Fairlane Fairlane skrev:
Då luras bilden. Det är cirka 3 cm kvar.
Flexslangen sitter fast i regeln så nära den vägg jag borrade i som det bara går.
Övningsgips på andra sidan? :cool:
Elrör genomgång med övningsgips markerat med röda pilar i en oavslutad väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan också ta ett hål med dosfräsen precis vid skadan, trycka i en ROT-dosa och få in flexslangen i, sen i med ledare och ett uttag i dosan. Då har man fått ett extra uttag på en konstnärlig höjd. :D
Det blir ju inte bara konstnärlig höjd, det blir precis intill fästet av TV'n, så det kommer ju bli perfekt när allt är på plats!
(Efter att TS köpt nya verktyg för att bygga ut huset så att den större TV'n inte blockerar garderoben)
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Mycket påhopp nu @Fairlane men det är bara för att ingen av oss någonsin gjort liknande fel. :rofl:
Nej vi hoppade över det där och gick på grövre fel direkt.
Själv har jag väl aldrig råkat borra i ett VP-rör... :thinking:


Jag kom osökt ihåg denna grej...
Installerade en värmepump, skulle ut med ledning för utetempgivaren på norrfasad. Drog ledning i 10 eller 12mm vprör för att det skulle bli snyggt där det gick utanpåliggande.
Sen borrade jag genom yttervägg med 12mm hål, tryckte genom en bit 12mm vprör för tätning, drog genom ledningen, tätade med akryl, koppla ihop allt, osså hem.

Sen ringer kunden och säger att belysningen i garaget fungerar inte sen jag var där, så jag får pallra mig dit nästa dag och felsöka.
Och snart misstänker jag hålet genom ytterväggen, tar upp ett inspektionshål och ser...
Hål i vägg med skadat VP-rör och kablar, felaktig borrning vid installation av utetempgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 18 till
  • Laddar…
Mitt i prick...
Köp en lott

Protte
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var ruggigt träffsäkert där. Jag lyckades alltså få genom ett 12mm VPrör genom ett 16mm, och väggarna på 16-röret var hela på bägge sidorna om 12-röret.
Detta hade jag aldrig lyckats med ifall jag stått i garaget och borrat och velat få det så mitt i prick. :surprised: :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Då luras bilden. Det är cirka 3 cm kvar.
Flexslangen sitter fast i regeln så nära den vägg jag borrade i som det bara går.
Men det syns ju två tydliga hål i gipsskivan bakom flexslangen...
 
F fiskbuggaren skrev:
Nu har han ju redan ett stort inspektionshål i väggen och då kan man förstås laga slangen också, men hur illa hade det varit att bara dra i ny fk? Tekniskt sett har man väl bara en skyddsbarriär precis vid hålet i slangen men har det någon betydelse i praktiken?
Inga problem alls om du frågar mig. Ut med skruven och dra om trådarna, ser inte varför man ska ta upp hål i väggen för att laga slangen.
 
E
Müssli Müssli skrev:
Inga problem alls om du frågar mig. Ut med skruven och dra om trådarna, ser inte varför man ska ta upp hål i väggen för att laga slangen.
Så du kommer till kunden och hen har sågat upp vägg och allt så låter du bara det vara så?
 
Finns ju eltejp.

Protte
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Så du kommer till kunden och hen har sågat upp vägg och allt så låter du bara det vara så?
Nä, jag sa att han tydligen har möss i huset, som gnager upp hål ...
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E
prototypen prototypen skrev:
Finns ju eltejp.

Protte
Ja. Men har man nu tillkalla elektriker och tagit fram hela rasket vill man väl ha en redig lagning.

Troligen funkar det som ni skriver men plasten buktar inåt och röret är kanske inte helt cirkulärt längre varför det kan bli svårt att få in många ledare i framtiden.

