32 586 läst ·
81 svar
33k läst
81 svar
Borrade i kabel, vad gör jag nu
Fairlane skrev:
Hej,
Idag var jag dum nog att tro att jag skulle kunna hänga upp ett stativ till en TV på vägen, utan att Murphy skulle hälsa på.
Tidigare ägare av huset har haft en tv ett så det sitter ett envägsuttag och ett antennuttag. Jag slog av strömmen och monterade ut se för att se var ledningarna tid vägen. De försvann snett uppåt till höger så jag trodde att jag tryggt kunde borra snett upp till vänster om uttaget. Självklart så svängde ledningarna snabbt till vänster och lika självklart så lyckades jag träffa de med borren med resultat att proppen gick.
Nu har jag sågat ut runt om och det ser ut så här.
[bild]
Vad gör jag bäst nu för att temporärt kunna skruva i proppen igen? Kapa rör och ledningar strax ovanför skadan och sätta dit wago?
Sen ska det såklart lösas på riktigt och väggen lagas, men inte ikväll. Jag vill bara få igång andra saker som delar säkring med den skadade kabeln.
Nästa gång du borrar i väggarna (speciellt om det är gips), dra ner hastigheten på borren och så fort du känner att du är igen - så är du helt enkelt igenom
Eller så hittar du kortare borrar med tanke på att du nästintill var igen väggen bakom
Det är klart att det spelar roll, hade du inte borrat så djupt så hade ju inte problemet uppstått...Fairlane skrev:
Jag är bara nyfiken på hur det kom sig att du borrat så djupt, svårt att se något skäl att borra igenom ända igenom gipsen på andra sidan regeln.
Men det kanske inte var någon tanke med det?
Varför skulle det bli ett elände? Är inte alls med på vart problemet ligger i att byta trådarna (absolut, nu när han har det så öppet och fint skulle jag se till så att flexen blev ordentligt lagad med en muff). När nästa generations elektriker kommer dit så använder han befintlig FK som dragtråd, kommer troligen vara lika plättlätt för honom med?Christer G.V. skrev:
Kan det vara att hen syftar på att kablar läggs allt mer Slarvigt med fördragna slangar idag? För i så fall kan jag nog vara benägen att hålla med.T TechChad skrev:Varför skulle det bli ett elände? Är inte alls med på vart problemet ligger i att byta trådarna (absolut, nu när han har det så öppet och fint skulle jag se till så att flexen blev ordentligt lagad med en muff). När nästa generations elektriker kommer dit så använder han befintlig FK som dragtråd, kommer troligen vara lika plättlätt för honom med?
E El-Löken66 skrev:
Jaja, så kan det vara och då kan jag också bara instämma. Då kommer det inte gå plättlätt, men eftersom Fairlane är en sådan redig karl så ser nog han i så fall till att det blir ordentligt klamrat, så att det går plättlätt för honom att dra i nya trådar. Då kommer det även för framtids elektrikern gå toppen att dra i nya trådar (om nu ens kabel kommer behövs dåE El-Löken66 skrev:
Måste också erkänna att min kommentar "plättlätt" är stulen från en kommentar från digE El-Löken66 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Kabeln är klamrade så långt fram på regeln som det bara går, dvs så fort man är igenom den inre skivan så är elledningen i fara.Nissens skrev:
Tanken med tråden var dels att säkerställa att jag säkrar detta rätt för att undvika brand och dels för att kanske få någon annan att tänka att man nog bör fixa ett sådant här problem (oavsett hur) snarare än att bara sätta i en ny säkring och sen anse att problemet är löst.
Jag är medveten om att jag gjort en del fel här, bland annat att borra i en elkabel, men de delarna hjälper inte att lösa problemet. Om jag hade borrat 2 cm längre till vänster eller höger så hade jag inte heller haft något problem, men den vetskapen gör inte heller att skadan i elkabeln försvinner.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Sådant händer. Det vanliga är nog bara att man byter de skadade trådarna. Men nu har du ju väggen öppen så sjävklart fixar man röret samtidigt.
Mikael’s fina bild här ovan påminner mig om vår badrumsrenovering för drygt 10 år sedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/genomborrade-roer.112479/#post-805310
Mikael’s fina bild här ovan påminner mig om vår badrumsrenovering för drygt 10 år sedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/genomborrade-roer.112479/#post-805310
Redigerat:
Jag kom att tänka på min elfadäs. https://www.byggahus.se/forum/threads/elfadaes.389180/
Jag var inte lika pricksäker men tillräckligt för att skada skulle uppstå
Jag var inte lika pricksäker men tillräckligt för att skada skulle uppstå
Jag var mest nyfiken på orsaken till att du borrade så djupt. Det är ju endast det som orsakade problemet. Du har ju nästan borrat genom väggen på båda sidor om regeln...Fairlane skrev:
Kabeln är klamrade så långt fram på regeln som det bara går, dvs så fort man är igenom den inre skivan så är elledningen i fara.
Tanken med tråden var dels att säkerställa att jag säkrar detta rätt för att undvika brand och dels för att kanske få någon annan att tänka att man nog bör fixa ett sådant här problem (oavsett hur) snarare än att bara sätta i en ny säkring och sen anse att problemet är löst.
