3 123 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Borttagning av element
Hej,
Vi håller på att slå ihop två utrymmen i vår bi-area för att göra ett biorum
Tyvärr så sitter det idag ett element på just den väggen som delar dessa två rummen, tänkte ta bort elementet och göra en så låg överbryggning som möjligt.
Till min fråga nu, har någon här gjort något liknande och hur har ni isåfall dolt överbryggningen på ett snyggt sätt?
Vi håller på att slå ihop två utrymmen i vår bi-area för att göra ett biorum
Till min fråga nu, har någon här gjort något liknande och hur har ni isåfall dolt överbryggningen på ett snyggt sätt?
Ändrar min fråga lite 
Vi vill plocka bort elementet och då bila upp plattan där rören kommer upp, kapa böjarna på rören så att de är "liggande", skarva ihop rören och därefter gjuta ny cement ovanpå skarven.
Får man lov att göra så?
Vi vill plocka bort elementet och då bila upp plattan där rören kommer upp, kapa böjarna på rören så att de är "liggande", skarva ihop rören och därefter gjuta ny cement ovanpå skarven.
Får man lov att göra så?
Svarar själv då med. 
Ja man får skarva värmeledningar och gjuta in dem i plattan. Beroende på vad det är för typ av betong så tar en röris runt Växjö-trakten 2000-2500 för att göra hela jobbet.
OBS det är bara en prisuppskattning av två olika firmor som inte varit på plats och kollat än.
Ja man får skarva värmeledningar och gjuta in dem i plattan. Beroende på vad det är för typ av betong så tar en röris runt Växjö-trakten 2000-2500 för att göra hela jobbet.
OBS det är bara en prisuppskattning av två olika firmor som inte varit på plats och kollat än.
Om du ställt frågan "får man skarva värmerör som skall gjutas in" så hade du säkert fått svaret att det finns godkända kopplingar för sådan inbyggnad.
Japp tre rörisar nu som sagt ok och två av dem från stora företag som finns i hela Sverige. Det finns som tidigare talare påpekade godkända kopplingar för detta.
Det är också skillnad på värmerör och vattenledning, vattenledningar får inte skarvas och gjutas eller byggas in. Det beror på att trycket i dessa ledningar är mycket högre.
Ovan är citat från rörisarna.
Det är också skillnad på värmerör och vattenledning, vattenledningar får inte skarvas och gjutas eller byggas in. Det beror på att trycket i dessa ledningar är mycket högre.
Ovan är citat från rörisarna.
Klicka här för att svara