Jag står i valet och kvalet över vilket trägolv vi skall lägga i vårt nybyggda hus. Vi har 2 små barn som är rättså vilda av sig.
Min högsta dröm är att få utseendet av ett "gammeldags vitt skurgolv" och jag har varit i alla golvaffärer i stan + läst allt som finns att komma över på internet i ämnet. Jag har (nog) kommit fram till att det får bli ett lutat och vitoljat golv. (I hall o kök blir det klinkers).
Har nu sett att det finns borstade furugolv där man borstar bort den mjuka cellulosan i träet och detta gör tydligen att golvet blir något tåligare. Jag är bara orolig hur det känns att gå på detta golv. Har någon erfarenhet av detta? Jag skulle gärna vilja se och känna på ett sådant golv men ingen tillverkare kan ge min referenser. Vågar ej beställa utan någon referens alls....
Tacksam för lite reflektioner...
/ Linda
 
Linda-Helsingborg skrev:
Jag står i valet och kvalet över vilket trägolv vi skall lägga i vårt nybyggda hus. Vi har 2 små barn som är rättså vilda av sig.
Min högsta dröm är att få utseendet av ett "gammeldags vitt skurgolv" och jag har varit i alla golvaffärer i stan + läst allt som finns att komma över på internet i ämnet. Jag har (nog) kommit fram till att det får bli ett lutat och vitoljat golv. (I hall o kök blir det klinkers).
Har nu sett att det finns borstade furugolv där man borstar bort den mjuka cellulosan i träet och detta gör tydligen att golvet blir något tåligare. Jag är bara orolig hur det känns att gå på detta golv. Har någon erfarenhet av detta? Jag skulle gärna vilja se och känna på ett sådant golv men ingen tillverkare kan ge min referenser. Vågar ej beställa utan någon referens alls....
Tacksam för lite reflektioner...
/ Linda

Har några vänner som lagt in Dala Floda Max Fura och det känns superskönt att gå på. Lite struktur i det som gör att det känns skönt på något härligt sätt. Kommer nog att lägga in det själv på i princip hela undervåningen (ca 100 kvm).

Mvh Robert
 
Jag tycker att MaxFura är rätt obehagligt att gå på. Kräver inneskor. Lillkillen grinade illa när han snubblade och skavde mot detta golv (hos bekanta till oss).
Tanken med det golvet är ju att får det extra utstarkt för t.ex. muséer, restauranger och andra lokaler där folk går in med uteskorna. Skurgolvskänslan får man med naturlut och naturolja och några års väntande. Då blir de sammetslena.
Men slitstarkt är det!
 
Hej!
Har nyligen lagt in borstat furugolv (Dala Floda) i köket, och tycker att det är härligt att gå på. Utseendemässigt är det också snyggt med struktur tycker jag.

MVH Wilma
 
Vi har Dala Floda Max Fura i hela vårat hus utom hall och våtutrymmen (vitlutat och vitoljat). Har absolut inget att klaga på. När jag jämför vårt golv med helt släta så är det så mycket mer "liv" i vårt golv, det syns heller inte så noga när man tappar något och det blir jack. Det försvinner liksom i den allmänna strukturen. Jag var först motvillig till detta golv men blev övertalad och det är jag glad för. Med två barn 2, 4 år är det det perfekta valet. Varmt och gott också för oss som inte har golvvärme!
 
Hej M.C!
Vi köpte vårt Dala Floda på Cheapy för ca. 130 kr/kvm. Det är oljad, borstad furu, fanns i tre nyanser (pigmenterad olja). Kanongolv! :D
 
...och det är ju en ganska ointressant uppgift utan att tala om hur breda plankor du köpte, vilken kvalitet eller tjocklek.
 
Hej! Är precis som trådskaparen i färd med att lägga nytt golv i vardagsrum, så småningom ska hall och kök också få nya golv. Jag vill gärna ha samma golv i alla tre rum för de angränsar mot varandra men har förstått att furugolven lätt blir slitna. Därför undrar jag om ni som har valt borstat furugolv kan visa bilder på hur det ser ut efter några års användning. Vi har tänkt Dala-Floda hardpine pearl i borstat utförande..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.