Håller på med en badrumsrenovering och har tänkt sätta en sarg inne i slitsen för att sedan gjuta upp med betong en bit och slutligen montera ett skvallerrör ut i badrummet, detta pga dom dolda skarvarna på röret på bilden.
Bakom svarta röret i bild så finns ett borrhål i betongen. Pga undertryck i bostaden så känner jag att det drar in luft där, så min fundering är, vad är hålet till för och framförallt; törs jag sätta igen det? Jag skulle nämligen behöva gjuta upp förbi hålet för att skvallerröret ska fylla sin funktion.
Bakom svarta röret i bild så finns ett borrhål i betongen. Pga undertryck i bostaden så känner jag att det drar in luft där, så min fundering är, vad är hålet till för och framförallt; törs jag sätta igen det? Jag skulle nämligen behöva gjuta upp förbi hålet för att skvallerröret ska fylla sin funktion.
Vad finns på andra sidan väggen?
Håller med om att det inte bör vara något problem att sätta igen, men beroende på vad som är på andra sidan kan man ju behöva fundera på hur man ska sätta igen det.
Om det är yttervägg bör det ju exempelvis vädertätas, om det går in till ett rum hos grannen kanske man vill vara lite försiktig så att man inte bara fyller och fyller hålet i väntan på att det ska ta stopp.
Håller med om att det inte bör vara något problem att sätta igen, men beroende på vad som är på andra sidan kan man ju behöva fundera på hur man ska sätta igen det.
Om det är yttervägg bör det ju exempelvis vädertätas, om det går in till ett rum hos grannen kanske man vill vara lite försiktig så att man inte bara fyller och fyller hålet i väntan på att det ska ta stopp.
Jag är osäker på exakt vad som finns på andra sidan. Det är iallafall ingen yttervägg. Kan det vara nån luftspalt mellan min och grannens vägg?
Tanken var att sätta för en bit plyfa och sen gjuta. Alltså inte låta betongen rinna in i hålet
Tanken var att sätta för en bit plyfa och sen gjuta. Alltså inte låta betongen rinna in i hålet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 193 inlägg
Kanske bäst att kontakta styrelsen, dels brukar slitsen med stammar räknas till det som föreningen är ansvarig för och dels är föreningen ansvarig för att se till att det är tätt mellan grannlägenheter p.g.a. brandskyddskrav, alltså inte bra om det kan gå brandrök mellan lägenheterna och det får ju inte vara något som kan brinna (som plyfa) som avgränsar lägenheterna.
Klicka här för att svara