42 521 läst ·
134 svar
43k läst
134 svar
Bosch spis inkoppling.
Men det var väl detta som var kärnfrågan, ska TS göra sig besväret att välja en trefas spis eller ej. Säljaren har lurats lite, likaså tillverkaren. Och problem kan ju möjligen uppstå om man kör spisen hårt och har 2x16A bakom.K Kane skrev:
Vad är det för butik, vad är det för spis, det var någon häromdagen som hade problem med pyrolys rengöringen har jag för mig, ska man inte kunna köra denna samtidigt som man steker något på Boozt?T thokar skrev:
Vad finns det för alternativa spisar?
Du är helt säker på att det är rätt spis du länkade? Där står det 16A men schemat säger 20A.
Har du koll på hur mycket ström den drar? 20A enligt schemat innebär ju 4600W per fas = 9200W totalt.
Är det då avsäkrat med 16A så kan du max ta ut 7360W innan man ligger på gränsen.
Det kan säkert funka med både 10A och 16A men eftersom schemat säger 20A så finns det ju en risk att den drar just det. Så dubbelkolla för säkerhets skull
Har du koll på hur mycket ström den drar? 20A enligt schemat innebär ju 4600W per fas = 9200W totalt.
Är det då avsäkrat med 16A så kan du max ta ut 7360W innan man ligger på gränsen.
Det kan säkert funka med både 10A och 16A men eftersom schemat säger 20A så finns det ju en risk att den drar just det. Så dubbelkolla för säkerhets skull
Ja precis, då finns fortfarande möjligheten att välja en spis som utnyttjar detta eftersom den är oanvänd. Men kan TS lägga upp installation anvisningen där ifall det står att den verkligen klarar sig med 2x16A som länken antyder eller det faktiskt egentligen behövs 2x20A för att kunna maxa denna.K Kane skrev:
Det är en 2-fasspis med 230V elementspänning. Den kan kopplas in med en eller två faser i ett normalt svenskt elsystem.T thokar skrev:Hej!
Införskaffat en ny spis med induktion har idag 3 faser, nolla och jord, men hur kopplas det?
Bara två faser på spisen, fas 1 på bilden går till induktionen fas 2 ingen kabel fas 3 till ugnen.
Ska det byglas mellan fas 1 och 2? Alltså två faser till induktionen?
Omöjligt hitta någon info från Bosch, och det är ju en 220-240 spis och ingen 400, men efter läst en del brukar det vara så ändå fast det inte står något om det.
Strunta i vita kabeln som sitter på då det är test bara.![]()
Det översta eller näst översta eller tredje av inkopplingsalternativen fungerar.
Klämma 2 på plinten är tom.
Varför finns 3-fasalternativet? Ja säg det, demonstrera ett sätt att parkera en överbliven tåt?
Varför är det ritat en bygel mellan klämma 2 och 3 i bild 2? Klämma 2 är ju tom? Ja säg det? En långsökt förklaring är att samma dekal används till flera spismodeller?
Det tredje alternativet kräver mycket ström i en fas med åtföljande grova kabel och säkring för att fungera, åtminståne 4 mm2 och 20A.
Alternativ 2 säger att man vill ha 20A. Hur det kommer fungera eller upplevas att fungera med 16A beror på matlagningsvanor, kör man aldrig hela spisen med lite pådrag kommer man aldrig märka något.
Redigerat:
Nu finns ju även alternativ 3 som TS undrar över är det bästa här?Fotografen skrev:
Det är en 2-fasspis med 230V elementspänning. Den kan kopplas in med en eller två faser i ett normalt svenskt elsystem.
Det översta eller näst översta av inkopplingsalternativen fungerar.
Klämma 2 på plinten är tom.
Varför finns 3-fasalternativet? Ja säg det, demonstrera ett sätt att parkera en överbliven tåt?
Varför är det ritat en bygel melan klämma 2 och 3 i bild 2? Klämma 2 är ju tom? Ja säg det? En långsökt förklaring är att samma dekal används till flera spismodeller?
Det översta alternativet kräver mycket ström i en fas med åtföljande grova kabel och säkring för att fungera, åtminståne 4 mm2 och 20A.
Alternativ 2 säger att man vill ha 20A. Hur det kommer fungera eller upplevas att fungera med 16A beror på matlagningsvanor, kör man aldrig hela spisen med lite pådrag kommer man aldrig märka något.
E El-Löken66 skrev:
Det är rätt spis jag länkar till. Och köpt på elgiganten där jag lovade mig själv att aldrig köpa något mer
K Kane skrev:
Tittar man där så står det max 7,9kW.T thokar skrev:
Din 2x16 erbjuder 7,36kW men klarar lite överkast om du inte brassar på för fullt längre perioder. Om så är fallet bör du kanske överväga alternativen, jag tror tyvärr du får bekosta transport själv då försäljare på Elgiganten troligen inte kan förväntas veta vad de pratar om.
Troligtvis klarar du dig alldeles utmärkt på 2x16A. Det tråkiga i det här är ju infon du har fått att det är en 3fas spis men där bara 2faser används. Så lite hår klyveri som troligtvis säljaren inte har kunskap om.
Dock tycker jag du bör anmärka detta och se hur dom tacklar påpekandet.
Dock tycker jag du bör anmärka detta och se hur dom tacklar påpekandet.
Elgiganten.Luddis_1 skrev: