Hej,

Ska sätta stolphållare för 70mm stolpar i berg. Det är ju varmförzinkat armeringsjärn på dessa med 20cm längd och 16mm järn.

Vad jag vill slippa är att hyra en stor bergborr för detta och köra med en Hilti handburet. Det kan man hyra, men jag vill även ha en borr på typ 22mm som jag nyttja med den.
Tänkte sedan köra med något bra cementfix i hålen så att de sitter bra.

Några förslag vart jag hittar borr till detta?

Claes Sörmland
Julas Borrhammare 1500 W samt långa betongborrar gör underverk i berg. Jag borrade förra helgen i gråsten för första gången efter att ha läst på forumet - mycket snabbt och effektivt för någon tusenlapp.

Läste att en SDS borr med fyra skär borde göra jobbet?

Men fungerar betongborr så är det ju grymt... vill ju bara ner typ 12-15cm i varje hål och det handlar om typ fyra hål...

Borrade lite i berg förra helgen, jag borrar mycket i betong och har bra erfarenhet, men borra i berg var nått helt annat.
Hiltimaskin och ny Hiltiborr med 4 skär 10 mm. Borrade 15 cm.
Första dm gick bra, drog upp borren ibland för att rensa som jag brukar, sista 5 cm gick trögare.
Efter nästa halva hål gick kronan av.
Hämtade ny borr, drog fram vattenslang som fick rinna utmed berget, drog upp borren oftare, lät vattnet svalna av kronan några sekunder vid varje uppdrag, då borrade jag 11 hål till med samma borr.

Claes Sörmland
ZeroX66 skrev:
Hej,

Ska sätta stolphållare för 70mm stolpar i berg. Det är ju varmförzinkat armeringsjärn på dessa med 20cm längd och 16mm järn.

Vad jag vill slippa är att hyra en stor bergborr för detta och köra med en Hilti handburet. Det kan man hyra, men jag vill även ha en borr på typ 22mm som jag nyttja med den.
Tänkte sedan köra med något bra cementfix i hålen så att de sitter bra.

Några förslag vart jag hittar borr till detta?
Expanderbetong är det du skall använda för att fixera järnet i hålet. Var noga med att spola rent och suga ut skit ur hålet.

Annars skulle jag, trots dina önskemål, åka och hyra en kompressor och bergborr på korttid. Borde inte kosta mer än 4-500:- och du är klar med 10 hål på en kvart utan att förstöra kroppen. :)

Just så heter det ja.

Problemet är att Cramo tar 1500kr för att hyra. Tyckte att det var bättre att äga istället... Men det kanske inte fungerar med detta?

Sen kanske det kan finnas andra alternativ till detta. Man kanske inte behöver borra?
Problemet är att jag har typ 20cm jord ovan berget och på detta skall ett förråd byggas. Hur förankrar man annars i berget om man inte ska borra?

Att gjuta mot berget lär väl inte brinna ihop?

Har borrat 20mm hål med enklaste borrhammare, 300-400:-, i berg och sten utan problem, sedan påverkar troligtvis även typ av berg. Även ett 25mm hål rakt genom en sten som var ca 20cm.
Det viktiga är att inte trycka hårt på maskinen utan låta den arbeta med hjälp slagen, samt då och då dra upp den så att man rensar ur hålet på borrkax. Helt vanliga SDS-borr för betong/sten.

Jag har satt 20 stolpskor i granit m.h.a. julas billigaste borrhammare (grå meec) och 20 × 400 mm borr från hornbach. förankrade med biltemas ankarmassa. total kostnad under 1000 lappen och knappt en lördag inkl. utsättning. Det behöver inte vara krångligare än så. försök att inte överhetta borret bara.

Du hyr både borr å maskin.

• Gilla
Tequ
  • Laddar…
Att hyra var ju 1000kr och för en riktig bergsborr var det 1500kr. Köpte prylar på Jula så får vi se hur det går. Köpte en MEEC på 4J så den borde klara jobbet samt att jag kan ha den till att bila tvättstugan :)

Att bila med om det gäller betonggolv fungerar de små borrhammarna mycket dåligt. Om du inte vill hyra en stor bilmaskin så blir det att borra många hål i betongen och sedan försöka bila. Jag behövde ta upp ett hål i källargolvet så jag borrade runt området som skulle öppnas och slog sedan bort betongen med slägghammare och huggmejsel. Hade inte det stora knostret hemma därav slägghammaren och mejsel.

Kan säkert vara så, men i det fallet så hyr jag nog bra saker om jag skall ta bort så mycket. Nu var det bara brunnen som skulle bytas och allt beror ju på hur hårt det är där.
Vilket som så behövde jag en bättre slagborr maskin till andra sysslor :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.