Byggahus.se

Bosch all 3-80 och lasermottagare lr-2 elket lr-7?

1. C
    Medlem · 5 inlägg

Christoffer Sågarn

Medlem
    Hej!
    Splitter ny på forumet och hoppas att den samlade kompetensen överstiger Bosch egna. Jag har en ny GLL-380 som jag är grymt nöjd med hittills. Nu tänkte jag köpa en lasermottagare då jag bygger en del såväl inomhus som utomhus.
    Min fråga lyder som följer: Vad är det för egentlig skillnad på LR-2 och LR-7. Förutom LR-7s större upptagningsområde som ska göra det lättare att hitta strålen och att den kan jobba med både röd och grön stråle?
    SPECIFIKT är min fråga: på LR-7 står det användningsområde 5-50 meter och på LR-2 "upp till 50m. Vad är problemet med LR-7 inder 5 meter? Bosch kan inte svara på frågan varför det inte står 0-50m. Och kan inte garantera att den funkar under 5 meter. Fullt medveten om att man oftast använder läser och mottagare för längre avstånd, men jag skulle vilja kunna använda kombinationen på avstånd inter 5m också.

Tacksam för all input, särskilt från er som har erfarenhet av GLL-380 och LR-7 och LR-2 i kombination.

Mvh,
    Christoffer

2. L
    Medlem · Stockholm · 180 inlägg

Lovan83

Medlem
    Jag har förvisso den gamla röda men strålen på så nära håll blir bred och då kan det vara svårt att veta med exakthet om du är rätt. Det beror såklart på hur stor noggrannhet du behöver. Klarar du dig med en mm fel så är det inga problem under metern med mottagaren :)

3. C
    Medlem · 5 inlägg

Christoffer Sågarn

Medlem
    Hej igen! Fick min förra veckan och tycker den röda strålen ser lika "smal" ut på en meter som 10. Men det kanske fanns tidigare modeller där den blev tjockare på nära håll. Själv behöver jag minst 200 meter för att jag ska se smal ut, men det kan man nog inte klandra bosch för dessvärre.

Var det en LR-7 du hade, eller en LR-2?

Mvh,
    Christoffer

4. L
    Medlem · Stockholm · 180 inlägg

Lovan83

Medlem
    Hej

Den är fortfarande smal vid en meter, den är bara inte lika smal.
    Jag tror att de bara skriver en min gräns för att under det avståndet så kan den inte nå de rätta toleranserna. Den funkar utmärkt på avståndet.

Jag har en lr-2, det var det som ingick i kitet. Hade det varit så jag behövt köpa löst så hade jag kanske valt 7:an men handen på hjärtat så har jag aldrig haft behov av det extra omfånget :)

Jag kan starkt rekommendera en pinne för mottagaren om du ska väga av. Finns(fanns) på Jula att köpa om inte annat. Dewalts är samma som Bosch :)

5. C
    Medlem · 5 inlägg

Christoffer Sågarn

Medlem
    Tack för tipset. Verkar som LR-7 kan bli lite förvirrad på korta avstånd och indikera för högt eller för lågt fast den står still precis i våg. Undrar om LR-2 är mindre känslig för korta avstånd? LR-7 verkar ju som sagt fin annars...

6. M
    Medlem · 19 inlägg

_Mannen

Medlem
    Vilken modell blev det för dig? Jag sitter nämligen i samma sits... en gll3-80 röd har jag.
    Mailade bosch och frågade om dom rekommenderade LR7 eller annan modell utan att specifikt nämna LR2.
    Killen på bosch tyckte jag skulle köpa LR7 och var tydlig med att han inte tyckte jag skulle köpa nån annan.
    Man blir ju nervös om den inte funkar under 5 meter...Är det soligt ute kan man ju behöva den ändå.

7. C
    Medlem · 5 inlägg

Christoffer Sågarn

Medlem
    Hej! Efter goda råd här på forumet blev det en röd 3-80 och en lr-7. Bosch hörde tyvärr aldrig av sig dom dom lovade flera gånger så jag förlitade mig på kompetensen r i forumet istället. Är jättenöjd över lag, tycker lr-7an visst fungerar på korta avstånd under 5m, fast det behövs ju inte så ofta som sagt. Grejen är, tror jag mig märkt, att laserstrålen är lite tjock på karta avstånd vilket jag tror förvirrar mottagaren. Men över 2-3 meter är det inga problem som jag märkt...

8. M
    Medlem · 19 inlägg

_Mannen

Medlem
    Tack. Då köper jag en sån!

9. C
    Medlem · 5 inlägg

Christoffer Sågarn

Medlem
    Hoppas du blir lika nöjd som jag. Helt makalös när man riktar väggar mm.

10. K
    Medlem · Örebro · 1 303 inlägg

Klicka

Medlem
    Hur gick det? Hur fungerade LR 7 på avstånd < 5 meter?

11. M
    Medlem · 19 inlägg

_Mannen

Medlem
    Har faktiskt inte köpt än... men ser inga problem egentligen. Man kan ju ställa lasern 3 meter från det man ska bygga. å då ska det inte vara nått problem.

12. K

Klicka

Medlem
    Knepigt att det på den amerikanska sidan står "up to 165-ft", men på den europeiska sidan "Range of 5 - 50m".

13. K
    Medlem · Stockholm · 1 649 inlägg

KjellTimell

Medlem
    Jag har kört med LR7 på gröna 3-80 på <1M och det var inga problem alls. Vattenpasset visade korrekt när allt var utlagt.

14. K

Klicka

Medlem
    Bosch GLL 3-80 (röd laser) med LR6 funkat mycket dåligt inomhus alla fall. Fick den idag. Den pekar rätt upp/ner men har svårt att tända dioden som visar att den ligger rakt på (funkar bara ibland). Kanske blir den störd inomhus av att strålen ligger på alla väggar och det kanske kan störa mottagaren (har inte provat den ute)..

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 19 inlägg

_Mannen

Medlem
    Ja, tror inte ens LR6 är riktigt kompatibel. Bosch rekommenderar LR 2 och 7 vill jag minnas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.