Hej,
Har ett fritidshus med en brunn som jag numera inte använder mera. Jag blir dock lite nyfiken på dess konstruktion och undrar om någon har en bra förklaring.. Öppnar man brunnslocket så ser man en ca 1 meter bred betong brunn. Den är ca 2 meter djup och har en betong botten. I mitten på denna betongbrunn finns ett brunnsrör för en borrad brunn. Jag har lodad denna och ser att det är mer än 10 meter djupt. Sug röret gick ner i det djupa borrhålet. Frågan jag har är varför man har betong brunnen överhuvudtaget.. Varför inte bara ha borr-röret upp till ytan? Bifogar en bild ...
Har ett fritidshus med en brunn som jag numera inte använder mera. Jag blir dock lite nyfiken på dess konstruktion och undrar om någon har en bra förklaring.. Öppnar man brunnslocket så ser man en ca 1 meter bred betong brunn. Den är ca 2 meter djup och har en betong botten. I mitten på denna betongbrunn finns ett brunnsrör för en borrad brunn. Jag har lodad denna och ser att det är mer än 10 meter djupt. Sug röret gick ner i det djupa borrhålet. Frågan jag har är varför man har betong brunnen överhuvudtaget.. Varför inte bara ha borr-röret upp till ytan? Bifogar en bild ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen en grävd brunn som man sedan borrat i. Gissar att betongen i botten kan vara att den grävda brunnen fick in ytvatten, och detta är ett försök att täta brunnen så inte ytvatten stiger upp i brunnen och sedan ner i foderröret. Kanske
Vi har samma konstruktion i stugan, dock sticker vårt rör inte upp så mycket, tror nog diametern är något större på vår brunn, men vi har pumpen med tillbehör placerade där nere.
Vår är borrad runt 60 meter, det var rejält jobbigt att få upp slangen..
Vår är borrad runt 60 meter, det var rejält jobbigt att få upp slangen..
Hej
Så här ser vår dricksvattenbrunn ut i vårt hus, är det en borrad brunn i botten av en tidigare grävd brunn?
Är det problem ett att det står vatten runt det rostiga röret?
Vi har vattenpump och hydrofortank placerat i husets källare.
Så här ser vår dricksvattenbrunn ut i vårt hus, är det en borrad brunn i botten av en tidigare grävd brunn?
Är det problem ett att det står vatten runt det rostiga röret?
Vi har vattenpump och hydrofortank placerat i husets källare.
Ser inte några avfallna rostkakor på utsidan av foderröret, så gissningsvis är foderröret av en kvalitet stål som rostar mycket långsamt.
Om det har varit så de senaste 20 åren, så kommer det inte vara så mycket värre efter de framtida 20 åren heller - alltså inget jag skulle ligga sömnlös över.
Om det har varit så de senaste 20 åren, så kommer det inte vara så mycket värre efter de framtida 20 åren heller - alltså inget jag skulle ligga sömnlös över.
Är vattnet runt ytvatten? Bör det vara torrt där egentligen?X xxargs skrev:
Så djupt ned som bilden visar så är det inte förvånande att det kan vara en skvätt vatten i botten - är mer förvånad att grundvattennivån inte är högre, då oavsett hur väl man tätar brunnsringar mm. så hittar alltid vatten in med tiden om grundvattennivån är högre på utsidan än brunnens botten.
Är det hela på mer eller mindre toppen av en grusås så kan det dock vara så långt ned till grundvattnet att det inte blir problem med översvämning - och av salt/kalkranden på foderröret så verkar vattennivån kring foderröret vara rätt stabil över åren och det kanske bara är kondensvattnet eller motsvarande som regnar ned från brunnslocket främst vintertid.
Är det hela på mer eller mindre toppen av en grusås så kan det dock vara så långt ned till grundvattnet att det inte blir problem med översvämning - och av salt/kalkranden på foderröret så verkar vattennivån kring foderröret vara rätt stabil över åren och det kanske bara är kondensvattnet eller motsvarande som regnar ned från brunnslocket främst vintertid.
Tack, angående vattenpump-måste det inte vara en djupvattenpump till borrade brunnar? Vår sugpump sitter som nämnt inomhus i källaren.X xxargs skrev:Så djupt ned som bilden visar så är det inte förvånande att det kan vara en skvätt vatten i botten - är mer förvånad att grundvattennivån inte är högre, då oavsett hur väl man tätar brunnsringar mm. så hittar alltid vatten in med tiden om grundvattennivån är högre på utsidan än brunnens botten.
Medlem
· Stockholm
· 4 651 inlägg
Ja har likadant sen 55 år tillbaks.
Perfekt vattentank att fylla poolen ifrån, mindre perfekt när det rinner in ytvatten.
Perfekt vattentank att fylla poolen ifrån, mindre perfekt när det rinner in ytvatten.
Beror på höjdskillnaden mellan vattenspegeln i borrhålet och insuget på pumpen, är det över 7-8 meter i höjd så är det en källa till problem emellanåt, över 9 meter, stor sannolikhet att det inte får upp vatten längre även om backventilen med sil är betydligt djupare ned, då det kaviterar i pumpen av undertrycket istället.M Marcuszs skrev:
Om man får vatten i mängd eller inte beror också på tillflödet till borrhålet, då röret i sig har väldigt liten volym och pumpas ur fort när pumpen startar, om det inte snabbt fylls på underifrån hela tiden.
Normalt har man djuphålspump bra många meter ned eller att man har 2-slangslösning med ejektordelen djupt ned i borran.
Kan man ha en djuphålspump i borrhålet (idag, välj 1-fas om möjligt, lättare att driva med 230V elverk/sinusväxelriktare matad med 12V batteri, bör vara minst 1,5 kW i kapacitet på elverk/sinusväxelriktare) så är det att föredra framför ovanjordspump, om inte annat så drar en djuphålspump ordentligt mycket mindre med elström per m³ pumpad vatten i jämförelse med en ovanjordspump med ejektor oavsett om ejektorn sitter i pumpen (som jet-pumpautomat när sughöjden mellan pumpintaget till vattenytan helst inte överskrider 7 meter höjdskillnad i normal användning) eller med extern ejektor i borrhålet.
.
Klicka här för att svara