrev:
Av ugnsluckan? Hällens funktioner kan man låsa i alla fall.

Vid pyrolysrengörning så MÅSTE ugnsluckan vara låst.

Se även sida 22 i manualen.

När jag köpte min ugn för 11 år sen följde det inte med någon barnspärr. Jag maila webshopen och fråga om det och efter ett par dagar dök det upp en påse med ugnspärr i brevlådan, de var jättesnabba på att fixa det men framgick inte varför den inte var med. Gissar på att det måste finnas med i Sverige med tanke på krav på barnsäkerhet vid nybyggen.

I mitt fall köpte jag ugnen (från Bosch) och massa andra vitvaror jättebilligt på nätet från en svensk weshop som visade sig vara billig pga parallellimport från östeuropa, vilket jag gissar var anledningen till att det inte var med nån spärr (och även att det endast följde med manualer på franska samt massa språk med kyrilliska bokstäver), men troligen var de tvugna att skicka med ugnsspärr för att få sälja i sverige men att det löses genom att de köper in spären separat skickar den till de som frågar efter det 🤔

Redigerat:
Jag har köpt min från en svensk hemsida men gissar på att produkterna kommer från annat håll.

Jag ska ta kontakt med firman imorgon.

Det konstiga är att jag inte hittar någon spärr på de tillbehörssidor jag kikat på heller.

A Amrich skrev:
Jag har köpt min från en svensk hemsida men gissar på att produkterna kommer från annat håll.

Jag ska ta kontakt med firman imorgon.

Det konstiga är att jag inte hittar någon spärr på de tillbehörssidor jag kikat på heller.
Nu har jag varit i kontakt med butiken och enligt de så levereras denna modell utan mekanisk spärr och de kunde inte erbjuda någon som tillbehör heller.

Jag har kollat på Electrolux hemsida där man kan knappa in produktnumret och hittar ingen spärr där heller. Det ser ju dock ut som att det är förberett för en mekanisk spärr om ni tittar på bilderna i första inlägget.

Är det någon som kan hjälpa mig att lösa det här så vore jag väldigt tacksam!

A Amrich skrev:
Nu har jag varit i kontakt med butiken och enligt de så levereras denna modell utan mekanisk spärr och de kunde inte erbjuda någon som tillbehör heller.

Jag har kollat på Electrolux hemsida där man kan knappa in produktnumret och hittar ingen spärr där heller. Det ser ju dock ut som att det är förberett för en mekanisk spärr om ni tittar på bilderna i första inlägget.

Är det någon som kan hjälpa mig att lösa det här så vore jag väldigt tacksam!
finns ej heller i bulletiner eller tsm eller reservdelslistan
väldigt märkligt för jag vill minnas att det finns något i lagtexten

Coolman Coolman skrev:
Reservdel är inte modell specifikt så det finns som generell reservdel.

Friskriver mig om denna ej passar...

[länk]
den är gjord för äldre spisar från Rothenburgfabriken
så den kanske inte passar de polska

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt, den verkar låsa sig automatiskt vid pyrolys... Om det här är rätt manual...

Instruktioner för rengöring av AirFry-plåten och pyrolytisk rengöring av ugn. Varnar för brännskador och kräver luckan låst vid pyrolys.
Skapa konto

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Exakt, den verkar låsa sig automatiskt vid pyrolys... Om det här är rätt manual...

[bild]
alla poryys produkter skall kåsa luckan automatiskt och fungerar inte om de inta är låsta

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.