Hej. Jag renoverar mitt kök. D.v.s jag gör det jag kan göra själv men lämnar el och rör till de som kan betydligt bättre;) så klart!

Nu håller jag som bäst på att sätta upp renoveringsgips. Utanpå denna skall jag sedan kakla (2 väggar) Elektrikern har dragit el (ledningar och dosor infräst i träsponten under gipsen)

Nu skall jag alltså borra hål i gipsen där de yttre dosorna skall sitta. En del tips har jag tacksamt fått från det här suveräna forumet. (ang centrering, tack! )

Men...jag undrar om det hål jag borrar skall nå precis utanför den inre ringen kring eldosan som sitter monterad innanför i väggen? Lämnar jag någon space vid sidan?

Vilken diameter på hålgörarborr skall jag använda om eldosorna som sitter infällda i väggen är 90 mm resp 75 mm?

När vi sedan kaklar, skall hålen i kaklet vara lika stora som hålen i gipsen?

Måste fråga så att jag inte gör något som inte fungerar för elektrikern och det är helt=ingen att nå!:rolleyes:

Du ska använda dosfräs T70 (74 mm) för apparatdosorna och T80 (84mm) för kopplingsdosorna.

Kör du med Hole-in-one så kommer du precis i mitten och då blir det perfekt. Blir alltid lite space runt dosan, även om det inte behövs.
Var noga att komma centrerat (eller åtminstone någorlunda), kommer du för snett så täcker inte strömställare/uttag helt.

Samma diameter på hålet i kaklet. Gör ingenting om hålet inte är perfekt, elektrikern kan ta en liten flata och en hammare och knacka försiktigt runt hålet för att installationsapparaterna att passa.

//Patrik

Redigerat:
Tack! Ni är bara bäst <3

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.