Eriksgatan
4. Avstängningsbuggen som inte stänger av klippningen i klipparens registrering i vare sig appen eller i klipparens system.

När man använder appens funktion för avstängning (som ligger under Inst, Klippare, Slå på/av klippare, Slå av) så slås klipparen ändå inte av utan klippomgången rullar på överallt. Efter installationen hann jag köra klipparen under en halv klippomgång innan det blev kväll och då stängde jag av den eftersom jag hade en del häckar att klippa och kanter runt trädgården att röja. Vädret kom emellan och det gick närmare sex dygn innan jag startade klipparen igen via appen. Då visade klipparens systeminfo att den totalt hade klippt i 144 timmar och laddat i 2 timmar. Det är nog världsrekord i effektiva batterier det...
Och i appen såg det ut så här:

Visa bilaga 147063

(Friggebodarna rätades upp och hamnade mer isär på kartan efter att den hade klippt några omgångar).

Redigerat av moderator:
Eriksgatan
5. Avstängningsbuggen som inte stänger av klipparens display.

När man använder appens funktion för avstängning (som ligger under Inst, Klippare, Slå på/av klippare, Slå av) så slocknar aldrig klipparens display. Den går aldrig till viloläge, vilket den normalt gör efter någon minut på laddstationen, utan lyser dygnet runt med samma meddelande om att den är avstängd och bränner väl till slut sönder hela displayen eller bränner in meddelandet.
Varm var den efter att ha stått påslagen och lyst under 6 hela dygn.

Eriksgatan
frav skrev:
Jag har ju noterat att min Indego Connect 1200 tar ca 3-4ggr så lång tid på sig att klippa min gräsmatta än den tidigare Indego 10. Men har inte analyserat & sett något mönster i varför. Men det är kanske inte direkt för att det är en Connect, utan ver 6 av mjukvaran.
Har du någon gång sett "Klar" i displayen?
Gick den då direkt till laddstationen och klippte inte mer den dagen, dvs. avslutade när 100%?

Eriksgatan skrev:
3. Laddningsbuggen.

Klipparen laddar ibland endast upp batteriet under ca 15-20 minuter upp till ca 15-20% laddning och klipper sedan i ca 40 minuter innan den måste gå tillbaka pga. att batteriet är tomt. Detta kan pågå under hela klippdagar. På så vis sliter man ut batteriet i förtid eftersom det inte laddas upp för fullt, plus att det blir spår ut och in ur laddstationen och längs kanterna runt den eftersom klipparen måste gå ut 3-4 gånger oftare än vad en frisk Indego behöver göra.
Ja det stämmer, det fenomenet har jag också. Samt att den inte heller verkar vilja ladda fullt efter avslutad klippning.

Eriksgatan skrev:
Har du någon gång sett "Klar" i displayen?
Gick den då direkt till laddstationen och klippte inte mer den dagen, dvs. avslutade när 100%?
Vill minnas att jag sett att den varit klar & återvänt. Men jag har inte haft så mycket tid att studera dess beteende. Dock är känslan att det är till det sämre än med tidigare mjukvara.

Om den däremot sedan stannat kvar i laddaren kan jag dock inte svära på.

Kickade igång min idag. Efter att ha stått i dockan en dryg vecka så sade den sig fortfarande ladda. (En bugg?) Men ut & klippa fick den & gjorde väl så i en dryg timmes tid. Sedan in & ladda i ganska exakt en timme för att därefter avverka det kvarvarande. Och då sade den att klippningen var klar. Så idag skötte den sig.

Jag har då aldrig, aldrig sett att Indigon säger att den är färdig. Kanske är det bara synligt när den är på väg till dockan? Jag anser att detta meddelande isf borde vara kvar på displayen tills man skickar ut den på nästa klipprunda.
Efter 3 säsonger med 4 "vanliga" Indegos och en Connect ger jag nu upp. Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag pausade maskinen kl 23 på kvällen. Den var inte riktigt klar så jag tänkte mej att skicka ut den nästa morgon för att avsluta. Men.. mitt i natten vaknar hustrun och då har den inte bara gjort klart klippomgången, den har genast olovandes startat en ny runda och dessutom börjat bröla förfärligt. Oljudet kan ju inte vara relaterat till högt gräs, det var ju alldeles nyklippt!!
I tillägg till ovanst har jag, liksom tydl flera med mej, problem med korta laddningstider. Min Indego är nu anmäld som reklamation och så snart jag har pengarna i handen kommer jag att köpa en slumpklippare, troligen blir det en extremt tystlåten Robomow!

