Hallå.
Det skrevs en del om Bosch Max 6 torktumlare, som bara lägger av, något som åtgärdas genom att rensa från damm i ett dolt utrymme i maskinen. För att göra detta måste maskinen demonteras på baksidan, men de kunniga i ämnet var lite slarviga med att tala om HUR MAN DEMONTERAR BAKSTYCKET. Det är, för mig, inte alldeles självklart. Någon som vet??
/Staffan

Det sitter ett antal skruvar runt den ovala plåten som du måste lossa. Torx 20 på övre halvan, torx 15 på undre.

Tak för snabbt svar. Jag tar fram mejslarna!
/Staffan

Men, räcker det? För att komma åt området innanför värmeväxlaren? Alltså, längst ner till höger, sett bakifrån.

Hejsan!

Jag gjorde detta för några år sedan. Har för mig att jag tog av toppen först och sedan kunde lossa den vänstra plåtväggen (sett framifrån). Det jag vill komma till är dock att _om_jag_inte_missminner_mig_ så konstaterade jag efter att ha gjort operationen att pumphuset (som blir igensatt) gick att rengöra utan att behöva demontera halva maskinen. Öppna luckan längst ned i framkant av maskinen och plocka bort kondensorn som är infäst med två "vingar". Lys i röret innanför platsen där kondensorn satt med en lampa och kika längst in röret efter skruv, handtag eller dylikt (minns inte i detalj) och se om du kan plocka ut pumphuset eller del av det. Kan också ha varit så att det inte gick att plocka ur, men att det var möjligt att rengöra genom röret...

Reservation för att jag minns fel eller att du inte har samma modell som jag (Maxx 6 är väl en serie med tumlare?).

Mvh
Magnus Axelsson

Jag provar att komma in den "naturliga vägen", så får vi se om det gör någon nytta!

Har också problem med vår, kanske ska ge mig på att rengöra den. Fick igång den för ett par månader sedan när jag rengjorde för hand genom filter och kondensfiltret? där nere till vänster... men känns som den behöver en mer genomgående rengöring.

Jag gjorde så här på våran max 6 sensitiv:
Dra ut kondensern efter att du öppnat servisluckan på framsidan.
I botten på tunneln nästan längst in finns ännu en liten plaatlucka aþ öppna. Lite knepigt men dra fram maskinen o luta den mot väggen.
I detta fack rinner tydligen kondensvattnet till pumpen. Ganska mycket fuktig ludd i bottnen. Rensade och stängde luckor. Nu fungerade allt ok igen.

• Gilla
MrMad
  • Laddar…
Jepp, du har hittat den hemliga luckan.

Kws Kws skrev:
Jag gjorde så här på våran max 6 sensitiv:
Dra ut kondensern efter att du öppnat servisluckan på framsidan.
I botten på tunneln nästan längst in finns ännu en liten plaatlucka aþ öppna. Lite knepigt men dra fram maskinen o luta den mot väggen.
I detta fack rinner tydligen kondensvattnet till pumpen. Ganska mycket fuktig ludd i bottnen. Rensade och stängde luckor. Nu fungerade allt ok igen.
Tack för tipset, det där blev ju ett femminutersjobb istället för en ny torktumlare.

• Rengöring av torktumlare: öppen lucka, dammiga filter och borttaget damm i hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.