hej
Har en bosch silenceplus som rapporterar felkod E15.
Detta signalerar vatten i botten på diskmaskinen
Jag har öppnat upp och konstaterat att det inte finns vatten men flottören (frigolitbiten som slår till microswitchen) var gammal och trasig så jag bytte denna. har även torkat rent efter gamla kalkrester och satt tillbaka allt.
blir ändå inte av med felet E15.
Har undersökt så flottören inte ligger emot microswitchen men det ser ut att fungera som det skall.
slår jag på maskinen så går pumpen på och försöker tömma maskinen på vatten men det finns ju inget vatten. E15 dyker upp på displayen så fort jag trycker på strömbrytaren..
någon som har tips på vad man kan kolla mer?
Har en bosch silenceplus som rapporterar felkod E15.
Detta signalerar vatten i botten på diskmaskinen
Jag har öppnat upp och konstaterat att det inte finns vatten men flottören (frigolitbiten som slår till microswitchen) var gammal och trasig så jag bytte denna. har även torkat rent efter gamla kalkrester och satt tillbaka allt.
blir ändå inte av med felet E15.
Har undersökt så flottören inte ligger emot microswitchen men det ser ut att fungera som det skall.
slår jag på maskinen så går pumpen på och försöker tömma maskinen på vatten men det finns ju inget vatten. E15 dyker upp på displayen så fort jag trycker på strömbrytaren..
någon som har tips på vad man kan kolla mer?
Jo men precis. för att få dit frigoliten måste jag lyfta bort microbrytaren och då passade jag på att trycka på den och den verkar intakt. jag har även provat att lyfta på frigoliten när allt sitter på plats och den klickar till då också...torbeno skrev:
Kan du testa med en multimeter, summer/ringa så att den verkligen fungerar. Denna brytare är det enda som kan ge e15F fredriksk skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är locket till pumpen, måste finnas på plats för att den skall kunna pumpa ut ju. Dessa går aldrig sönder ... sätt tillbaka det. Om din maskin är några år gammal så köp rep.kitet och följ anvisningarna
Ja 12005744
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/eshop-produktlista/12005744
locket måste klickas tillbaka. Om du har kvar bruksanvisning till maskinen står det där. Sitter under silen, lyft den. Kika ner typ kl 5, där ser du impellern. Locket skall sitta över den, måste sitta ordentligt. Klickljud.
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/eshop-produktlista/12005744
locket måste klickas tillbaka. Om du har kvar bruksanvisning till maskinen står det där. Sitter under silen, lyft den. Kika ner typ kl 5, där ser du impellern. Locket skall sitta över den, måste sitta ordentligt. Klickljud.
Nu har jag fått larm E15 på min maskin för andra gången. Är en Bosch som inte ens är fem år gammal och den är garantireparerad för problemet tidigare då de monterat dit packningen som de missat i produktionen. Nu har skiten börjat larma igen, blir så trött.
Hade maskinen varit 15-20 år gammal så hade det varit ok men inte på en fem år gammal maskin.
Under dessa fem år har jag även bytt handtag en gång och den kromade listen runt handtaget en gång. Vi har inga barn i familjen så endast två vuxna som handskas med maskinen. Jag har fått för mig att Bosch ska vara kvalitet men jag kommer inte köpa något nytt från dem.
Har en tvättmaskin och en torktumlare från dem också så man får väl hålla tummarna att de gjort något bättre där.
Hade maskinen varit 15-20 år gammal så hade det varit ok men inte på en fem år gammal maskin.
Under dessa fem år har jag även bytt handtag en gång och den kromade listen runt handtaget en gång. Vi har inga barn i familjen så endast två vuxna som handskas med maskinen. Jag har fått för mig att Bosch ska vara kvalitet men jag kommer inte köpa något nytt från dem.
Har en tvättmaskin och en torktumlare från dem också så man får väl hålla tummarna att de gjort något bättre där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden