S Stefan1972 skrev:
Kolla tillverkarens garantier också......Min samsung var det ett år på via elgiganten där den är köpt. Sen vid diskussioner med samsungs support så kom det ju fram att Samsung själva har två års garanti......De sa inte elgiganten ett smack om.
Okej. Tack för tipset. Ska kolla med Simens.

S SnickarMartin skrev:
Den är sen 2017. Har för mig att jag kollade med garantin sist, då var det tyvärr inte mer än standard, 1 år.

Tack för hjälpen i alla fall.
man har ju 3 års reklamationsrätt enl lag

T tergo skrev:
man har ju 3 års reklamationsrätt enl lag
Ja fast det är fortfarande skillnad på garanti och lag. En sak som går sönder efter två år kanske kan ju inte anses som ursprungligt fel och då ryms det ju inte inom lagen.
Har man däremot köpt nåt som krånglat från första början och de aldrig fått till det så är man ju mer skyddad av lagen än nån ev garanti.

S Stefan1972 skrev:
Ja fast det är fortfarande skillnad på garanti och lag. En sak som går sönder efter två år kanske kan ju inte anses som ursprungligt fel och då ryms det ju inte inom lagen.
Har man däremot köpt nåt som krånglat från första början och de aldrig fått till det så är man ju mer skyddad av lagen än nån ev garanti.
om en vara kan förväntas hålla i 3 år och den går i sönder efter 2 år vid normal användning så är det ett ursprungligt fel

Ursprungliga fel är sådana som fel som funnits vid köp eller som till följd av egenskaper hos varan visar sig först efter köp. Det kan röra sig om fabrikationsfel, kvalitetsbrister, delar som slit onormal snabbt i förhållande till användning, rena skador som funnits vid köp eller andra fel som visar sig efter köpet. Ett ursprungligt fel är ett fel som inte beror på något du gjort med varan utan som skulle visat sig även om någon annan använt varan enligt anvisningar.

https://www.hallakonsument.se/frageforum/hur-kan-jag-bevisa-att-felet-är-ursprungligt-1842316

Kollade med Simens idag. 1 år garanti + 3 års reklamationsrätt. Som verkar vara lite halvluddigt. Ibland behövdes det typ 3 besök av en tekniker för att kunna fastställa en reklamation., dvs byta ut pumpen 3 gånger inom rimlig tid. Efter det kanske man får pengarna tillbaka eller en ny torktumlare. Tror det kommer kosta mer än det smakar, kanske är billigast att köpa en ny pump vartannat år .

S SnickarMartin skrev:
Kollade med Simens idag. 1 år garanti + 3 års reklamationsrätt. Som verkar vara lite halvluddigt. Ibland behövdes det typ 3 besök av en tekniker för att kunna fastställa en reklamation., dvs byta ut pumpen 3 gånger inom rimlig tid. Efter det kanske man får pengarna tillbaka eller en ny torktumlare. Tror det kommer kosta mer än det smakar, kanske är billigast att köpa en ny pump vartannat år .
Verkar vara lite förvirrat från den du pratade med. En tekniker kan på första besöket konstatera en reklamation och byta ut pumpen, utan kostnad för dig. Är den från 2017 tycker jag att du (som minst) skall kunna snacka till dig en kostnadsfri undersökning. Gör teknikern då bedömningen att pumpen är defekt och ligger inom reklamation (normal användning från din sida) så byter han/hon den snabbt på plats.

torbeno torbeno skrev:
Verkar vara lite förvirrat från den du pratade med. En tekniker kan på första besöket konstatera en reklamation och byta ut pumpen, utan kostnad för dig. Är den från 2017 tycker jag att du (som minst) skall kunna snacka till dig en kostnadsfri undersökning. Gör teknikern då bedömningen att pumpen är defekt och ligger inom reklamation (normal användning från din sida) så byter han/hon den snabbt på plats.
Jag fick samma besked när min pump la av, att det kan behövas flera pajade pumpar för reklamation. Kändes spontant att 637:- för en ny pump var värt det, istället för att ta risken att få betala för teknikerbesök, kanske flera besök.

S StefanFS skrev:
Jag fick samma besked när min pump la av, att det kan behövas flera pajade pumpar för reklamation. Kändes spontant att 637:- för en ny pump var värt det, istället för att ta risken att få betala för teknikerbesök, kanske flera besök.
Kanske pratade med samma förvirrade person då. Hur tänker sig personen att de första pajade pumparna skall klassas? Skall kunden stå för kostnaden då först och sen få återbetalt? Nä, så är inte fallet.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
S StefanFS skrev:

Lite så jag resonerar också. Risken är ju att man får pröjsa dom första besöken och en eller två pumpar själv, sen den tredje kanske man slipper?! Har man tur så kanske man får återbetalt för de tidigare besöken.. Vad kostar en felsökning? 1500 kr?

Ska prova ringa simens igen och se ifall det går att få en kostnadsfri felsökning.

Kan även säga att den jag prata med på simens sa att det oftast var lösningen på problemet att byta pumpen.

Be att få prata med någon på reklamationsavdelningen, istället för vanliga kundtjänst.

S SnickarMartin skrev:
jag tror att du har fått fel info
om pumpen gått sönder så har säljaren 2 försök att laga den och om samma fel uppstår en tredje gång så kan du välja att häva köpet
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag tror att du har fått fel info
om pumpen gått sönder så har säljaren 2 försök att laga den och om samma fel uppstår en tredje gång så kan du välja att häva köpet
[länk]

Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.
torbeno torbeno skrev:
Kanske pratade med samma förvirrade person då. Hur tänker sig personen att de första pajade pumparna skall klassas? Skall kunden stå för kostnaden då först och sen få återbetalt? Nä, så är inte fallet.
Min reklamationsrätt går ut 2020, i april tror jag. Byter jag pumpen nu, håller i 1 år till eller 2 år. Min tid har ju troligtvis gått ut när pump nr 2 går sönder. Vad gäller då? Är reklamationsrätten på hela produkten eller reservdelen?

• Gilla
JETH
  • Laddar…
Gäller produkten. Men du har också garanti på reparationen så går pumpen sönder inom 6 månader (eller vad företaget ger) så fixar de en ny pump.

Tänkte meddela att jag köpte ny pump själv. 650 kr hos siemens med lite rabatt. Verkar som att den går bra nu. Har kört två program utan att den stannar och vill tömma kondenstanken.

Siemens kunde inte erbjuda nån kostnadsfri felsökning utan det var upp till servicetekniker att bedöma det, även om det skulle vara reklamation. Service teknikern sa typ tvärtom, för reklamation skulle man fylla i massa papper som man gör hos siemens. Orkade helt enkelt inte krångla med skiten , chansade på en ny pump och det verkar funka.

Tack för hjälp och tips.

Vi har en Bosch vp-tumlare som fungerat klanderfritt i säkert 5 år.

Det enda jag gör är rengöring av luddfiltren.
Vattenbehållaren tömmer jag bara när den är full eftersom vattnet används för rengöring av kondensorn. Då gör jag rent filtret i vattenbehållaren också.

Men vi kan ju haft tur

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.