P
M MagHam skrev:
Har hört ett antal lager som varit trasiga av olika slag, men ingen liknar detta. Trasiga lager brukar sjunga som järnvägsräls, knastra eller knäppa.
Detta låter mer som man "gnider en ballong" tycker jag.
kan vara att trumman går mot bälgen
som kan bero på bälgen är ur läge eller skadad eller att trumlagret är så slut
 
Å andra sidan så är det klokt att kolla om det är något uppenbart som hindrar innertrumman att röra sig utan konstiga ljud.

En metod är som sagt att plocka bort värmeelementet och kolla vad som ev döljer sig därinne, en annan - om man råkar ha det hemma - ett enkelt endoskop man ansluter till telefonen och kan sticka ner i mellanrummet och kolla runt.

Det är inget ovanligt alls att hitta alla möjliga saker i detta utrymme, skruvar, bh-byglar som trasslat in sig i värmeelementet etc.
 
Bälgen ser hel ut och verkar sitta rätt. Jag har kört ett styvt buntband i glappet mellan bälgen och trumman hela varvet runt utan problem. Ljudfiler på Youtube med lagerproblem låter annorlunda, mer knaster. Min maskin gnisslar, men jag har inte lyckats hitta något liknande ljud på Youtube.
 
F FredLind skrev:
Bälgen ser hel ut och verkar sitta rätt. Jag har kört ett styvt buntband i glappet mellan bälgen och trumman hela varvet runt utan problem. Ljudfiler på Youtube med lagerproblem låter annorlunda, mer knaster. Min maskin gnisslar, men jag har inte lyckats hitta något liknande ljud på Youtube.
Det beror ju på hur trasigt/på vilket sätt lagret är trasigt också. Jag har absolut hört gnisslande (trasiga lager)
 
Ja, jo... det kan ju kanske gnida hårt mot packbox/tätning t ex så att det är det ljudet som tar överhand.
 
P
I det här läget skulle jag stoppa in huvudet i maskinen och med hjälp av en ficklampa lysa genom trummans hål för att se.
Går det inte att se nått så tar man bort elementet och tittar in.
 
Problemet är löst! Det var remmen som driver trumman som hade börjat klättra upp på trummans vägg. Nu har jag tryckt ner den på rätt plats och tvättmaskinen låter normalt igen.
Tack alla som engagerat sig i mitt tvättmaskinsproblem.
 
  • Gilla
Maxizor och 2 till
  • Laddar…
Lysande. Kanske ska du vara beredd på att det kan hända igen. Remmar som tappat formen och vrider sig eller klättrar åt sidan brukar kunna göra om det "hysset"
 
Ja, det får jag nog vara. Känns bra att kunna lösa saker själv utan att behöva anlita servicetekniker. Remmen är lite bökig att åtgärda för det står en torktumlare ovanpå tvättmaskinen, men nu vet jag åtminstone hur det låter när remmen kryper. Är det lönt att byta remmen nästa gång den kryper?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
F FredLind skrev:
Ja, det får jag nog vara. Känns bra att kunna lösa saker själv utan att behöva anlita servicetekniker. Remmen är lite bökig att åtgärda för det står en torktumlare ovanpå tvättmaskinen, men nu vet jag åtminstone hur det låter när remmen kryper. Är det lönt att byta remmen nästa gång den kryper?
Ja

Edit: om du gör det själv
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.