Min erfarenhet är att man kan behöva komma upp i ca 5-600 Nm för att dra loss hjulbultar som dragits med normalt moment 120 - 140 Nm säsongen före, särskilt efter vintern. Lossdragningsmoment är en helt annan femma än åtdragningsmoment i det sammanhanget.

Bör funka men inte alltid ens det räcker om en däckverkstad varit framme och dragit obetänksamt...

Så vill man köra med batteridrivet borde tex en sån här funka iaf enligt specen: https://www.toolab.se/produkt/Milwaukee-HD-18-HIWF-0-Mutterdragare-med-lasring-18V-Naken

Själv har jag bara en nätansluten på 310 Nm men den klarar oftast inte jobbet att dra loss mer än en och annan av bultarna... rätt värdelöst mao.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja det kan kanske gå på vissa bilar men inte på mina gamla volvo och bmw... eller så är det bara nys att min sladdmutterknack från biltema skulle ge 310 Nm max. Vem vet.

Klart sugen på en mutterknack jag med mest för att dra grova franska och annat när jag inte orkar dra fram brutalstarka Hilti TE2-M med sladd. Denna lilla läckerbit på futtiga 1,1 kg känns gjuten eftersom jag redan har en skruvdragare och ett par batterier i M12-systemet: https://www.toolab.se/produkt/Milwaukee-M12-FIWF12-0-Mutterdragare-12V-1-2-Utan-batterier

Skitbillig också! Klarar den hjulbultarna blir det en riktigt trevlig bonus.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En hjulbult är väl en hjulbult oavsett om den är
skruvad i en bmw eller något annat? Gör det verkligen skillnad vilken bil det är?

Jag brukar ha lite aluminiumpasta på gängan och dra åt med fälgkors så att det precis inte skriker om bulten. Eller uppskattningsvis lika hårt med mutterknacken. Har som sagt aldrig haft ngt problem med min gds 250. Ibland måste den knacka en stund, om jag minns rätt nås inte max moment förrän efter 6 sekunders knackande. Men oftast lossnar det omgående, en sekund kanske.

Verkligen inte omöjligt om Biltema har lite optimistiska siffror.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Drar med momentnyckel till 130 Nm, brukar vara där någonstans det är specat. Men kollar jag med fälgnyckeln så är det ungefär där jag brukar dra med bara känsla, ändå bra att kolla med momentnyckeln då och då så man ligger rätt. Och ja, har antikärvpasta på och stålborstade gängor... sitter lik förbannat hårt nog för att inte biltemamaskinen ska klara det.

Aja vi få se hur den här lille 12-voltaren klarar biffen det blir en bonus som sagt! Beställt nyss.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vintern närmar sig och kommande däckbyte vill jag göra med muttermaskin. Det är bra pris på GDX 18v-180 just nu, men kommer jag bli nöjd med den? [länk]

Det som stör spontanköpet är att man får ett kombokit med en 18v skruvdragare (som jag redan har) och två 4Ah batterier för dryga 1000 lappen till.
Jag kör med Bosch GDX 18 V-EC, 185Nm, och den fixar jobbet.
Den du länkar till är väl typ nya versionen av den så nog bör det funka.

Jag har 3 momentlägen på min, med högsta lossar jag normalt sett alla hjulbultar. (y)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har den äldre. Den brukar funka.

Dom gångerna jag får problem är när jag har ny bil. Har man bara gjort förarbetet: borstat bort rost, fettar in, korrekt moment osv. Då brukar den orka.

mexitegel mexitegel skrev:
Det är väl bara att sätta igång att bygga ett garage då, så man kan skaffa en vettig kompressor och en ingersoll mutterpicka istället. Vill minnas att @MathiasS brukar förespråka det i alla lägen :).
Det finns ju batteridrivna ingersoll också, fast då är det nästan billigare att bygga ett garage och köpa kompressor....

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Jaha, nu lyckades nu ju göra det svårt för mig den här gången också :crysmile:. Stalltipset alltså att om jag går upp till 250:in så borde det gå bra.

Använder en sån där isärdragbar hjulmutternyckel just nu och har inte behöva ta i för kung och fosterland ännu för att få loss bultarna.

Kompressorknackare vart väl stora för att el och batterivarianterna inte "fanns"? Nu när batterivarianterna finns så väljer jag en sådan framför luftslang och kompressorljud alla ggr. Har tom. varit inne på elverktyg med sladd innan batterimaskinerna och efter luftknackarna i mitt hobbygarage.

Gick upp några steg i storlek på batterimaskinen för att slippa byta till dragskaftet vid lossning av hjulmuttrarna. Så mitt råd är: Go big or go.... ;)

Har även en liten 3/8" som är specad till 339nm, riktigt trevlig liten rackare :love: (ej provat på RAMen då jag ej har 22mm krafthylsa i 3/8" utförande :oops: och sätta dit en omvandlare stjäl kraft samt vanlig hylsa flexar för mycket så det ger inget kvitto på vad maskinen klarar)

https://www.proffsmagasinet.se/mask...ragare-med-20ah-och-40ah-batterier-och-laddar

En batteridriven mutterdragare används för att lossa hjulmuttrarna på ett bilhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en röd och svart Milwaukee FUEL batteridriven slagskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingersoll har inget som heter 250 så du är på fel spår.

Här är ett bra test och du kommer se, förlåt, höra, varför batteri är fjantigt och luft is the shit.

Ja, ljudet är ett dilemma på batterimaskiner. Det gäller även elbilar :D.

@Tokslut vilken Bosch är det du har där?

Här är en informativ video som visar skillnaden mellan Milwaukee M12 FIWF (12V 339 Nm) vs "M18", 18V. Oklart vilken M18-modell man menar, finns ett flertal tex
- M18 FMTIWF12, 1/2"-modell på 610 Nm som jag länkade till ovan
- M18 ONEFHIWF34, ett 3/4" monster på 1423 Nm (!), gissar den är bra om man meckar med tyngre fordon typ lastbilar.

Han säger att den kraftigare maskinen har 650 ftlb vilket betyder 881 Nm, alltså en modell mellan ovanstående.

Hur som helst, maskinerna är överraskande billiga och uppenbart proffskvalitet. Ser att den där lilla M12-maskinen jag beställde troligen kommer att funka bra för mina hjulbultar inkl allt annat, suverän åtkomlighet. Man ser även att M12:an kan behöva jobba litet ibland för att få loss hjulbultar men att det verkar gå bra för det mesta.

Här är en till som visar ett bredare sortiment... oj vilka monstermaskiner det finns. Uppåt 2000 Nm.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
En kompis har en av de större Milwaukeemaskinerna där man kan ställa in momentet maskinen ska dra med en app på telefonen :rofl:

Tokslut Tokslut skrev:
En kompis har en av de större Milwaukeemaskinerna där man kan ställa in momentet maskinen ska dra med en app på telefonen :rofl:
Nu är vi inne på kuriosa, men det går på alla One Key-modeller.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.