32 586 läst ·
81 svar
33k läst
81 svar
Borrade i kabel, vad gör jag nu
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nu har han ju redan ett stort inspektionshål i väggen och då kan man förstås laga slangen också, men hur illa hade det varit att bara dra i ny fk? Tekniskt sett har man väl bara en skyddsbarriär precis vid hålet i slangen men har det någon betydelse i praktiken?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nu använde jag väl mest multiverktyget för att lösa problemet, och avbitartång och skaltång såklart. Skruvdragare användes för att SKAPA problemet så den räknas inte
Större tv skulle innebära att jag måste ta bort en garderob om jag inte vill blockera den. Då måste jag ha utrymme att förvara grejerna någon annanstans. Jag måste nog bygga ut huset och behöver nya verktyg för det. Hmm, det är dyrt att borra fel...
Större tv skulle innebära att jag måste ta bort en garderob om jag inte vill blockera den. Då måste jag ha utrymme att förvara grejerna någon annanstans. Jag måste nog bygga ut huset och behöver nya verktyg för det. Hmm, det är dyrt att borra fel...
Man kan också ta ett hål med dosfräsen precis vid skadan, trycka i en ROT-dosa och få in flexslangen i, sen i med ledare och ett uttag i dosan. Då har man fått ett extra uttag på en konstnärlig höjd. 
Dock kräver det sin man att få in flexslangen i rotdosan med så korta slangstumpar, kan vara helt omöjligt.
Dock kräver det sin man att få in flexslangen i rotdosan med så korta slangstumpar, kan vara helt omöjligt.
Detta såg jag inte ens, några skruvar här så sitter det som berget, vill man ha långa nog för att pricka regeln fanns ju dock en chans att slutresultatet blivit detsamma som nu.A Avle skrev:
Hur kommer det sig att du borrade så djupt från början? Du har ju OSB skiva bakom gipsen.. hade räckt att dra i typ 30mm träskruv i väggen så hade TV:n suttit som berget.Fairlane skrev:
Hej,
Idag var jag dum nog att tro att jag skulle kunna hänga upp ett stativ till en TV på vägen, utan att Murphy skulle hälsa på.
Tidigare ägare av huset har haft en tv ett så det sitter ett envägsuttag och ett antennuttag. Jag slog av strömmen och monterade ut se för att se var ledningarna tid vägen. De försvann snett uppåt till höger så jag trodde att jag tryggt kunde borra snett upp till vänster om uttaget. Självklart så svängde ledningarna snabbt till vänster och lika självklart så lyckades jag träffa de med borren med resultat att proppen gick.
Nu har jag sågat ut runt om och det ser ut så här.
[bild]
Vad gör jag bäst nu för att temporärt kunna skruva i proppen igen? Kapa rör och ledningar strax ovanför skadan och sätta dit wago?
Sen ska det såklart lösas på riktigt och väggen lagas, men inte ikväll. Jag vill bara få igång andra saker som delar säkring med den skadade kabeln.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Vanligtvis sitter ledningarna vertikalt eller horisontellt i Sverige också, så det hånflinet kan du ju göra åt dig själv.T Thomas_Blekinge skrev:
Att någon hånflinar åt andra säger mycket mer om den personen än vad hen begriper.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Ser ju ut som borren var på god väg att gå igenom även skivan till nästa rum, så det var kanske tur att du träffade ledningen. Eller var tanken att stora TVn med genomgående bult?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja det sitter en OSB-skiva bakom. Jag var dock inte 100% säker på det, även om jag misstänkte det. Det var inte jättetydligt när borrade. Oavsett så tänkte jag följa beskrivningen på hur den den ska monteras och då följde det med rätt rejäla franska träskruvar, Till nästa skiva är det mer än det ser ut som på bilden. säkert 3 cm kvar.
Nu vet jag var regeln sitter och kommer skruva i den då den sitter bra till.
Nu vet jag var regeln sitter och kommer skruva i den då den sitter bra till.
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Ok, men det ser ut som att du borrade ända in i gipsskivan på andra sidan regeln?Fairlane skrev:
Ja det sitter en OSB-skiva bakom. Jag var dock inte 100% säker på det, även om jag misstänkte det. Det var inte jättetydligt när borrade. Oavsett så tänkte jag följa beskrivningen på hur den den ska monteras och då följde det med rätt rejäla franska träskruvar, Till nästa skiva är det mer än det ser ut som på bilden. säkert 3 cm kvar.
Nu vet jag var regeln sitter och kommer skruva i den då den sitter bra till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg