32 586 läst ·
81 svar
33k läst
81 svar
Borrade i kabel, vad gör jag nu
Det blir ju inte bara konstnärlig höjd, det blir precis intill fästet av TV'n, så det kommer ju bli perfekt när allt är på plats!Mikael_L skrev:
(Efter att TS köpt nya verktyg för att bygga ut huset så att den större TV'n inte blockerar garderoben)
Nej vi hoppade över det där och gick på grövre fel direkt.E El-Löken66 skrev:
Själv har jag väl aldrig råkat borra i ett VP-rör...
Jag kom osökt ihåg denna grej...
Installerade en värmepump, skulle ut med ledning för utetempgivaren på norrfasad. Drog ledning i 10 eller 12mm vprör för att det skulle bli snyggt där det gick utanpåliggande.
Sen borrade jag genom yttervägg med 12mm hål, tryckte genom en bit 12mm vprör för tätning, drog genom ledningen, tätade med akryl, koppla ihop allt, osså hem.
Sen ringer kunden och säger att belysningen i garaget fungerar inte sen jag var där, så jag får pallra mig dit nästa dag och felsöka.
Och snart misstänker jag hålet genom ytterväggen, tar upp ett inspektionshål och ser...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mitt i prick...
Köp en lott
Protte
Köp en lott
Protte
Ja det var ruggigt träffsäkert där. Jag lyckades alltså få genom ett 12mm VPrör genom ett 16mm, och väggarna på 16-röret var hela på bägge sidorna om 12-röret.
Detta hade jag aldrig lyckats med ifall jag stått i garaget och borrat och velat få det så mitt i prick.

Detta hade jag aldrig lyckats med ifall jag stått i garaget och borrat och velat få det så mitt i prick.
Inga problem alls om du frågar mig. Ut med skruven och dra om trådarna, ser inte varför man ska ta upp hål i väggen för att laga slangen.F fiskbuggaren skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Finns ju eltejp.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja. Men har man nu tillkalla elektriker och tagit fram hela rasket vill man väl ha en redig lagning.prototypen skrev:
Troligen funkar det som ni skriver men plasten buktar inåt och röret är kanske inte helt cirkulärt längre varför det kan bli svårt att få in många ledare i framtiden.
Har man tillkallat elektriker tycker jag denne ska göra en fullgod installation, tejpa kan man ju lika väl göra själv annars.
?Mikael_L skrev:
Är det samma mus som är hos mig och äter upp alla hålen i osten?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Att bara tråda om hade kanske varit helt ok, men det var inte ett alternativ under kvällen då jag inte har material hemma.
Nu ville jag bara säkra upp det hela så att det inte riskerar att bli brand. Jag misstänker dock att de flesta hade nöjt sig med att sätta in en ny propp och testa. Om det fungerar så är problemet löst... Jag testade och det fungerade, men jag ville inte lämna det så i väggen.
Vad gäller övriga bitar om vad jag borde gjort annorlunda så kan det väl kanske vara intressant för att inte någon ska göra samma miss som jag, men ärligt talat så lär jag nog vare sig vara först eller sist att borra i en kabel.
Jag försöker lära mig av mina misstag, så även detta, men samtidigt har jag inte så mycket till övers för "om du bara hade gjort si ..." Det som har hänt har hänt och då är jag mer intresserad av hur man bäst löser ett problem som uppstått.
Nu kommer jag tråda om vid tillfälle, skarva flexslangen, försöka få till en kortling och en OSB-skiva och sen gips, spackel och målning. Sen kommer jag hänga fästet i regeln. Den sitter på ett bra ställe så jag tycker det är bättre än att sätta i OSB-skivan, särskilt som det är en tv-ställning med arm så att momentet kan bli rätt högt med TVn utdragen. OSB-skican kommer säkert klara lasten utan problem, men jag föredrar regeln.
Nu ville jag bara säkra upp det hela så att det inte riskerar att bli brand. Jag misstänker dock att de flesta hade nöjt sig med att sätta in en ny propp och testa. Om det fungerar så är problemet löst... Jag testade och det fungerade, men jag ville inte lämna det så i väggen.
Vad gäller övriga bitar om vad jag borde gjort annorlunda så kan det väl kanske vara intressant för att inte någon ska göra samma miss som jag, men ärligt talat så lär jag nog vare sig vara först eller sist att borra i en kabel.
Jag försöker lära mig av mina misstag, så även detta, men samtidigt har jag inte så mycket till övers för "om du bara hade gjort si ..." Det som har hänt har hänt och då är jag mer intresserad av hur man bäst löser ett problem som uppstått.
Nu kommer jag tråda om vid tillfälle, skarva flexslangen, försöka få till en kortling och en OSB-skiva och sen gips, spackel och målning. Sen kommer jag hänga fästet i regeln. Den sitter på ett bra ställe så jag tycker det är bättre än att sätta i OSB-skivan, särskilt som det är en tv-ställning med arm så att momentet kan bli rätt högt med TVn utdragen. OSB-skican kommer säkert klara lasten utan problem, men jag föredrar regeln.
Varför tror du det? Klart jag hade kapat röret och satt på en muff om det såg ut sådär när jag kom till kunden. Jag menade att det var onödigt att ta upp ett hål i väggen i första läget innan jag hade läst TS förklaring.E El-Löken66 skrev:
Det är alltid lätt att vara efterklok men jag hade nog försökt leta upp var trådarna kommer ifrån och kopplat ur det där för att senare tråda om.
Hur kom hålen i gipsskivan bakom flexslangen till om det inte var när du borrade?Fairlane skrev:
Att bara tråda om hade kanske varit helt ok, men det var inte ett alternativ under kvällen då jag inte har material hemma.
Nu ville jag bara säkra upp det hela så att det inte riskerar att bli brand. Jag misstänker dock att de flesta hade nöjt sig med att sätta in en ny propp och testa. Om det fungerar så är problemet löst... Jag testade och det fungerade, men jag ville inte lämna det så i väggen.
Vad gäller övriga bitar om vad jag borde gjort annorlunda så kan det väl kanske vara intressant för att inte någon ska göra samma miss som jag, men ärligt talat så lär jag nog vare sig vara först eller sist att borra i en kabel.
Jag försöker lära mig av mina misstag, så även detta, men samtidigt har jag inte så mycket till övers för "om du bara hade gjort si ..." Det som har hänt har hänt och då är jag mer intresserad av hur man bäst löser ett problem som uppstått.
Nu kommer jag tråda om vid tillfälle, skarva flexslangen, försöka få till en kortling och en OSB-skiva och sen gips, spackel och målning. Sen kommer jag hänga fästet i regeln. Den sitter på ett bra ställe så jag tycker det är bättre än att sätta i OSB-skivan, särskilt som det är en tv-ställning med arm så att momentet kan bli rätt högt med TVn utdragen. OSB-skican kommer säkert klara lasten utan problem, men jag föredrar regeln.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
