Vi brukar borra hål i kakel och klinker åt byggare och privatpersoner med våra glasborrar. Vet ej om jag har borrat så hårt klinker men alla möjliga sorter har passerat utan några problem.
Nu menar jag riktiga glasborrar som är runda och diamantbeströdda.
Nu menar jag riktiga glasborrar som är runda och diamantbeströdda.
Nu har jag testat lite med KGC's 4mm borr. Det funkade enligt instruktion. Jag körde på 7-800 varv utan stort tryck, vattendopp var 20sek. Borrarna höll nästan 4 hål i dessa plattor, vilket är precis vad dom ska göra ockå. 36SEK+moms kostar dom rackarna, men jag får ju till hålen iallafall. För dom större hålen kör jag stegvis, 4-6-8
6mm hålet tar jag med en rätt billig borr från Jula, 8an körde jag först med en kakelborr från Bosch, därefter en gammal hårdmetallborr jag hittade i en låda. Det är dock 4mm hålet som är jobbigast. Nu går det iaf på några minuter så jag är nöjd.
Det tråkiga med denna typ av plattor är ju att det är omöjligt att få hål för tex apparatdosor själv - det krävs riktigare saker som beskrivet ovan, men då kostar det ju ett par tusen också.
6mm hålet tar jag med en rätt billig borr från Jula, 8an körde jag först med en kakelborr från Bosch, därefter en gammal hårdmetallborr jag hittade i en låda. Det är dock 4mm hålet som är jobbigast. Nu går det iaf på några minuter så jag är nöjd.
Det tråkiga med denna typ av plattor är ju att det är omöjligt att få hål för tex apparatdosor själv - det krävs riktigare saker som beskrivet ovan, men då kostar det ju ett par tusen också.
Jag var på Kakelbolaget i Bromma idag, där hittade jag lite nya roliga borrar, eller snarare hålsågar. Man kunde köpa ett litet kit med 6,8,10,12, nånting, och 75 hålsåg + centreringsgrunka för ca 1300sek. Enligt uppgift fungerar dom riktigt bra på hårt kakel.
Produkter som diskuteras: "hålsågar"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Bra tråd! Jag har slitit med att få hål i ett stenhårt klinkers. De få hål som jag gjort i kakel är rena drömmen mot hålen i klinkersen. Köpte inför mina borrningar ett billigt set på Biltema som visade sig vara mycket bra jämfört med de fortsatta borrinköpen av olika slag och ganska höga kostnader vid den lokala järnaffären. Jag insåg ganska tidigt att komma igenom klinkern var det stora problemet, hade man väl fått ett hål så var det en barnlek att göra det större. Jag satsade på 4 mm. Borrarna från lokala järnhandlaren hade genomgående den egenskapen att de inte höll för att borra igenom ett helt hål utan "skeden" gick oftast av mitt i hålet med lite problem att få ut den. Nu har jag dock hittat en borr som håller för att göra minst tre hål (har inte provat mer). Borren hittade jag på OBS (Coop forum heter det nu tror jag) Den kostade mindre än lokala järnhandlarens skräpborrar. Märket är Piranha Black&Decker och för mina klinkers så fungerar den utmärkt!
Det är ju just dom plattorna som är orsaken till denna tråd. Det var helt enkelt ett litet helvette att fixa hålen - det tog en halvtimme att få till ett litet hål med en vanlig kakelborr!vasy skrev:
Med KGC-borrarna gick det som sagt hyfsat, behöver man göra hål för dosor etc är man ju dock rökt, då måste det till hålsågar - kanske dom som Kakelbolaget säljer och påstår fungerar.
Hahaha! Bra tråd detta
Såg att någon var före med KCG:s borr vilket var min gissning på lyckat reultat. Själv drar man ner till lokala stenhuggeriet (gravstenar/grindstolpar etc) där de fixar omöjliga uppdrag till priset av några bakelser. Tror att de blästrar hålen ibland eller andra hemliga metoder. Skall fråga vad de använder för borr om de nu existerar.
Lagavulin.
Såg att någon var före med KCG:s borr vilket var min gissning på lyckat reultat. Själv drar man ner till lokala stenhuggeriet (gravstenar/grindstolpar etc) där de fixar omöjliga uppdrag till priset av några bakelser. Tror att de blästrar hålen ibland eller andra hemliga metoder. Skall fråga vad de använder för borr om de nu existerar.
Lagavulin.
Lite frågor om hur man går till väga;
Slagfunktion?
Tidigare svar hävdar att man inte ska använda den, korrekt?
Varvtal... Medelfart? full fart?
Tryck... Lätt tryck och låta borren jobba? Eller pressa på i den mån man vågar utan att riskera kaklet i sig?
När man är genom kaklet då, och kommer fram till betongen... Byta till betongborr, borrhammare och hela det kitet?
Måste man på något sätt fuktspärra hålet?
silikon innan man trycker in pluggen?
Slagfunktion?
Tidigare svar hävdar att man inte ska använda den, korrekt?
Varvtal... Medelfart? full fart?
Tryck... Lätt tryck och låta borren jobba? Eller pressa på i den mån man vågar utan att riskera kaklet i sig?
När man är genom kaklet då, och kommer fram till betongen... Byta till betongborr, borrhammare och hela det kitet?
Måste man på något sätt fuktspärra hålet?
silikon innan man trycker in pluggen?
Hur du skall trycka, hastighet etc beror på vad du använder bör borr. Slag använder man nog normalt inte på kakel/klinker. Generellt: Inget toktryck, inget tokvarv, inget slag. Var noga med att kyla borren ofta för det blir annars så varmt att stålet avhärdas och blir mjukt.lobbysleeper skrev:Lite frågor om hur man går till väga;
Slagfunktion?
Tidigare svar hävdar att man inte ska använda den, korrekt?
Varvtal... Medelfart? full fart?
Tryck... Lätt tryck och låta borren jobba? Eller pressa på i den mån man vågar utan att riskera kaklet i sig?
När man är genom kaklet då, och kommer fram till betongen... Byta till betongborr, borrhammare och hela det kitet?
Måste man på något sätt fuktspärra hålet?
silikon innan man trycker in pluggen?
Har du betong bakom skulle nog jag byta borr och göra som vanligt.
Hålet skatt fuktspärras och det gör du med lämpligt tätmassa. Fyll hålet och tryck i plugg/skruv).