Hej!
Har fått upp ett innertak på konsoler. Använde dessa pluggar, 10mm:s varianten:
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/

Väggarna består av porös lättbetong och 2 cm puts.

Det står på hemsidan "Vid lättbetong och lättklinker: ovanstående lastvärden gäller för montage med kantavstånd min. 100 mm och inbördesavstånd min. 100 mm."

Jag vill nu borra två hål 5 cm ifrån en av dessa pluggar. Detta för att få upp en rullgardin. Kommer använda 6 mm plugg. Bör jag avstå från det? Hur viktigt är det att det är fritt från pluggar 100 mm från pluggarna? Kommer deras lastförmåga att påverkas? Tyngden som konsolerna bär är 52 kilo fördelat på två konsoler. Varje konsol sitter fast med två plugg. Totalt 120 kilo draglastförmåga. Dock står det att: "Vid långtidslast/pemanent last multipliceras ovanstående lastvärden med reduceringsfaktorn 0,5."
Så 60 kilo då? Och tyngden blir 52 kilo.

Kan jag borra hålen eller bör jag avstå?
Innertak monterat på konsoler med synliga pluggar och rullgardin, fråga om borrning nära befintliga pluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålen hamnar 5 cm snett ovanför den översta skruven.

/Jens

R
Dom sitter i ytterväggen vad jag förstår , ta till infästning som är 150 mm långa så kommer det att hålla

Hej! Tack för svar. Menar du 150 mm till konsolen eller rullgardinen?

Vet ej om jag missförstår dig men för att förtydliga. Jag undrar om konsolens lastförmåga kommer att bli sämre? Rullgardinen kommer att sitta uppe utan problem.

Dvs kommer konsolernas att lastförmåga att försämras om jag borrar upp rullgardinen 5 cm från konsolernas plugg?

Vad ska du göra med innertaket?
Är det endast en del av rummet, ovanligt att sätta upp ett innertak med hyllkonsoler.

Yes det är endast en del av rummet. Det skall vara ljudabsorbenter där i. Jag bygger en musikstudio. Får ej borra i taket då det går rör där så därför kör jag på konsoler. I andra ändan vilar den på en regel.

R
J JensHaglof skrev:
Dvs kommer konsolernas att lastförmåga att försämras om jag borrar upp rullgardinen 5 cm från
Beror på vad du har för infästning i väggen för konsolen , är den 100 mm så gör rullgardinens plugg ingen skada , men en rullgardin väger inte mycket och behöver inge grova skruv , om du borrar sakta med en 5,5 mm borr och knackar in 2 st röda plugg efter varandra och drar in skruv som är lite längre än 2 plugg så kommer det att hålla bra

R rävlyan skrev:
Beror på vad du har för infästning i väggen för konsolen , är den 100 mm så gör rullgardinens plugg ingen skada , men en rullgardin väger inte mycket och behöver inge grova skruv , om du borrar sakta med en 5,5 mm borr och knackar in 2 st röda plugg efter varandra och drar in skruv som är lite längre än 2 plugg så kommer det att hålla bra
Pluggen är 55 mm lång. Använde 60mm långa skruvar.

Men om jag borrar exakt så djupt som pluggen är lång och har en skruv som är lite lite längre än pluggen, då borde jag inte påverka väggen alltför mycket va? Dvs att pluggarna som håller uppe konsolen påverkas? Eller om jag kletar lite husfix i hålet innan jag trycker in pluggen, då borde alla eventuella extra håligheter fyllas ut, eller? Eller tänker jag rätt?

Det där ser väldigt klent ut! Tveksamt om jag skulle ställa något dyrt därunder. Varför använder du inte balkskor?

JanneJanne123
U UffeH skrev:
Det där ser väldigt klent ut! Tveksamt om jag skulle ställa något dyrt därunder. Varför använder du inte balkskor?
Eller en stolpe av lämplig dimension dikt an mot väggen?

U UffeH skrev:
Konsoler blir snyggare! Vikten på konsolerna blir 52 kg. Dvs 26 kg per konsol. Konsolernas lastförmåga är 90 kg per konsol. Så det blir inga problem. Pluggarna håller för 30 kg. Dvs 60 kg per konsol. Så det bör vara lugnt tänker jag!

R
J JensHaglof skrev:
Pluggen är 55 mm lång. Använde 60mm långa skruvar
Det är för konsolen , det med att sätta en till skruv bredvid fungerar , det jag menar är att den andra infästningen biter lite längre in , då blir det en annan påfrestningen på övrig del av väggens yttre del där din andra plugg sitter
Men borra sakta och mata på försiktigt , så inte borren börjar att vandra i väggen , då kan hålet bli för stort för pluggen

R rävlyan skrev:
Det är för konsolen , det med att sätta en till skruv bredvid fungerar , det jag menar är att den andra infästningen biter lite längre in , då blir det en annan påfrestningen på övrig del av väggens yttre del där din andra plugg sitter
Men borra sakta och mata på försiktigt , så inte borren börjar att vandra i väggen , då kan hålet bli för stort för pluggen
Menar du att det nya hålet inte kommer att påverka konsolen? Förstår jag dig rätt då? Är det du skriver ovan tips hur jag kan få konsolen att sitta bättre? Eller förstår jag dig rätt? Är liten ovan med snickarspråk.

R
Det nya hålet kan påverka men inte troligt , men alltid bra att tänka lite en konsol som sitter i en vägg har ett tryck rakt ner utmed väggen , under förutsättning att den inte kan vicka nedåt , ( då kan pluggen dras ut ) fästes konsolen i den del som den ska bära på 2 ställen kan den inte vicka om det inte är en bred hylla som belastas på ytterkant
I ditt fall är det ett innertak som sitter mellan två väggar , det kan inte röra sig i sidled och trycket kommer att gå rakt ner

• Inredningsdetaljbild som visar hur en svart konsol är korrekt fastsatt i ett innertak för att förhindra rörelse eller tippning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J JensHaglof skrev:
Så det bör vara lugnt tänker jag!
Fråga mig inte hur jag vet, men en potentiell risk i ditt fall är att hålen sitter ganska nära fönstersmygen. Det kan vara ett par cm puts i smygen, så hålet kanske bara sitter 1-3 cm från kanten på lättbetongen, och där är den extremt svag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.