36 378 läst ·
25 svar
36k läst
25 svar
Borra i berg (stolphållare)
Tänkte bara inflika med min kortvariga erfarenhet. En fördel med riktig tryckluftsborr är att den blåser ur hålet samtidigt som den borrar. Hyrde för under 1000 har jag för mig. Kompressor, Atlas Copco borrmaskin och två borrar. 4-timmarspris.
15 hål på 1,2 m djup, ca 25 mm borr, gick på knappt 3 timmar inkl paus. Men jäklar vad slut jag var sen, bara borrmaskinen väger sina modiga kilon. I med expanderbetong och 16 mm armering, de här grejjerna ska inte flytta på sig
Hade också nån specialtejp lindad runt armeringen i mötet berg/betong för att förhindra korrosion.
Testade först att borra med vanlig borrhammare och en 20 mm borr från Jula, kom bara ner 30-40 cm innan det inte gick längre, iofs utan kylning.
15 hål på 1,2 m djup, ca 25 mm borr, gick på knappt 3 timmar inkl paus. Men jäklar vad slut jag var sen, bara borrmaskinen väger sina modiga kilon. I med expanderbetong och 16 mm armering, de här grejjerna ska inte flytta på sig
Testade först att borra med vanlig borrhammare och en 20 mm borr från Jula, kom bara ner 30-40 cm innan det inte gick längre, iofs utan kylning.
Tyvärr finns det inte att hyra här för vettiga pengar, men så är det såklart att rejäla saker fixar detta lätt. Har inte kommit ut än , men ska snart ordna det. Max 6st hål på typ 15cm borde en borrhammare lätt fixa...
Våra svar har varit utifrån att TS ska borra hål för stolphållare, 16 mm diameter och ca 200 mm långa och till det räcker vanlig borrhammare.
Sedan finns det många andra behov där man kan behöva annan utrustning
Sedan finns det många andra behov där man kan behöva annan utrustning
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolpbeslag
Stolpbeslag är konstruktionsdetaljer utformade för att säkerställa en stabil och hållbar förankring eller sammanfogning av stolpar. Dessa beslag kan användas i en rad olika byggprojekt, från att stödja staketstolpar till att förstärka
Läs mer
Var någon som skrev något om cementfix till att ha i hålen. Kan man köra med detta?
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Vill ju bara att stolparna sitter fast. De hade ngt annat på bygghandeln för 300kr/tub = dyyyyrt!
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Vill ju bara att stolparna sitter fast. De hade ngt annat på bygghandeln för 300kr/tub = dyyyyrt!
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
HejZ ZeroX66 skrev:Hej,
Ska sätta stolphållare för 70mm stolpar i berg. Det är ju varmförzinkat armeringsjärn på dessa med 20cm längd och 16mm järn.
Vad jag vill slippa är att hyra en stor bergborr för detta och köra med en Hilti handburet. Det kan man hyra, men jag vill även ha en borr på typ 22mm som jag nyttja med den.
Tänkte sedan köra med något bra cementfix i hålen så att de sitter bra.
Några förslag vart jag hittar borr till detta?
Nu ska jag norra ett hål 18 mm i berg. Vilket borr rekommenderar du. Hilti maskin har jag
Klicka här för att svara