8 448 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Bosch all 3-80 och lasermottagare lr-2 elket lr-7?
Det står ju tydligt att LR7 inte går med 3-80P https://www.proffsmagasinet.se/lase...t/lasermottagare/bosch-lr-7-lasermottagare---
Det har de, både i Sverige och utomlands. Finns även C, CG, G t.ex. Olika modeller helt enkelt. Professional är ju ett av Bosch märken.M _Mannen skrev:
Är det en P eller C som det gäller då? En CG är ju grön och det va röd som det va.
Jag körde 3-80P med LR2 och det va kanon, nu har jag 3-80CG och då gick inte 2 så jag bytta till 7, men det är ju för att den är grön.
Jag körde 3-80P med LR2 och det va kanon, nu har jag 3-80CG och då gick inte 2 så jag bytta till 7, men det är ju för att den är grön.
Jag testade lite mer idag med LR6. Det verkar som den blir överstyrd vid närarbete. Längre bort tändes dioden i mitten som visar mittenträff. Jag provade närmare men då visar den bara om man skall flytta upp eller ner, den visar aldrig direktträff i mitten. Men sen provade jag lägga ett papper framför detektor, då indikerade den mittenträff, men precisionen blev lite sämre. Kanske för pappret sprider ljuset också. Man borde ha någon framför som agerar som solglasögon, då tror jag den skulle fungera på nära håll.
Provade lite mer. Jag kom ju på att jag har ett polariserende filter på mitt kamera objektiv. Jag provade med den framför som laserdämpare. Den funkade väldigt bra. Då kunde jag genom att vrida på filtret dämpa laserljuset (som en dimmer).
Provade lite mer. Jag kom ju på att jag har ett polariserende filter på mitt kamera objektiv. Jag provade med den framför som laserdämpare. Den funkade väldigt bra. Då kunde jag genom att vrida på filtret dämpa laserljuset (som en dimmer).
Redigerat:
Om jag inte missminner mig så står bokstäverna för
P = pulse d.v.s. ett krav för att kunna använda mottagare
C = connect, man kan koppla via bluetooth
G = grön laser
P = pulse d.v.s. ett krav för att kunna använda mottagare
C = connect, man kan koppla via bluetooth
G = grön laser
Idag satte jag fast ett polarisationsfilter framför laser mottagaren. Nu fungerar den äntligen som jag vill att den skall funka. 
Beställde filtret på ebay.
https://www.ebay.co.uk/itm/Polarizi...015686?hash=item3da7f76e06:g:sNYAAOSwSOJc4CaK
https://www.ebay.co.uk/itm/Polarizi...015686?hash=item3da7f76e06:g:sNYAAOSwSOJc4CaK
Idag hade jag problem med min GLL 3-80 P ihop med LR2 och började läsa manualen och hamnade sedan här i tråden.
LR2 ska användas inom 5-50m enligt manualen. Det som hände mig när jag använde den på kort avstånd var att jag fick flera olika höjder som visade grönt, med 5-10cm skillnad mellan sig. Just idag gick gränsen för felindikation någonstans mellan 1,5 och 2m. Kanske beror det på väderförhållanden och därav garderar de sig och skriver 5m.
LR2 ska användas inom 5-50m enligt manualen. Det som hände mig när jag använde den på kort avstånd var att jag fick flera olika höjder som visade grönt, med 5-10cm skillnad mellan sig. Just idag gick gränsen för felindikation någonstans mellan 1,5 och 2m. Kanske beror det på väderförhållanden och därav garderar de sig och skriver 5m.
Klicka här för att svara