Hej
jag har köpt mig en Kronan gårdspump och behöver nu ta upp ett 220 mm hål i brunnslocket.
Har en slagborr Makita DHR241Z och vill gärna ha råd om vilken borr jag ska välja?

mvh
Tubbie

220mm låter som ett väldigt stort hål.
Säker på det?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Teletubbie Teletubbie skrev:
Hej
jag har köpt mig en Kronan gårdspump och behöver nu ta upp ett 220 mm hål i brunnslocket.
Har en slagborr Makita DHR241Z och vill gärna ha råd om vilken borr jag ska välja?

mvh
Tubbie
Antar att det är ett brunnslock av betong ?
Skall du använda slagborr så är väl en stenborr av ca 10-15mm som du använder för att borra ett antal hål med och sen kanske en huggmejsel för att ta ut det med ?

Annars finns det kanske hålsågar för betongi den storleken, men då är det nog större grejjer vi talar om än handhållna borrmaskiner.

Claes Sörmland
Byt till borrhammare. Slagborr är inget att ha.

• Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byt till borrhammare. Slagborr är inget att ha.
Den nämnda maskinen är nog en borrhammare.

Som sagt 220mm låter som ett nissförstånd. Jag gissar på att 22mm är mer korrekt. I så fall finns det borr hos Jula som borde passas i din maskin, för typ 170 - 200 kr.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Enligt Kronans monteringsanvisningar är rekommenderad håldiameter 140/220 mm, vilket låter mycket men jag får väl kontrollmäta när den levererats.
Borrmaskinen är mycket riktigt en borrhammare och inte en slagborr.

Claes Sörmland
Teletubbie Teletubbie skrev:
Tack för alla svar! Enligt Kronans monteringsanvisningar är rekommenderad håldiameter 140/220 mm, vilket låter mycket men jag får väl kontrollmäta när den levererats.
Borrmaskinen är mycket riktigt en borrhammare och inte en slagborr.
Då är det väl bara att rita upp ett snyggt hål på betongen och sen borra en mängd 6 mm hål nära varandra med borrhammaren längs linjen. Det är som att borra i väldigt mjuk sten med borrhammare och sån liten diameter i betong. Sen knacka med ett järn mellan hålen med tålamod och till sist har du ditt stora hål.

Det går ju också att såga med vinkelkap och diamantskiva i betongytan som ska bli hålet.

Stöter du på armeringsjärn så blir det jäkligare. De måste ju sågas av.

• Gilla
Teletubbie och 2 till
  • Laddar…
Man vill gärna kunna lyfta upp hela pumpen genom hålet. Jag har för mig att skruvarna som håller ihop kannan sticker ut. Så hålet behöver inte vara runt. Titta på pumpen hur stort hålet måste vara.

Men som tidigare skribent nämnde. Mindre hål tätt. Även om jag skulle sikta på 10-15mm.

• Gilla
Teletubbie och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla råd! Jag provar mig fram så ska det nog gå bra.

Kan finnas armeringsjärn :D

Om du köper en Hilti borr med 4 skär är armeringsjärn inget problem.
Det tar lite längre tid, kommer upp svart pulver. Låt maskinen jobba, tryck inte, så är du snart igenom.

Är det inte lättare att ta upp ett sånt hål med vinkelslip? Skulle kört med 125 mm diamantskiva. Då spelar inte heller armeringsjärn någon roll.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag monterat pumpen. Det fungerade bra att borra många små hål och sedan knacka loss mittklumpen. Maskinen tog lite stryk i chucken, men det går att fixa, och slutresultatet blev ypperligt.
Tack för alla råd!

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vad tätade du hålet med? Ska jsg en genomförande till en grävd färskvattenbrunn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.