Skulle behöva lite tips/hjÀlp.
Har en Bosch diskmaskin som har ca 10Ă„r pĂ„ nacken. Den har sedan vi hade strömavbrott i förra veckan börjat indikera felmeddelande ”e10” och vattnet i maskinen blir inte varmt (kommer ingen Ă„nga nĂ€r man öppnar luckan under pĂ„gĂ„ende program eller nĂ€r ett program kört klart)
Nu till min frĂ„ga; Är detta nĂ„got man kan Ă„tgĂ€rda sjĂ€lv med nĂ„gon guide eller liknande?
Är det lönt att laga nĂ€r maskinen Ă€r sĂ„ passa gammal eller ska man helt enkelt investera i en ny?

Tacksam för svar. Vi Ă€r 2 vuxna samt 2 barn i familjen sĂ„ det blir snabbt mycket disk🙈

Ta bort silen och kolla pumpen, troligen nÄgot som fastnat i skoveln. Haft citron kÀrnor och annat skrÀp som gett felkoden.

• Gilla
Gizmokvack_
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Ta bort silen och kolla pumpen, troligen nÄgot som fastnat i skoveln. Haft citron kÀrnor och annat skrÀp som gett felkoden.
Tack! Ska kika pÄ detta under morgondagen.

G Gizmokvack_ skrev:
Tack! Ska kika pÄ detta under morgondagen.
om du har zeolittorkning i denna sÄ Àr felet dÀr
dvs avbrott i vÀrmaren
kan gÄ att fixa sjÀlv men otroligt bökigt
dessutom brukar det bli följdfel om inte denna fungerar och mer behöver bytas och dÄ blir det dessutom dyrt

returen returen skrev:
om du har zeolittorkning i denna sÄ Àr felet dÀr
dvs avbrott i vÀrmaren
kan gÄ att fixa sjÀlv men otroligt bökigt
dessutom brukar det bli följdfel om inte denna fungerar och mer behöver bytas och dÄ blir det dessutom dyrt
Jag drog ut strömkabeln igÄr, rengjorde ordentligt i silen, dÀr satt en del skit. Körde ett program och fick helt plötsligt lite vÀrme nÀr programmet kört klart och ingen felkod i display. Körde ett program till och tillbaka till ruta 1, dvs felkod e10 och ingen vÀrme samt dyngsur disk. Ska kika mer pÄ det idag. Ska dra fram maskinen tÀnkte jag.

G Gizmokvack_ skrev:
Jag drog ut strömkabeln igÄr, rengjorde ordentligt i silen, dÀr satt en del skit. Körde ett program och fick helt plötsligt lite vÀrme nÀr programmet kört klart och ingen felkod i display. Körde ett program till och tillbaka till ruta 1, dvs felkod e10 och ingen vÀrme samt dyngsur disk. Ska kika mer pÄ det idag. Ska dra fram maskinen tÀnkte jag.
zeolit systemet sitter pÄ höger sida och tas "enklast" (NOT) ut underifrÄn

returen returen skrev:
zeolit systemet sitter pÄ höger sida och tas "enklast" (NOT) ut underifrÄn
SĂ„ lĂ€ttast Ă€r att vĂ€nda hela maskinen upp och ner menar du?🙈 Tycker det Ă€r mĂ€rkligt att det var vĂ€rme igĂ„r under ett program för att sedan ge felkod pĂ„ kommande program. Det Ă€r inte sĂ„ att det kan va glapp eller fukt nĂ„nstans det inte ska va fukt?

G Gizmokvack_ skrev:
SĂ„ lĂ€ttast Ă€r att vĂ€nda hela maskinen upp och ner menar du?🙈 Tycker det Ă€r mĂ€rkligt att det var vĂ€rme igĂ„r under ett program för att sedan ge felkod pĂ„ kommande program. Det Ă€r inte sĂ„ att det kan va glapp eller fukt nĂ„nstans det inte ska va fukt?
jo det blir ofta fukt i zeolitsystemet nÀr det gÄr sönder

Hade precis maskinen ute. VÀnde den upp och ner för att kunna ta loss bottentrÄget. Men kÀnde direkt att jag kanske tog mig vatten över huvudet. Massa fjÀdrar och likande som behövs kopplas loss. FÄr nog ringa nÄn lokal behörig reparatör som fÄr komma och kika pÄ det.

• Gilla
jus
  • Laddar…
Hoppas det löser sig.

Ringde tekniker som sa att det troligtvis Àr elementet som mÄste bytas. Total kostnad för att byta detta skulle landa pÄ runt 3000:- efter rut. Eftersom maskinen Àr 10Är gammal sÄ fÄr det bli en ny maskin helt enkelt.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.