19 854 läst ·
109 svar
20k läst
109 svar
Bosch gdx 18v-180 eller någon annan?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Spontant känns det som att Milwaukee kör rundor kring konkurrenterna vad gäller detta verktygssegment. Till priser man inte trodde var möjligt.
Men visst, väldigt mycket av verktygsval handlar ju om vad det är för batterisystem man redan investerat i så det är inga enkla val.
Men visst, väldigt mycket av verktygsval handlar ju om vad det är för batterisystem man redan investerat i så det är inga enkla val.
Jag har en makita dtw285 som påstås klara 280Nm, hade inga större problem att använda den när jag bytte hjul i våras. Ett par sekunder på knappen så lossnade hjulbultarna.
Vet dock inte hur hårt dom va spända då jag alltid kört på känsla.
Vet dock inte hur hårt dom va spända då jag alltid kört på känsla.
Det trodde jag inte att Milwaukee hade så bra priser på kraftfulla maskiner. Det var klart intressant, men man sitter ju tyvärr lite fast i det batterisystem man köpt in sig på - särskilt kanske för en sån här applikation som bara används två gånger om året. Typ.
Tackar för alla tips och inser att man måste upp i storlek för att vara säker på att det ska funka
Tackar för alla tips och inser att man måste upp i storlek för att vara säker på att det ska funka
Jag säger som DrAlban, det är stabilt, det funka! (GDX 18V-EC 185Nm)mexitegel skrev:
Det trodde jag inte att Milwaukee hade så bra priser på kraftfulla maskiner. Det var klart intressant, men man sitter ju tyvärr lite fast i det batterisystem man köpt in sig på - särskilt kanske för en sån här applikation som bara används två gånger om året. Typ.
Tackar för alla tips och inser att man måste upp i storlek för att vara säker på att det ska funka![]()
Använder den till XC70, Yaris och släpvagn.
Lutar för stunden väldigt mycket åt 250-maskinen, inte mycket dyrare heller https://www.toolab.se/produkt/Bosch...MI6Z_zwtuM5AIVBuAYCh3KUga5EAQYAiABEgIBqPD_BwE
ta med en hylsa och batteri till nån firma som säljer maskinerna, kanske din lokala Swedol låter dig testa på din bil utanför? De lär nog ha en demo framme för de skall gå
Håller man in Bosch vs Milwaukee så känns det som blåingen är en generation efter
Håller man in Bosch vs Milwaukee så känns det som blåingen är en generation efter
Ska ringa toolab o höra om de kan ta in en till butiken så jag kan testa.
Men jag håller med, man får mer bang for the bucks med milwaukee här. Bosch har inga
maskiner i mellansegmentet över 250Nm nästa snäpp är 650Nm med GDS 18 V LI HT som kostar bra mycket mer.
Men jag håller med, man får mer bang for the bucks med milwaukee här. Bosch har inga
maskiner i mellansegmentet över 250Nm nästa snäpp är 650Nm med GDS 18 V LI HT som kostar bra mycket mer.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
När det gäller den där Milwaukee M12-maskinen så såg jag att vissa recensenter rekommenderade att man använder 4 Ah eller ännu hellre 6 Ah-batteriet för att nå full prestanda. Nu har jag bara ett par små 2 Ah batterier, tänker kolla om det ger tillräckligt... Annars kostar ett 6Ah en dryg tusing så det är väl inte hela världen.
Alltid trott det krävdes betydligt kraftigare mutterknackare för hjulbyte men blev jag verkligen sugen på att få det att funka med liten batterimaskin!
Testade lossdragningsmomentet manuellt med momentnyckeln och det låg normalt på 150 Nm max på båda bilarna som jag dragit med ca 130 Nm senaste hjulbyte. Så "normalt" krävs nog sällan de 500-600 Nm som jag påstod i början av tråden (om det inte kärvat fast... eller att en klåpare på en däckfirma varit i farten och dragit som en tok).
Alltid trott det krävdes betydligt kraftigare mutterknackare för hjulbyte men blev jag verkligen sugen på att få det att funka med liten batterimaskin!
Testade lossdragningsmomentet manuellt med momentnyckeln och det låg normalt på 150 Nm max på båda bilarna som jag dragit med ca 130 Nm senaste hjulbyte. Så "normalt" krävs nog sällan de 500-600 Nm som jag påstod i början av tråden (om det inte kärvat fast... eller att en klåpare på en däckfirma varit i farten och dragit som en tok).
Det jag ogillar med min är att den har väldigt högt startvarvtal om man ska dra i träskruv. Blir ingen mjukstart riktigt så att säga. Går inte att ställa momentet heller som man kan på vissa andra.mexitegel skrev:
Men för hjulen funkar den som sagt utmärkt. Men det är inget att skruva trall eller liknande med som jag förstått att vissa gör med knackmaskiner.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Måste tillägga att jag har förståelse för att däckfirmor tenderar att dra hjulbultarna litet extra... inte alla kunder som verkligen efterdrar bultarna efter några mil och bättre "safe than sorry".
Men visst det finns gränser. Bytte däck på bmwn förra året, efter någon vecka skulle jag göra litet service på bromsarna. Lögn i h-e att få loss även med en meters stålrör som hävarm... fattar inte att hylsan och verktyget höll för mina försök med 95 pannor ursinnig kraft .
Åkte tillbaks till firman och sade till dom att fixa. Dom fick inte loss med standardverktyget som hade 1100 Nm lossdagningskraft... krävdes deras största maskin som de har till lastbilar...
Borde krävt dom på en ny uppsättning hjulbultar, garanterat över sträckgräns. Men ibland är man bara för mesig.
Men visst det finns gränser. Bytte däck på bmwn förra året, efter någon vecka skulle jag göra litet service på bromsarna. Lögn i h-e att få loss även med en meters stålrör som hävarm... fattar inte att hylsan och verktyget höll för mina försök med 95 pannor ursinnig kraft .
Åkte tillbaks till firman och sade till dom att fixa. Dom fick inte loss med standardverktyget som hade 1100 Nm lossdagningskraft... krävdes deras största maskin som de har till lastbilar...
Borde krävt dom på en ny uppsättning hjulbultar, garanterat över sträckgräns. Men ibland är man bara för mesig.
Ja funkar det inte med den där blir jag förvånad.mexitegel skrev:
Ja råkade byta bil här i veckan, så vi får se om ja hinner med till byte med min GDX kommande vecka.
Ska försöka dokumentera då, risken är ju att firman dragit däcken med rejälare grejer men..
Trallen skruvar jag med min lilla GDR 12V-110 så det är lungt, det är väl i så fall om man ska dra i nån fransk nån gång. Tycker min 18V dragare inte heller har en riktigt mjuk smygstart. Vet att jag reagerade på det när jag precis köpt den, men nu har jag nog vant mig för jag tänker inte på det längreT Tosse skrev:Det jag ogillar med min är att den har väldigt högt startvarvtal om man ska dra i träskruv. Blir ingen mjukstart riktigt så att säga. Går inte att ställa momentet heller som man kan på vissa andra.
Men för hjulen funkar den som sagt utmärkt. Men det är inget att skruva trall eller liknande med som jag förstått att vissa gör med knackmaskiner.
En momentstav kostar ju inte många 100-lappar och är nog en vettig komplettering tror jag
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Idag fick jag min lilla Milwaukee M12 FIWF12 med posten. Knappt man kan fatta att en så liten och lätt maskin kan vara så urstark! Har ju bara de små 2 Ah-batterierna och med ett dylikt väger den 1,1 kg. Hur lätthanterlig som helst och rena nöjet. Gedigen kvalitetskänsla.
Finns tre kraftlägen motsvarande tre olika varvtals/frekvensområden 0-1200, 0-1800, 0-2700 :
1 - 85 Nm
2 - 125 Nm (lagom för att dra hjulbultarna antar jag, får prova mer vad som krävs och jfr med momentnyckel)
3 - 339 Nm
Ett fjärde kraftläge finns men oklart beskrivet vad det handlar om mer än att det är ett automatiskt läge som ska hindra att man drar för hårt moment. Manualen väldigt knaper på dessa punkter så jag är osäker vad som ska hända där och hur den skulle avgöra vad som är "för hårt".
Testade att dra loss ett antal hjulbultar som monterades i höstas på gammal plåtfälg, rätt kärvt och knakigt kände jag med spärrskaftet. Bra test. Hade råkat slarva bort den 17 mm långhylsa som behövdes så jag körde med kort hylsa och kort förlängare för att komma åt. Det gick på någon sekund max att dra loss på läge 3 (enda jag testade), det bara rök till i en puff av pulveriserad rost. Hur enkelt som helst för maskinen, detta med 2 Ah batteri. Möjligt att den blir ännu starkare med 4 Ah el 6 Ah-batteri men detta verkar räcka fint för mina behov.
Så jag betvivlar inte längre att dessa små mutterknackare kan funka utmärkt för hjulbyte, alltid lär man sig något nytt här på Byggahus! Tack för denna tråd
Finns tre kraftlägen motsvarande tre olika varvtals/frekvensområden 0-1200, 0-1800, 0-2700 :
1 - 85 Nm
2 - 125 Nm (lagom för att dra hjulbultarna antar jag, får prova mer vad som krävs och jfr med momentnyckel)
3 - 339 Nm
Ett fjärde kraftläge finns men oklart beskrivet vad det handlar om mer än att det är ett automatiskt läge som ska hindra att man drar för hårt moment. Manualen väldigt knaper på dessa punkter så jag är osäker vad som ska hända där och hur den skulle avgöra vad som är "för hårt".
Testade att dra loss ett antal hjulbultar som monterades i höstas på gammal plåtfälg, rätt kärvt och knakigt kände jag med spärrskaftet. Bra test. Hade råkat slarva bort den 17 mm långhylsa som behövdes så jag körde med kort hylsa och kort förlängare för att komma åt. Det gick på någon sekund max att dra loss på läge 3 (enda jag testade), det bara rök till i en puff av pulveriserad rost. Hur enkelt som helst för maskinen, detta med 2 Ah batteri. Möjligt att den blir ännu starkare med 4 Ah el 6 Ah-batteri men detta verkar räcka fint för mina behov.
Så jag betvivlar inte längre att dessa små mutterknackare kan funka utmärkt för hjulbyte, alltid lär man sig något nytt här på Byggahus! Tack för denna tråd