lånar tråden lite. Hoppas okej!

@torbeno
Är du familjär med Asko?
Har en D5548 där bara undre spolarm snurrar och spolar. Den övre står helt still och ser ut som om vattnet ej skickas upp eller orkar upp då det inte sipprar heller

båda spolarmar är rena

finns det sätt att få fram ev felkod för spolväxlare?

kan man på något vis komma åt och se om det fastnat något i spolpumpen inifrån? (Ser ut att inte gå att lossna nere vid spolrörsfästet bredvid undre spolarm

Med vänlig hälsning,
Niklas

• Bild på en ugnsetikett med tekniska specifikationer, roterad 90 grader moturs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugnens kontrollpanel visar en temperatur på 255 grader, roterad bild, synligt golv och tak.
    Skapa konto
  • Inuti en öppen diskmaskin med spolarmar, sprutmunstycken och diskkorgar synliga. Metalisk, tom, hushållsapparat.
    Skapa konto
Kan du ta en bättre bild på detta område
Närbild, suddig, matchar teknisk komponent eller maskindel, mörk bakgrund, metallisk, otillräcklig belysning.
Skapa konto

torbeno torbeno skrev:
[bild]

torbeno torbeno skrev:
[bild]

Absolut!

• Uppifrån-vy inuti tom diskmaskin, synligt spolarm, metalliska reflektioner och mönster, konstnärlig komposition.
    Skapa konto
  • Tom diskmaskin inifrån, sprutarm, korgar, upplyst av värmande element, diskmaskinsflik syns.
    Skapa konto
  • Tom diskmaskin inuti, roterande sprayarmar, diskmedelbehållare öppen, metallkorgar, reflekterande ytor, inbyggd belysning.
    Skapa konto
har även fått av den biten i plast. Så man såg in i metallröret, och dör såg det rent och fint ut

A
N Niklas86 skrev:

@torbeno
Är du familjär med Asko?
Har en D5548 där bara undre spolarm snurrar och spolar. Den övre står helt still och ser ut som om vattnet ej skickas upp eller orkar upp då det inte sipprar heller

båda spolarmar är rena

Spolarmsväxlaren behöver inte sätta felkod.
eller cirkulationspumpen.
Så nått av dessa är det fel på.
Teoretiskt skulle spolarmslagringen kunna vara så slut att trycket inte skulle kunna upprätthållas men...
kan man på något vis komma åt och se om det fastnat något i spolpumpen inifrån? (Ser ut att inte gå att lossna nere vid spolrörsfästet bredvid undre spolarm

Med vänlig hälsning,
Niklas

Ok. Det ser ok ut där vad jag kan se.
Har ingen servicemeny till denna tyvärr.

Okej, då är det att byta spolpump då, byts spolväxlaren vid pumpbyte eller är det inte i samma del?

Är det avancerat att byta pump?

tack för all er tid!

/Niklas

A
N Niklas86 skrev:

@torbeno
Är du familjär med Asko?

båda spolarmar är rena

Med vänlig hälsning,
Niklas
N Niklas86 skrev:
Okej, då är det att byta spolpump då, byts spolväxlaren vid pumpbyte eller är det inte i samma del?

Är det avancerat att byta pump?

tack för all er tid!

/Niklas
de sitter ihop men byts var för sig, spolarmsväxlaren är vanligast och kostar 1/4-del mo en motor, så man ska nog ha en del på fötterna innan man väljer

Då kanske man får börja med att byta växlaren då
Stort tack!

A
N Niklas86 skrev:
Då kanske man får börja med att byta växlaren då
Stort tack!
som sagt man får kolla noga innan

Jag har en liknande maskin där växlaren ibland vägrar att fungera. Men den blev pensionerad, växlaren kostade mer än jag ville lägga på maskinen.

A
D Daniel 109 skrev:
Jag har en liknande maskin där växlaren ibland vägrar att fungera. Men den blev pensionerad, växlaren kostade mer än jag ville lägga på maskinen.
tyvärr slängs alldeles för många av dessa maskiner i vår slit och slängsamhälle.
denna maskintypen är mer lönt att reparera än vad en ny kostar, den håller längre, diskar snabbare, torkar bättre, mm.

Jag ersatte den med en Asko för 200kr…

Om man lossar spolpumpen så antar jag att växlaren sitter (mellan pump och spolrörsfäste i botten)

händer det att det bara är lite skit ex papper som man kan rensa bort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.