Byggahus.se

Bosch diskmaskin med krånglande spolarm

1. S
    Medlem · V Götlands län · 55 inlägg

sandsater

Medlem
    Hej

Vår disk blev helt plötsligt inte ren. Inget annorlunda hade gjorts mot våra vanliga diskvanor. Efter lite undersökningar så visade det sig att det verkade vara på nedervåningen som disken inte blev ren. Vi gjorde dom vanliga åtgärderna med spolarmar och filter och så vidare. Efterföljande undersökning pekar på att spolarmen i botten inte snurrar.Vi har testat att ta loss den och sätta dit den som vi gjort flera gånger innan men den verkar stå helt still.

Är det någon som har erfarenhet av samma problem och om det går att åtgärda på ett rimligt sätt?
    Om det skulle vara av vikt så är det en SMP69M02SK Bosch EEL, vad det nu säger. Ca 3,5 år gammal. Står på kvittot att det är fem års garanti så det är ju bra det iaf.

2. D
    Besserwisser · E · 18 746 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Sitter det något skräp i de yttre hålen?

3. S

sandsater

Medlem
    Du menar spolarmen? Nej, den är rensad och fin. Men stillastående.

4. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 202 inlägg

ricebridgePremiumikon: Hand

Husägare
    Spolarmarna brukar vara helt mekaniska dvs de drivs av vattnet. Antingen har de gojsat igen längre in, eller så står/sitter där något ivägen.

5. D
    Besserwisser · E · 18 746 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Ja jag menade spolarmen. De yttre hålen är vinklade och står för driften. Men är det inte det felet så har jag inte någit bra tips.

6. S

sandsater

Medlem
    Tycker ju att "kanalen" som vattnet kommer ifrån bara går ska gå åt ett hål och borde vara fritt från skit men det kan ju mycket väl vara så ändå. Men då är det något fel mellan förgreningen av inkommande vatten och den ena spolarmen då. Eftersom den andra fungerar som den ska.

Kom på att den övre armen som sitter på övre korgen connectar med vattentillförseln när man trycker in korgen. När man drar ut den så exponeras ju hålen. Kan ju kanske ha hänt att något åkt in den vägen och blockerat

7. K
    Hobbysnickare · skaraborg · 272 inlägg

kioskdavid

Hobbysnickare
    Kan du snurra spolarmen för hand?
    Har ju ramlat ner saker ibland som gör att den inte kan snurra fritt hela varvet.
    Den ska ju snurra väldigt lätt.

8. S

sandsater

Medlem
    Den snurrar jättebra när man puttar på den säger frugan som har testat. Men är som jag skrev i annat inlägg inne på blockering mellan förgrening och spolarm. Får bli morgondagens nöje att se om man kan undersöka det på ett enkelt sätt.

9. torbeno
    Husägare · Västra götaland · 1 740 inlägg

torbenoPremiumikon: Hand

Husägare
    Ta ett foto på panelen/knappsatsen och lägg upp här

10. j.f.s
    Elektroniktokig · Dalarna · 596 inlägg

j.f.s

Elektroniktokig
    Har råkat ut för att bitar av äggskal letat sig in i armen och när det blev tryck så tätade skalen hålen. Upptäckte det av en slump då en flisa fastnat halvvägs ut ur ett hål.

Fick ta ur armen och skaka ur bitarna. Armen såg helt normal ut i maskinen men maskinen diskade dåligt.

• Laddar…
  11. N
    Medlem · 172 inlägg

Nixon90

Medlem
    Troligtvis har du ju en spolarmsväxlare i din maskin, den växlar vattenflödet mellan övre och undre spolarm. Antingen så har den fastnat eller så är den trasig, det är en liten syncronmotor som driver växlaren. Även elektroniken som skickar ut spänning till växlaren kan vara defekt. Du behöver ge lite mer info om maskinen, E nummer från typskylten till att börja med så vi vet vilken maskin du har.

• Laddar…
  12. S

sandsater

Medlem
    Det är helt otroligt vad man får lära sig här. Förut visste jag hur man slog på diskmaskinen. Nu har jag läst om spolarmsväxlare :)
    Mitt E-nummer är SMP69M02SK/A5

13. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 202 inlägg

ricebridgePremiumikon: Hand

Husägare
    ...och majskorn ska vi inte tala om, de är närmast målsökande diskmaskinsdödare! LÅNGT inne i armarna dessutom.

14. torbeno
    Husägare · Västra götaland · 1 740 inlägg

torbenoPremiumikon: Hand

Husägare
    Jepp och om du lägger upp en bild på din knappsats skall jag visa dig hur du kommer in i menyn för att kolla växlaren.

15. S

sandsater

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.