Har man tillkallat elektriker tycker jag denne ska göra en fullgod installation, tejpa kan man ju lika väl göra själv annars.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, jag sa att han tydligen har möss i huset, som gnager upp hål ...
?
Är det samma mus som är hos mig och äter upp alla hålen i osten?
 
Fairlane
Att bara tråda om hade kanske varit helt ok, men det var inte ett alternativ under kvällen då jag inte har material hemma.
Nu ville jag bara säkra upp det hela så att det inte riskerar att bli brand. Jag misstänker dock att de flesta hade nöjt sig med att sätta in en ny propp och testa. Om det fungerar så är problemet löst... Jag testade och det fungerade, men jag ville inte lämna det så i väggen.

Vad gäller övriga bitar om vad jag borde gjort annorlunda så kan det väl kanske vara intressant för att inte någon ska göra samma miss som jag, men ärligt talat så lär jag nog vare sig vara först eller sist att borra i en kabel.

Jag försöker lära mig av mina misstag, så även detta, men samtidigt har jag inte så mycket till övers för "om du bara hade gjort si ..." Det som har hänt har hänt och då är jag mer intresserad av hur man bäst löser ett problem som uppstått.

Nu kommer jag tråda om vid tillfälle, skarva flexslangen, försöka få till en kortling och en OSB-skiva och sen gips, spackel och målning. Sen kommer jag hänga fästet i regeln. Den sitter på ett bra ställe så jag tycker det är bättre än att sätta i OSB-skivan, särskilt som det är en tv-ställning med arm så att momentet kan bli rätt högt med TVn utdragen. OSB-skican kommer säkert klara lasten utan problem, men jag föredrar regeln.
 
  • Gilla
wihlke och 8 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så du kommer till kunden och hen har sågat upp vägg och allt så låter du bara det vara så?
Varför tror du det? Klart jag hade kapat röret och satt på en muff om det såg ut sådär när jag kom till kunden. Jag menade att det var onödigt att ta upp ett hål i väggen i första läget innan jag hade läst TS förklaring.
Det är alltid lätt att vara efterklok men jag hade nog försökt leta upp var trådarna kommer ifrån och kopplat ur det där för att senare tråda om. :)
 
  • Gilla
Johsve
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Att bara tråda om hade kanske varit helt ok, men det var inte ett alternativ under kvällen då jag inte har material hemma.
Nu ville jag bara säkra upp det hela så att det inte riskerar att bli brand. Jag misstänker dock att de flesta hade nöjt sig med att sätta in en ny propp och testa. Om det fungerar så är problemet löst... Jag testade och det fungerade, men jag ville inte lämna det så i väggen.

Vad gäller övriga bitar om vad jag borde gjort annorlunda så kan det väl kanske vara intressant för att inte någon ska göra samma miss som jag, men ärligt talat så lär jag nog vare sig vara först eller sist att borra i en kabel.

Jag försöker lära mig av mina misstag, så även detta, men samtidigt har jag inte så mycket till övers för "om du bara hade gjort si ..." Det som har hänt har hänt och då är jag mer intresserad av hur man bäst löser ett problem som uppstått.

Nu kommer jag tråda om vid tillfälle, skarva flexslangen, försöka få till en kortling och en OSB-skiva och sen gips, spackel och målning. Sen kommer jag hänga fästet i regeln. Den sitter på ett bra ställe så jag tycker det är bättre än att sätta i OSB-skivan, särskilt som det är en tv-ställning med arm så att momentet kan bli rätt högt med TVn utdragen. OSB-skican kommer säkert klara lasten utan problem, men jag föredrar regeln.
Hur kom hålen i gipsskivan bakom flexslangen till om det inte var när du borrade?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Hur kom hålen i gipsskivan bakom flexslangen till om det inte var när du borrade?
Spelar det någon roll för frågeställningen?
Du verkar ha fastnat vid den delen och missat att kabel var skadad.
Vad är allvarligast, en skada i en kabel eller ett hål i en gipsskiva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.