Behöver borra raka hål ner genom ändträt på planhyvlat. Träpinnarna är ca en meter. Går det med en sån här pelarborr och hur gör man i så fall med metallfoten, kan den tas bort på något sätt? Är hålet i foten genomgående så att jag kan ha en lång borr och montera spjälan under?

IMG_0933.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På just den maskinen kan man lossa på sättskruven som håller fast maskinen i foten, för att sedan vrida på den till godtycklig vinkel. Har gjort det med min när jag har behövt borra mitt i en skiva några gånger. Skulle inte rekommendera det då man tappar jättemycket styvhet. I slutändan var det enklare att göra en jigg till skruvdragaren och handjaga hålet istället.

https://amzn.eu/d/08J1PryE

Denna typ är relativt vanlig att använda för ändamålet.

En annan variant är att du först borrar ett hål i en träbit på en pelarborr, sen använder du träbiten som mall.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Tack båda för tipsen!

Efter att ha funderat lite är kanske en hemsnickrad jigg den enklaste lösningen. Det handlar om 150 spjälor eller så så det är ju bra om det är smidigt ”per styck”.

Tänker en skiva som jag skruvar fast klossar som håller spjälan rätt och sen en kloss med ett rakt förborrat hål (gjort med pelarborr). Hur undviker man att borret gör mallhålet snett när jag använder mallen? Kanske inte är något problem i praktiken om jag inte väldigt aggressiv med borrmaskinen och gör hålet lika stort som borret?

C
Detta blir en rätt vansklig operation.

Till att börja med blir ekipaget väldigt långt. Tänk själv, när du börjar borra har du materialet på 1 meter, sen minst 0,5 meter borr och till slut maskinens höjd, maskinen hamnar en bra bit upp i luften.

För det andra kommer du att behöva göra ett antal omtag pga maskinens begränsade slaglängd.

Sist men inte minst kan du inte förvänta dig någon jätteprecision, vad är kravet?

Hur som helst bör du förmodligen borra från två håll för att minimera felet.

Kanske jag som missförstod men tolkade det inte som att hålet ska gå hela vägen på 1m, bara att träbitarnas längd gjorde det omöjligt att få in under pelarborren. Att borra rakt 1m genom ändträ, är nog helt omöjligt, då får man klyva och fräsa ur spår istället och sen limma.

• Gilla
Viktor S. och 2 till
  • Laddar…
C
Ja, skall det bara vara ett kortare hål är det inget problem. Fastnade på detta med lång borr. Då skulle jag bara snickra ihop en lämplig jigg, precis som TS är inne på.

P Peter321 skrev:
Tänker en skiva som jag skruvar fast klossar som håller spjälan rätt och sen en kloss med ett rakt förborrat hål (gjort med pelarborr). Hur undviker man att borret gör mallhålet snett när jag använder mallen? Kanske inte är något problem i praktiken om jag inte väldigt aggressiv med borrmaskinen och gör hålet lika stort som borret?
Flera lösningar:

* Betrakta mallklossen som förbrukningsvara, och kassera den om den blir dålig och gör en ny.

* Beroende på borrdiameter, sätt en rörstump på borret. Det skyddar mallen.

* Använd ett billigt borr och slipa ner "sidoeggen".

Men, min fråga, som alltid när det gäller precision, är: Hur mycket precision behöver du egentligen? Folk har en tendens att göra saker noggrannare än vad som behövs. Det är ofta mycket jobb för lite effekt.

Ta ett stabilt bord, montera borrmaskinen på plattan nära bordets ena ben, sväng ut masinen över bordskanten, använd bordsben som anhåll för spjälen (vertikalt) och kör.

Kan du bygga något som håller fast borrmaskinen så återstår ett enkelt V att lägga spjälan i och skjuta mot borret. Isf spänna fast 150 spjälor spänner du fast borrmaskinen en gång.

Och som svar om hålet i plattan är genomgående. Det är en borrmaskin, gör det genomgående 😀

• Gilla
StaBen och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Och som svar om hålet i plattan är genomgående. Det är en borrmaskin, gör det genomgående 😀
Det är säkerligen redan genomgående men det är ändå inte bästa lösningen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tack båda för tipsen!

Efter att ha funderat lite är kanske en hemsnickrad jigg den enklaste lösningen. Det handlar om 150 spjälor eller så så det är ju bra om det är smidigt ”per styck”.

De brukar hålla relativt länge, att enkelt kunna byta ut den delen av mallen är kanske enklare än att förstärka. Men om du har ett passande metallrör kan du använda det.

Du kan behöva jacka ur mallen på en sida för att transportera bort spån, lite beroende på trä/borr. Kör utan men om du får problem med att det tar dåligt kan det vara något att prova.

P Peter321 skrev:
Tack båda för tipsen!

Vet inte dimensioner du har men har du tur kan du hitta något passande att köpa. Tex

https://www.amazon.se/Kit-Snickeriv...lmalljigg/dp/B0DZ5WC4Q7/ref=asc_df_B0DZ5WC4Q7

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
M
Har du en handöverfräs med tillräcklig slaglängd så kan det vara ett alternativ om du ska bygga en jigg/fixtur som du kan fästa i botten plattan. Kan medge både vertikal och horisontal positionering.
Finns borrar som passar i fräschuckar

P Peter321 skrev:
Behöver borra raka hål ner genom ändträt på planhyvlat. Träpinnarna är ca en meter. Går det med en sån här pelarborr och hur gör man i så fall med metallfoten, kan den tas bort på något sätt? Är hålet i foten genomgående så att jag kan ha en lång borr och montera spjälan under?

[bild]
Svarva är enklare.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.