Nu har ARN meddelat beslut i frågan.

Nämnden rekommenderar Proffsmagasinet Svenska AB att fullfölja avtalet och leverera kap-
och gersågen till Mathias till priset 5 246 kr plus 299 kr i fraktavgift.

Nämnden rekommenderar också Proffsmagasinet Svenska AB att betala 150 kr till Mathias för betald avgift för anmälan till ARN.
Motiveringen till nämndens beslut
Det är klarlagt att Mathias har köpt en kap- och gersåg för 5 246 kr. Företaget har skickat en bekräftelse på att köpet har genomförts och ett avtal har därmed ingåtts. En grundläggande rättslig princip är att avtal ska gälla.

När en säljare har uppgett att den vill sälja en vara för ett visst pris, men priset är felaktigt angivet, är säljaren ändå inte bunden av det angivna priset om köparen har förstått eller borde ha förstått att priset var felaktigt (32 §). Om köparen varken förstått eller borde ha förstått det är säljaren bunden av priset även om det var felaktigt.

Parterna är överens om att det på Proffsmagasinets webbplats angetts att priset på sågen var nedsatt med 40 procent. Det framgår vidare att Proffsmagasinet hade en pågående kampanj med rabatter upp till 40 procent på flera varor. Proffsmagasinet har dock gjort gällande att kampanjen endast omfattade kategorin garage och verkstad.

Skillnaden mellan det korrekta priset och den felaktiga prisuppgiften är i det här fallet inte så stor att Mathias endast på grund av den omständigheten borde ha förstått att priset var felaktigt. Nämnden bedömer att han inte heller haft anledning att misstänka att priset var felaktigt på grund av att sågen inte ingick i den kategori varor som företaget uppgett omfattades
av kampanjen. Proffsmagasinet är därmed bundet av avtalet och ska således rekommenderas att låta Mathias köpa sågen till det avtalade priset.

Vid denna utgång ska Proffsmagasinet också rekommenderas att ersätta Mathias kostnad för avgift för anmälan till ARN.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
JSten och 21 till
  • Laddar…
Woho! Får se om dom följer då.

E eftertänksam skrev:
Jag skickade länken till tråden till Proffsmagasinets VD, Mikko Ollinen.
Skulle vara intressant med en kommentar från bolagets VD...
Hur har det gått för dig i kampen mot väderkvarnarna?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har ARN meddelat beslut i frågan.

Nämnden rekommenderar Proffsmagasinet Svenska AB att fullfölja avtalet och leverera kap-
och gersågen till Mathias till priset 5 246 kr plus 299 kr i fraktavgift.

Nämnden rekommenderar också Proffsmagasinet Svenska AB att betala 150 kr till Mathias för betald avgift för anmälan till ARN.
Motiveringen till nämndens beslut
Det är klarlagt att Mathias har köpt en kap- och gersåg för 5 246 kr. Företaget har skickat en bekräftelse på att köpet har genomförts och ett avtal har därmed ingåtts. En grundläggande rättslig princip är att avtal ska gälla.

När en säljare har uppgett att den vill sälja en vara för ett visst pris, men priset är felaktigt angivet, är säljaren ändå inte bunden av det angivna priset om köparen har förstått eller borde ha förstått att priset var felaktigt (32 §). Om köparen varken förstått eller borde ha förstått det är säljaren bunden av priset även om det var felaktigt.

Parterna är överens om att det på Proffsmagasinets webbplats angetts att priset på sågen var nedsatt med 40 procent. Det framgår vidare att Proffsmagasinet hade en pågående kampanj med rabatter upp till 40 procent på flera varor. Proffsmagasinet har dock gjort gällande att kampanjen endast omfattade kategorin garage och verkstad.

Skillnaden mellan det korrekta priset och den felaktiga prisuppgiften är i det här fallet inte så stor att Mathias endast på grund av den omständigheten borde ha förstått att priset var felaktigt. Nämnden bedömer att han inte heller haft anledning att misstänka att priset var felaktigt på grund av att sågen inte ingick i den kategori varor som företaget uppgett omfattades
av kampanjen. Proffsmagasinet är därmed bundet av avtalet och ska således rekommenderas att låta Mathias köpa sågen till det avtalade priset.

