Hej,

Problem med en Bosch diskmaskin som alltsom oftast inte tömmer ut vattnet med felkod E24 som följd. Har testat de åtgärder som andra gjort på detta forum:
- Kollat pumpen så att det inte ligger något skräp där som gör att det stoppar
- Kollat slangarna att det rinner igenom.
Det fungerar ibland (t ex oftast när man bara kör sköljprogrammet), men oftast inte när man diskar (E24 tänds och det står vatten kvar i dismaskinen).
Det har gjorts tester med slangen urkopplad och sköljprogrammet sen har körts och det har runnit ut vatten då.

Finns det några andra tips om detta?

mvh
Erik

Kolla avloppet som du ansluter slangen till.

Jag har haft trassel med att avloppsventilationen i plastbiten på vänster sida av maskinen har kleggat igen.

Men köp nya o-ringar innan du monterar ihop det igen.

• Gilla
ErkaDevil
  • Laddar…
Har du kontrollerat att plastbiten (som sitter i brunnen, under silen) för rensning av avloppspumpen är korrekt monterad?

E ErkaDevil skrev:
Hej,

Problem med en Bosch diskmaskin som alltsom oftast inte tömmer ut vattnet med felkod E24 som följd. Har testat de åtgärder som andra gjort på detta forum:
- Kollat pumpen så att det inte ligger något skräp där som gör att det stoppar
- Kollat slangarna att det rinner igenom.
Det fungerar ibland (t ex oftast när man bara kör sköljprogrammet), men oftast inte när man diskar (E24 tänds och det står vatten kvar i dismaskinen).
Det har gjorts tester med slangen urkopplad och sköljprogrammet sen har körts och det har runnit ut vatten då.

Finns det några andra tips om detta?

mvh
Erik
hur mycket vatten är det kvar?
fungerar det med slangen i en hink? är det bra tryck på vattnet ur slangen?
kört en diskmaskinsrengöring?

Hur gick det med detta? Jag har samma del på en fyra år gammal diskad. Har hänt lite nu och då genom åren men det har räckt att göra rent och pilla lite på hjulet någon gång.

Nu hjälper inga gamla kneps. Maskinen stannar långt in i programmet. Vattennivån är bara just under silen när den stannar. Om jag avbryter den under programmet är vattennivån högre. Jag kan även höra att det rinner i avloppet under programmet. Men lika fullt stannar den med e24 varje gång.

Någon som har några förslag?

N nybyggarn3 skrev:
Hur gick det med detta? Jag har samma del på en fyra år gammal diskad. Har hänt lite nu och då genom åren men det har räckt att göra rent och pilla lite på hjulet någon gång.

Nu hjälper inga gamla kneps. Maskinen stannar långt in i programmet. Vattennivån är bara just under silen när den stannar. Om jag avbryter den under programmet är vattennivån högre. Jag kan även höra att det rinner i avloppet under programmet. Men lika fullt stannar den med e24 varje gång.

Någon som har några förslag?
fettklump i avloppsslangen

5års garanti

returen returen skrev:
fettklump i avloppsslangen

5års garanti
Det konstiga är att jag borde hör hur den tömmer och kan se att det är betydligt mindre vatten i maskinen när den stannar än tidigare under programmet. Skulle vara om den tömmer för långsamt då.

Nu efter några tomkörningar på grytprogrammet fungerar det igen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det konstiga är att jag borde hör hur den tömmer och kan se att det är betydligt mindre vatten i maskinen när den stannar än tidigare under programmet. Skulle vara om den tömmer för långsamt då.

Nu efter några tomkörningar på grytprogrammet fungerar det igen.
Samm fel som med mina maskiner. Igensatt avluftning, som gör att vattnet rinner baklänges från avloppspumpen. Det sitter klegg i plastbiten på vänster sida. Men plocka inte isär det, svårt att få ihop.

Numera kör jag rengöringsprogrammet någon gång i månaden för att undvika klegg. Jag brukar köpa Bosch grejoe, både pulver och flaska.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Samm fel som med mina maskiner. Igensatt avluftning, som gör att vattnet rinner baklänges från avloppspumpen. Det sitter klegg i plastbiten på vänster sida. Men plocka inte isär det, svårt att få ihop.

Numera kör jag rengöringsprogrammet någon gång i månaden för att undvika klegg. Jag brukar köpa Bosch grejoe, både pulver och flaska.
igensatt avluftning gör inte att det rinner tillbaks
mycket lätt att ta bort plastbiten för rengöring

Pratar ni om samma "plastbit"?

G ghu skrev:
Pratar ni om samma "plastbit"?
ingen som vet

men det finns inte så många att välja på när man påpekar luftningen av avloppslangen

M magnu skrev:
Kolla avloppet som du ansluter slangen till.

Jag har haft trassel med att avloppsventilationen i plastbiten på vänster sida av maskinen har kleggat igen.

Men köp nya o-ringar innan du monterar ihop det igen.
G ghu skrev:
Har du kontrollerat att plastbiten (som sitter i brunnen, under silen) för rensning av avloppspumpen är korrekt monterad?
Ja det såg ok ut

Nu är vi där igen. Pumpen snurrar när man pillar på hjulet och allt ser rent ut. Vart sitter denna avluftning och är det något man bör pilla isär?

Fanstyget stannar med vatten i maskinen och e24. När jag startar om programmet så tömmer den maskinen

N nybyggarn3 skrev:
Fanstyget stannar med vatten i maskinen och e24. När jag startar om programmet så tömmer den maskinen
om du tar bort vänster sida på maskinen när du kör så ser du vad som händer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.