Nu minns jag inte i detalj vad det står i displayen när den är klar. Men det står i displayen när den är påväg till dockan. När den dockat försvinner meddelandet.

M.a.o. meningslös info.....

Eriksgatan
På samtliga 7 st Indego 10 som jag har haft har jag sett "klar" i displayen från det att den klippt klart fram till att den dockar och sedan inte går ut mer den dagen. Så den visas under ett antal minuter. Så en kod/flagga som visar sig som "klar" har alltså genererats och efter att den har varit synlig så är klipparen färdig med klippytan.

Men Indego Connect blir ju aldrig "färdig". Och jag har aldrig heller fått se högre än 96% i appen och jag har aldrig kunnat springa bakom klipparen under så långa stunder stirrande på displayen att jag har kunnat bevaka det. Nästa gång något visas i appen då har den redan börjat om på nästa omgång och där står då 0%. Så ifall Connect är programmerad så att samma tabell som ger underlag till % i appen numera av någon anledning måste kvittera något motsvarande klippt 100% mot en Boschserver (de säger åtminstone att de samlar in klippdatan) innan "klar" genereras och detta i sin tur är en förutsättning för att återgå till vila på laddstationen för dagen, så blir kvaliteten på GSM-mottagningen avgörande för detta.

Det var därför jag för en sida sedan önskade veta vad det står på era klippares displayer att GSM-signalstyrkan är. För att kunna förstå om det är våra tämligen usla mottagningsförhållanden med de flesta teleoperatörer som orsakar problemen. Bosch kundtjänst har heller inte svarat under 3 veckor på telefon eller epost så jag har inte fått någon bekräftelse på om det inverkar.

Men ingen av er få Connect-ägare som existerar har ju velat kika efter och besvara min fråga, så då blir det väl till att lämna tillbaka klipparen istället. Igen. :-(

Hos mig är det att den klipper upp till ca 90% och sedan säger den att den är klar i appen och i displayen när den är på väg tillbaka till laddstationen. Sedan om jag går in i appen efter den har laddat klart och redan klippt en omgång då startar klipparen en ny klippomgång. Om jag inte går in i appen efter att en omgång är klippt så händer det inget. Jag tror det är en bugg i appen som gör att en ny klippomgång startas.
Vet att det är svårt att hålla sig ifrån appen, men testa om detta gäller för er också.

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Gick ut i regnet & kollade signalstyrkan nu efter att den klippt klart. -69db hade jag nu. Ska kolla vid fler tillfällen hur/om det ändrar sig.

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Igår & idag har jag kört manuella klippningar. igår tog den drygt 6h 30m med 96%. I dag drygt 2h 30m 94%

Eriksgatan
Signalstyrka -85 dB och 10 minuter senare -82 dB.

Eriksgatan
Nuvarande Connect-klippare tar mycket längre tid på sig än samtliga tidigare Indego 10 på samma slinga.

Igår gick den ut på tidfönster kl. 10.30 och stod på 74% från i fredags. Passerade 100% strax efter kl. 14, men sedan hände något eftersom den kl. 21.00 när tidfönstret upphörde inte hade kommit längre än 60%. Så allt blev inte klippt under de 10,5 timmar tidfönstret var öppet. Jag börjar tro att batteriet inte räcker lika länge som tidigare pga. något med uppkopplingen.

De tidigare klipparna gick från 0-100% på ca 2h klipp + 1h laddning + 2h klipp + 1h laddning + 1-1,5 h klippning, och var alltid färdiga före gräsklippningsölen till 18-nyheterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.