Vid denna utgång ska Proffsmagasinet också rekommenderas att ersätta Mathias kostnad för avgift för anmälan till ARN.
Grattis! De har ju ett tiotal sågar på lager så det borde vara snabbt gjort att leverera en till dig till avtalat och orderbekräftat pris. Berätta gärna hur det går vartefter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja det blir ju intressant att se hur man väljer att följa detta beslut. Men, det viktiga är ändå att den princip som vi tycker ska gälla faktiskt gäller. Man får inte dribbla med priserna hit och dit och sedan skylla på att det blir fel när man inte vill stå för lockpriserna, iallafall inte under vilka omständigheter som helst.

• Gilla
hydrolift och 8 till
  • Laddar…
....och då kan jag återkoppla att Proffsmagasinet meddelat att man givetvis följer ARNs beslut och jag kan gå in och beställa en såg direkt.

Jag får ju säga att det är hedervärt att de följer ARN's beslut, även om jag inte gillar att man direkt vid en tvist ber kunden kontakta ARN, det är en kundhantering som inte är någon till gagn.

• Gilla
  • Älska
JSten och 18 till
  • Laddar…
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
....och då kan jag återkoppla att Proffsmagasinet meddelat att man givetvis följer ARNs beslut och jag kan gå in och beställa en såg direkt.
Bra! Efter 7,5 månaders väntan så borde de ju skicka med ett stativ som plåster på såren...☺️

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Bra! Efter 7,5 månaders väntan så borde de ju skicka med ett stativ som plåster på såren...☺️
Ha, ja det kan man tycka…..men jag har ett redan. Sågen är iaf beställd nu och kommer på måndag tror jag. Det blir kul. Gamla sågen är nog också såld tror jag så det blir en billig ny såg totalt sett.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
O
MathiasS MathiasS skrev:
Ha, ja det kan man tycka…..men jag har ett redan. Sågen är iaf beställd nu och kommer på måndag tror jag. Det blir kul. Gamla sågen är nog också såld tror jag så det blir en billig ny såg totalt sett.
Det hedrar dig att du orkade driva det här! Speciellt för att det faktiskt var ett rimligt reapris (precis som Arn beskriver) och jag är fruktansvärt less på företag som annullerar ordrar för att det inte längre passar dom!

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det hedrar dig att du orkade driva det här! Speciellt för att det faktiskt var ett rimligt reapris (precis som Arn beskriver) och jag är fruktansvärt less på företag som annullerar ordrar för att det inte längre passar dom!
Jag tycker att en viktig lärdom också är att det inte är så besvärligt att ”driva” ett ärende hos ARN. Man måste förstås läsa på lite för att förstå vad som är rätt, samt samla in lämpligt underlag för att stödja sin tes, men det är ju inte så besvärligt. Därefter var det ett par replikskiften på inskickat material men det har ju tagit max 2-3 timmar. Resten gör ju ARN.

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Nu har ARN meddelat sitt beslut även i mitt fall.
I korthet:
Nämnden rekommenderar Proffsmagasinet Svenska AB att fullfölja avtalet genom att leverera kap- och gersågen till X X till priset 5 246 kr. Nämnden rekommenderar också företaget att betala 150 kr till honom.
Nämnden avslår hans krav i övrigt.

Hela beslutet finns bifogat som pdf.

Jag skickade återigen länken till Proffsmagasinets VD, Mikko Ollinen.
Det hade ju varit klädsamt med en kommentar...

• Gilla
MasMats och 4 till
  • Laddar…
Levererad och monterad. Mjukstart och mjukt stopp, arm som tillsynes rör sig helt friktionsfritt.Tyst var den också, jämfört med den gamla. Nice. Kan nog vänja mig vid denna.

Kap- och gersåg installerad i verkstad, omgiven av träskivor och verktyg i en arbetsmiljö, klar för att användas med funktion för mjukstart och stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Levererad och monterad. Mjukstart och mjukt stopp, arm som tillsynes rör sig helt friktionsfritt.Tyst var den också, jämfört med den gamla. Nice. Kan nog vänja mig vid denna.

[bild]
Ser rejäl/stationär ut....🙃

C
Prisvärd, antar jag? 😆

K Kane skrev:
Ser rejäl/stationär ut....🙃
Den behöver inte låsas fast, helt stöldsäker redan som den står.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.