Hej,

Har ett fritidshus med en brunn som jag numera inte använder mera. Jag blir dock lite nyfiken på dess konstruktion och undrar om någon har en bra förklaring.. Öppnar man brunnslocket så ser man en ca 1 meter bred betong brunn. Den är ca 2 meter djup och har en betong botten. I mitten på denna betongbrunn finns ett brunnsrör för en borrad brunn. Jag har lodad denna och ser att det är mer än 10 meter djupt. Sug röret gick ner i det djupa borrhålet. Frågan jag har är varför man har betong brunnen överhuvudtaget.. Varför inte bara ha borr-röret upp till ytan? Bifogar en bild ...

Vy inifrån en gammal brunn med ett brunnsrör i mitten omgivet av vatten och en betongstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förmodligen en grävd brunn som man sedan borrat i. Gissar att betongen i botten kan vara att den grävda brunnen fick in ytvatten, och detta är ett försök att täta brunnen så inte ytvatten stiger upp i brunnen och sedan ner i foderröret. Kanske

Vi har samma konstruktion i stugan, dock sticker vårt rör inte upp så mycket, tror nog diametern är något större på vår brunn, men vi har pumpen med tillbehör placerade där nere.
Vår är borrad runt 60 meter, det var rejält jobbigt att få upp slangen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.