2 557 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Borra med pelarborr i ändträ på spjäla
Skaffa en metall svarv där benet kan gå genom svarven. Förläng borren med lämpliga rör. Genom att svarva ner borret till rörets inner dimision.P Peter321 skrev:
Om du hade talat om vad du bygger så hade det varit enklare att föreslå lösningar.P Peter321 skrev:
Det är mycket möjligt att du har helt rätt i att borra så, men ibland så stirrar man sig blind på en specifik lösning och missar enklare lösningar. Får vi helheten så kanske vi ser andra varianter.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
TS beskriver i #1 klart och tydligt vad han vill göra. Att läsa underlättar ibland.T Troberg skrev:
Han beskriver "vad", inte "varför". Jag är ganska säker på att det tilltänkta slutmålet med projektet inte är "100 spjälor med hål i änden", de hör hemma i ett sammanhang.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är lätt att ha en lösning i huvudet och fastna i den. Jag har själv gjort det många gånger, tills någon sagt "varför gör du inte så här?" och en lampa tänts över huvudet på mig.
Om OP talar om syftet, så är det inte omöjligt att någon säger "Har du funderat på att använda den här metoden istället?".
Om man talar om sitt problem, istället för att tala om sin tilltänkta lösning och problemen med den, så är det lättare att få ett bra svar.
Planen är att skruva fast spjälorna ner genom spårlisten i typ en sån här överliggare. Och sen skriva fast spårlisten i överliggaren.
Så då behöver jag dels borra hål i listen på rätt ställen och sen få till centrerade hål vertikalt ner genom alla spjälor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så då behöver jag dels borra hål i listen på rätt ställen och sen få till centrerade hål vertikalt ner genom alla spjälor.
Ah, då är det mycket enklare.P Peter321 skrev:
Mät och borra hålen i spårlisten. Det är hålen som syns.
Sätt sedan spjälan på plats (enklast där är om man har en kloss med rätt avstånd), och borra genom hålet i spårlisten.
På så sätt så vet du att hålen kommer att linjera upp perfekt, och de skruvskallar som syns kommer att vara snygga.
Om du bara mäter och borrar i spjälorna så kommer du att få små avvikelser för att borren inte riktygt styr rakt på ådringen och sånt.
Är väl inga skruvar som ska synas i den konstruktionen? Om du inte tittar underifrån.
Jag trodde tanken med en sådan var att inte skruva fast spjälorna, bara kapa spårlisten så spjälorna får plats i mellanrummen. Förutsatt att resten av konstruktionen är stadig nog.
Ska det ändå skruvas håller jag med Troberg, borra listen och spjälan i ett moment.
Jag trodde tanken med en sådan var att inte skruva fast spjälorna, bara kapa spårlisten så spjälorna får plats i mellanrummen. Förutsatt att resten av konstruktionen är stadig nog.
Ska det ändå skruvas håller jag med Troberg, borra listen och spjälan i ett moment.
Ja jag vet inte riktigt vad tanken är med den men jag tänkte att det var ganska smidigt att skruva spjälorna i den för då kan jag bygga sektionerna i garaget och den bara skruva hela på plats sen med 2-3 skruvar. Och eventuellt ta ner en hel sektion när det ska målas om sen i framtiden.M Mellanbarn skrev:Är väl inga skruvar som ska synas i den konstruktionen? Om du inte tittar underifrån.
Och exakt - tanken är att det inte ska vara några synliga skruvar.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag skulle slopa spårlisten för att börja med. Sätt spjälorna på plats i spåret och skråskruva snett underifrån genom spjälen och in i överliggaren. Se bara till att spjälorna har rätt avstånd sinsemellan.
På detta vis kan du bygga sektioner i garaget med underbräde, spjälorna och överliggare. Sätt en temporär diagonalsträva över spjälorna för stabil transport. Den tar du bort när du har satt allt på plats.
På detta vis kan du bygga sektioner i garaget med underbräde, spjälorna och överliggare. Sätt en temporär diagonalsträva över spjälorna för stabil transport. Den tar du bort när du har satt allt på plats.
Låter som ett bra sätt men har redan hunnit montera överliggare och en av de undre plankorna så jag får nog… åka det här karusellen klart. 😀T Thomas_Blekinge skrev:Jag skulle slopa spårlisten för att börja med. Sätt spjälorna på plats i spåret och skråskruva snett underifrån genom spjälen och in i överliggaren. Se bara till att spjälorna har rätt avstånd sinsemellan.
Klicka här för att svara