19 855 läst ·
109 svar
20k läst
109 svar
Bosch gdx 18v-180 eller någon annan?
Batterikapaciteten ska inte påverka vridmomentet, så länge batterierna är fulla (oavsett kapacitet)H Harald Blåtumme skrev:Idag fick jag min lilla Milwaukee M12 FIWF12 med posten. Knappt man kan fatta att en så liten och lätt maskin kan vara så urstark! Har ju bara de små 2 Ah-batterierna och med ett dylikt väger den 1,1 kg. Hur lätthanterlig som helst och rena nöjet. Gedigen kvalitetskänsla.
Finns tre kraftlägen motsvarande tre olika varvtals/frekvensområden 0-1200, 0-1800, 0-2700 :
1 - 85 Nm
2 - 125 Nm (lagom för att dra hjulbultarna antar jag, får prova mer vad som krävs och jfr med momentnyckel)
3 - 339 Nm
Ett fjärde kraftläge finns men oklart beskrivet vad det handlar om mer än att det är ett automatiskt läge som ska hindra att man drar för hårt moment. Manualen väldigt knaper på dessa punkter så jag är osäker vad som ska hända där och hur den skulle avgöra vad som är "för hårt".
Testade att dra loss ett antal hjulbultar som monterades i höstas på gammal plåtfälg, rätt kärvt och knakigt kände jag med spärrskaftet. Bra test. Hade råkat slarva bort den 17 mm långhylsa som behövdes så jag körde med kort hylsa och kort förlängare för att komma åt. Det gick på någon sekund max att dra loss på läge 3 (enda jag testade), det bara rök till i en puff av pulveriserad rost. Hur enkelt som helst för maskinen, detta med 2 Ah batteri. Möjligt att den blir ännu starkare med 4 Ah el 6 Ah-batteri men detta verkar räcka fint för mina behov.
Så jag betvivlar inte längre att dessa små mutterknackare kan funka utmärkt för hjulbyte, alltid lär man sig något nytt här på Byggahus! Tack för denna tråd![]()
Läge "4" har full fart för lossdragning men endast åtdragning till knacken kommer igång / några få nm till de gå

Läge "4" har full fart för lossdragning men endast åtdragning till knacken kommer igång / några få nm till de gångerna det skall dras med moment eller är plast som dras åt tex..
Så inte bara jag som ser skillnaden mellan "Hobbyblåa" och MilwaukeeH Harald Blåtumme skrev:Idag fick jag min lilla Milwaukee M12 FIWF12 med posten. Knappt man kan fatta att en så liten och lätt maskin kan vara så urstark! Har ju bara de små 2 Ah-batterierna och med ett dylikt väger den 1,1 kg. Hur lätthanterlig som helst och rena nöjet. Gedigen kvalitetskänsla.
Finns tre kraftlägen motsvarande tre olika varvtals/frekvensområden 0-1200, 0-1800, 0-2700 :
1 - 85 Nm
2 - 125 Nm (lagom för att dra hjulbultarna antar jag, får prova mer vad som krävs och jfr med momentnyckel)
3 - 339 Nm
Ett fjärde kraftläge finns men oklart beskrivet vad det handlar om mer än att det är ett automatiskt läge som ska hindra att man drar för hårt moment. Manualen väldigt knaper på dessa punkter så jag är osäker vad som ska hända där och hur den skulle avgöra vad som är "för hårt".
Läge "4" har full fart för lossdragning men endast åtdragning till knacken kommer igång / några få nm till de gångerna det skall dras med moment eller är plast som dras åt tex..
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Batterierna är kopplade litet olika internt beroende på kapacitet, de större storlekarna kör parallella celler och kan leverera högre momentan strömstyrka. Det stod litet om detta i manualen för laddaren hur cellkonfigurationerna ser ut serie/parallellt.T Tosse skrev:
Exempelvis för skruvdragaren Milwaukee M12 BDD i samma batterisystem så är den specad till 30 Nm med 2 Ah-batteri, 38 Nm med 4 Ah i manualen. Ingen uppgift om vad 6 Ah batteriet skulle ge men gissar ungefär som 4 Ah.
Inte sett några motsvarande skillnader i spec för denna mutterknackare, bara refererar till vad andra recensenter påstår. Och det verkar inte orimligt om det nu är en såpass stor skillnad om man använder 2 resp 4 Ah batteri i skruvdragaren, drygt 25% prestandaökning vad gäller kraft med det större batteriet i det fallet.
___
PS. Kollade just i manualen till batteriladdaren mera noga. 2 Ah batteriet har 3 celler, 4 & 6 Ah-batterierna har 2x3 celler så dessa bör ha en högre maximal strömstyrka genom parallellkopplingen.