Jag är medveten om att jag gjort en del fel här, bland annat att borra i en elkabel, men de delarna hjälper inte att lösa problemet. Om jag hade borrat 2 cm längre till vänster eller höger så hade jag inte heller haft något problem, men den vetskapen gör inte heller att skadan i elkabeln försvinner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Kabeln låg precis innanför skivorna.Nissens skrev:
Skivorna är tillsammans ~ 3cm.
Fästet skulle fästas med 6 cm lång fransk träskruv enligt leverantör av fästet.
Jag hade kunnat nöja mig med att dra in dessa skruvar 3 cm och då hade kabeln klarat sig, men jag är tveksam om TVn hade hängt kvar om man inte skruvar i skruvarna ordentligt.
Att älta vad man kunde gjort annorlunda innan kan ju vara vettigt för att undvika göra om misstaget men det löser inte problemet man har framför sig.
Jag hade kunnat fästa i regeln, bytt skruvar, satt borrhållen 2 cm till höger eller vänster etc, men det hjälper lika mycket nu som när folk tjatar om vad man skulle gjort annorlunda i januari/februari 2020 rörande pandemi... Det kan vara en lärdom till nästa gång, men hjälper inte i situationen.
På samma sätt som att jag har flera vägar hem och för några månader sen valde jag uppenbarligen "fel" väg eftersom det skett en olycka där och vi blev stillastående och tappade en halvtimme. Man kan sitta och älta att man borde tagit någon av de andra vägarna eller så accepterar man läget eftersom man ändå inte kan förändra det.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Hade det inte varit för borrhålen i gipsskivan på andra sidan regeln så hade det kunnat stämma. Du måste haft ett pår på typ 8 cm som du kört in hela vägen för att komma så djupt. Men du behöver inte förklara, vi är flera som frågat samma sak, men du svarar något som inte stämmer med bilden du postat. Du hade klarat dig med ett borr på typ 3cm om du bara skulle igenom gipsen och OSB:n. Skulle du in i en regel, så hade kanske 5cm räckt. Sedan kan man ju tycka att du efter första djupborrningen skulle känt att det var luft bakom, och inte en regel..Fairlane skrev:
Kabeln låg precis innanför skivorna.
Skivorna är tillsammans ~ 3cm.
Fästet skulle fästas med 6 cm lång fransk träskruv enligt leverantör av fästet.
Jag hade kunnat nöja mig med att dra in dessa skruvar 3 cm och då hade kabeln klarat sig, men jag är tveksam om TVn hade hängt kvar om man inte skruvar i skruvarna ordentligt.
Att älta vad man kunde gjort annorlunda innan kan ju vara vettigt för att undvika göra om misstaget men det löser inte problemet man har framför sig.
Jag hade kunnat fästa i regeln, bytt skruvar, satt borrhållen 2 cm till höger eller vänster etc, men det hjälper lika mycket nu som när folk tjatar om vad man skulle gjort annorlunda i januari/februari 2020 rörande pandemi... Det kan vara en lärdom till nästa gång, men hjälper inte i situationen.
På samma sätt som att jag har flera vägar hem och för några månader sen valde jag uppenbarligen "fel" väg eftersom det skett en olycka där och vi blev stillastående och tappade en halvtimme. Man kan sitta och älta att man borde tagit någon av de andra vägarna eller så accepterar man läget eftersom man ändå inte kan förändra det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja, det hade självklart räckt för att komma igenom skivorna. Sen skulle man dra en 60 mm lång skruv i hålet. 60 mm, minus 30 mm minus 5 mm (fästets tjocklek) dvs cirka 25 mm kvar. Skulle man inte dra i skruven i botten så skulle nog fästet sitta rätt dåligt, det är vi nog överens om. Skulle man dragit i skruven i botten så skulle man alltså dragit in den 25 mm till, dvs rakt igenom flexröret på 16 mm...Nissens skrev:
Frågan jag ställde (i eldelen av forumet) var om min temporära lösning var ok elsäkerhetsmässigt, inte "hur skulle jag gjort annorlunda?". Hade jag varit intresserad av den senare delen så hade jag inte lagt tråden i den här delen av forumet.
Men tack för att du i alla inlägg av tråden inte berört eldelen alls, det hjälper mycket...
@Fairlane - erkänn nu. Varför borrade du så djupt?Fairlane skrev:
Ja, det hade självklart räckt för att komma igenom skivorna. Sen skulle man dra en 60 mm lång skruv i hålet. 60 mm, minus 30 mm minus 5 mm (fästets tjocklek) dvs cirka 25 mm kvar. Skulle man inte dra i skruven i botten så skulle nog fästet sitta rätt dåligt, det är vi nog överens om. Skulle man dragit i skruven i botten så skulle man alltså dragit in den 25 mm till, dvs rakt igenom flexröret på 16 mm...
Frågan jag ställde (i eldelen av forumet) var om min temporära lösning var ok elsäkerhetsmässigt, inte "hur skulle jag gjort annorlunda?". Hade jag varit intresserad av den senare delen så hade jag inte lagt tråden i den här delen av forumet.
Men tack för att du i alla inlägg av tråden inte berört eldelen alls, det hjälper mycket...
Redigerat: