MathiasS skrev:
Hur du skall trycka, hastighet etc beror på vad du använder bör borr. Slag använder man nog normalt inte på kakel/klinker. Generellt: Inget toktryck, inget tokvarv, inget slag. Var noga med att kyla borren ofta för det blir annars så varmt att stålet avhärdas och blir mjukt.

Har du betong bakom skulle nog jag byta borr och göra som vanligt.

Hålet skatt fuktspärras och det gör du med lämpligt tätmassa. Fyll hålet och tryck i plugg/skruv).
Det låter vettigt som du skriver Mathias.
Jag ska borra upp två blandare, handfat, skåp, spegel och en massa hängare så fort vårt nya badkar kommer.

Jag har tränat borrning i kaklet (överblivna bitar) för att hitta en säker metod. Inget slag, lagom tryck och lagom hastighet tycks vara det bästa.

Det jag funderar på är när jag kommer ner till betongen bakom. Jag låter Hiltin göra det jobbet. Hoppas bara att det inte skakar så illa att kaklet kan spricka.

Jag återkommer senare i veckan när jobbet är gjort så jag kan tala ur egen erfarenhet hur det gick.

/Mattias

Nu gällde det ju i och för sig hårt klinker men jag har med framgång knackat ett märke i glasyren på kakelplattor med en spik och upplever att vassa stålborrar funkar bäst. Kan ju vara ett bra tips för de som skall borra i vanligt kakel.

har oxå för mig att om man tejpar med masktejp runt hålet så kan man köra med slag?

Fein skrev:
har oxå för mig att om man tejpar med masktejp runt hålet så kan man köra med slag?
Näe det undrar jag... Däremot är masktejp bra på glatt kakel för då har man dels något att rita streck på så man vet var man ska borra, dessutom håller sig borren still innan man fått upp ett hål.

Jag har för mig att jag gjort så förut. dock med liten betongborr. tejpen armerar ytan så den inte spricker.

Kanske inte skall rekommendera ngn att prova då jag inte minns om jag verkligen körde med slag eller ej. :)

H
pernitta skrev:
Hej!

Prova med att förborra med ett klenare borr. Använd slagfunktion och tryck inte för hårt.
mvh per  

nu blev jag lite :question spricker det inte lätt om man kör med slag !!?

nej men snälla grabbar ta och köp ett kvalitets borr från dewalt sen är det bara att borr sätt en bit målartejp över markeringen (då glider inte borren och markeringen syns igenom tejpen) sen kör du UTAN slag..........

LYCKA TILL

// SNICKAREN.....

Vill ni stöka undan problemet med håltagning och är beredda att betala lite kan ni ta med kakel, klinker eller stenplattor (hårdhet spelar ingen roll) till er lokala vattenskärningsfirma. De kapar kakel och klinker som om det vore smör.

speed skrev:
Vill ni stöka undan problemet med håltagning och är beredda att betala lite kan ni ta med kakel, klinker eller stenplattor (hårdhet spelar ingen roll) till er lokala vattenskärningsfirma. De kapar kakel och klinker som om det vore smör.
Lite opraktiskt när man monterar handfat etc. Plattorna sitter ju ofta fast på väggen då.... ::)

Tips från vännen plattsättare = kör en ruta på baksidan av plattan med diamantskivan på vinkelslipen och klipp sedan med pappegojtången.

Jag jobbar som elektriker, och jag har kört med 1st Irwin's kakelborrsats 5-5,5-6-8-10 (finns i vanlig järnhandel) i flera månader, och borrat i både sten, granit, glas och glaserat kakel med en vanlig Dewalt batterimaskin utan slag. Har aldrig haft problem med att få hål. Faktum är att när jag tar till vatten i hårda material tar det bara längre tid att borra för man glider på slemmet som blir av vatten+damm. Hellre köra riktigt långsamt och ganska hårt tryck i dom hårdaste materialen. Det fräser så mysigt :)

Dessutom har jag samma borrsats till att köra plugghål i tegel, plåtreglar, puts, gips o trä. Så jäkla bra borr. Längesen jag behövde slagmaskinen för plugghål.

Bra forum detta!!
Har precis samma problem, dvs superhårda klinkerplattor som inget verkar bita på.
Köpte mig ett Piranha "hightech set om 3 borrar (5,6,8mm) på K-Rauta
Borrarna hade en kraftig "trekants"spets och funkar bra, den minsta börjar tyvärr nu ta slut, efter ca 10st hål.
Ville köpa lösa av exakt samma, men nu visar det sig att Piranha upphört med dessa och ersatt dem med en ny variant med mindre spets.
Köpte , provade och de funkar inte alls, kommer överhuvudtaget inte in i plattan.
Enligt säljaren skulle dessa vara bättre.
Bifogar Piranhas bild på den senaste som ej funkade
Blir att kolla upp andra märken, alt. köpa fler set av den gamla sorten.
Kanske blir Bosh som Tussee köpte, verkar bra.

• drill_8.gif
Ingen som testat HILTI:s borr med 4 borrspetsar. Kört massor med hål i hårda betongtak och de skar som i smör.

Lagavulin

MathiasS skrev:
Jag var på Kakelbolaget i Bromma idag, där hittade jag lite nya roliga borrar, eller snarare hålsågar. Man kunde köpa ett litet kit med 6,8,10,12, nånting, och 75 hålsåg + centreringsgrunka för ca 1300sek. Enligt uppgift fungerar dom riktigt bra på hårt kakel.
Det var där jag köpte mitt klinker vilket som sagt var är stenhårt.
Var där igår för att kolla med dem vad de rekommenderar för borr.
Säljaren ansåg att mitt klinker inte var av en hårt sort, utan var hur lätt som helst att borra, funderar på att ta med mig en platta till honom så han får visa "hur lätt det är"  >:(.
Hur som helst visade han mig att man även kan köpa borrarna/hålsågarna enligt kitet ovan (tror att det är samma) en och en, dvs behöver inte köpa hela kitet.
Tex kostar en 6mm + centreringshållare ca 500kr.
Fortfarande något dyrt, kan köpa ganska många borrar av annan sort innan man kommer upp i dessa pengar.
Köpte mig till slut på Ekesiöö två st Bosch borrar, de ska få smaka klinker idag ;)
Hoppas de funkar.

Hann inte borra så mycket igår,
men provade i alla fall i en skräpplatta att provborra och Boshborren borrade igenom plattan på ca 20sek mot flera minuter/platta med Piranha borren.

Mao verkar Bosch borren funka hur bra som helst på mina hårda plattor.
Förhoppningsvis slut på svordomar de närmsta dagarna :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.