Redigerat:
Ja, jag är inte sämre än att erkänna att Bosch inte har lika bra produkter i detta segmentet. I övrigt håller jag så klart inte medTokslut skrev:
Läge "4" har full fart för lossdragning men endast åtdragning till knacken kommer igång / några få nm till de gå
Så inte bara jag som ser skillnaden mellan "Hobbyblåa" och Milwaukee
Jag har 3st Blå skruvdragare, varav en är 10.8V. De är väl ok. Dock har 10.8V strulat genom att drevet på elmotoraxeln inte låser utan motorn bara tomvarvar.. Motoraxeln är konisk så jag har rivit skruvdragaren och pressat ut drevet på axeln och den har fungerar några ggr. Men nu har jag tröttnat efter att den jävlas igen och ska väl beställa en ny motor till den. "
OT off"
OT off"
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Nej inget märkeskrig detta. Tycker trådens poäng är att det inte krävs monstermaskiner för applikationen hjulbyte. Står till och med i manualen till mutterknacken att man brukar räkna med genomsnittligt 75 - 80% av åtdragningsmomentet vid lossdragning men att det beror väldigt mycket på kontaktytors och gängornas kondition (kan givetvis vara mer om det tex rostat fast). Så "normalt" bör man klara ett hjulbyte på personbilar med tex en 180 - 250 Nm maskin om jag förstår saken rätt.
Att min Biltema sladdmutterknackare inte klarade det hela för min del i början av tråden - specad till 310 Nm - får man nog se som att maskinen var utsliten/kass helt enkelt.
Att min Biltema sladdmutterknackare inte klarade det hela för min del i början av tråden - specad till 310 Nm - får man nog se som att maskinen var utsliten/kass helt enkelt.
Sorry, såg frågan först nu.mexitegel skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...i-ht-mutterdragare-utan-batterier-och-laddare
Provade Milwaukeen på släpet i kväll och på läge 2 orkade den inte dra loss m12 skruven och jag lät han jobba ett tag och belastade dragarn olika. i läge 3 han det knappt knacka innan skruven lossnade. Provade 2ggr och drog fast skruven med 110nm.
Började byta bussningar på ATVn och den har m10 hjulmuttrar, de gick precis att lossa på läge 2. Men den fick knacka upp till en sekund typ.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...ragare-med-20ah-och-40ah-batterier-och-laddar
Jag bytte hjul i tisdags, föregående byte bör ha skett på firma, men jag gissar bara.
Ca. hälften av bultarna lossades med GDX´en, resterande fick jag lossa med teleskopskaftet och lite styrka/tyngd.
Samtliga drogs med GDX'n (mellan moment) och sedan "nervöskände" jag på alla med teleskopskaftet ihopskjutet.
Och även om man ibland får ta till "manuell lossning" så är det alltid uppskattat att kunna skruva i eller ur bultarna, istället för att veva med skaft eller för hand
Ca. hälften av bultarna lossades med GDX´en, resterande fick jag lossa med teleskopskaftet och lite styrka/tyngd.
Samtliga drogs med GDX'n (mellan moment) och sedan "nervöskände" jag på alla med teleskopskaftet ihopskjutet.
Och även om man ibland får ta till "manuell lossning" så är det alltid uppskattat att kunna skruva i eller ur bultarna, istället för att veva med skaft eller för hand
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Här är en video som visar skillnaden i kraft mellan 2 Ah och 6 Ah batterierna.
Som kommenteras i videon så är det inget särskilt exakt test, lossdragningskraften är kanske bara 75-80% av åtdragningskraften i den här typen av test där man precis dragit det som ska lossas. Men ger en fingervisning i alla fall.
4 Ah-batteriet är troligen i stil med 6 Ah vad gäller kraft (2 x 3 celler även i detta), 2 Ah-batteriet innehåller som sagt enbart 3 celler.
__
Ps. 250 ftlbs = 339 Nm
Som kommenteras i videon så är det inget särskilt exakt test, lossdragningskraften är kanske bara 75-80% av åtdragningskraften i den här typen av test där man precis dragit det som ska lossas. Men ger en fingervisning i alla fall.
4 Ah-batteriet är troligen i stil med 6 Ah vad gäller kraft (2 x 3 celler även i detta), 2 Ah-batteriet innehåller som sagt enbart 3 celler.
__
Ps. 250 ftlbs = 339 Nm
Redigerat:
Och använde omvandlare, men grovgängan hjälper väl till här kanske?H Harald Blåtumme skrev:Här är en video som visar skillnaden i kraft mellan 2 Ah och 6 Ah batterierna.
[media]
__
Ps. 250 ftlbs = 339 Nm
Testerna jag gjorde i mitt inlägg ovan var med 4ah batteri
Jag har ju hittills riggat för att göra all service i garaget, och då har luftverktyg varit ok. Nu har jag dock en biljvl som inte går in i garaget och då går det snabbt utför. Dock räcker fortfarande slangen men åndå, det är början till slutet på luft som energikälla.
Jag har själv läst på lite om mutterdragare då jag är less på den eldrivna jag har idag. Läser man lite på amerikanska sidor / Youtube-tester så verkar alla överens om att M18 Mid-impact torque klarar 80-90% av allt verkstadsarbete. Den har 610 NM som max. : https://www.proffsmagasinet.se/mask...-0x-mutterdragare-utan-batterier-och-laddare-
Men om verkstadsarbetet endast består av däckbyten så kanske man till och med klarar sig med M12!
Men om verkstadsarbetet endast består av däckbyten så kanske man till och med klarar sig med M12!