Hej!

Borrade i vår betongvägg/Tegelvägg som har gips/putsskivor på 1-2 cm och undrar nu om det finns någon som helst möjlighet att det kan ha varit asbest i väggen då kåken byggdes 1929-1930. Kom bara vit puts så vitt jag ser men jag har bilder på hur det såg ut innan man renoverade hela lägenheten och misstänker att väggen delvis består av betong samt tegelbruk. Tror inte pluggarna gick in mer än 4-5 cm.

Frågade både byggentreprenaden som är seriös aktör samt hade Ocab här för en helt separat sak (värmerör) som kikade på väggen och både sa att det är lugnt. Det är väldigt konstigt om man skulle ha det i murbruk/betong från den tiden var slutsatsen.

Så vill bara höra med er här på brädan, har både bild från renovering, samt ritning från 1930 som indikerar att grunden är betong (1-5-7) och sen tegelbruk på vissa delar.

Känns som en väldigt låg risk för det var väl aldrig praxxis att blanda ut asbest i murbruk 1929-30?
Vad tror ni det är för material? Lättbetong + tegel?

Har markerat i rött vart vi borrat med lite bilder från när de renoverade och byggde +15 lägenheter i kåken. Renoveringen skedde 2018 och det hade inte hänt mycket mellan 1930 och nu i dessa lokaler. Jag vet att byggentreprenad utfört asbestprov på saker de misstänkt (med negativt resultat) så borde vara lugnt... men för att stilla frugan (och mig själv) så gör jag en sista check innan jag låter sinnet vila :)

Tack på förhand :)

• Renoveringsprojekt som visar avtäckta väggar med exponerade lager av kalkbruk och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vägg med synligt tegel, betong och rör, med anmärkningar och borrade hål.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i ett rum med exponerad betongvägg och brutet golv, rörstumpar och skräp syns.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i äldre byggnad med betong- och tegelväggar, rör och byggmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Renovering av lägenhet med arbetare som mäter upp golvet, omgivna av byggmaterial och verktyg.
    Skapa konto
  • Gamla arkitektritningar av en byggnad med markeringar som visar borrningsplatser i väggarna.
    Skapa konto
  • Ritning från 1930 som visar grundplanen för en byggnad, markerad med rött där borrning utförts.
    Skapa konto
  • Gammal arkitektritning från 1930 med markerade borrplatser i rött, för en byggnad med betonggrund och tegelstruktur.
    Skapa konto
@jonaserik Vad tror du om detta? Du verkade riktigt kunnig på asbest!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.