Jag håller på att bygga ett nytt köksbord. Basen ska likna bilden nedan

Matbord med svartbetsad ek och ben som strävar utåt mot hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Benvinkeln kommer ligga runt 7 grader men i 2 led om ni förstår vad jag menar. Alltså lite vinkel mot både kortsidan och långsidan. Benen ska lixom peka lite mot hörnen av bordet.

Hur skulle ni gå tillväga för att få alla 4 borrhålen precis rätt? Jag har en pelarborr om det hjälper.
Hur skulle en eventuellt jig se ut?

Delen som ska borras är en "planka" på 12 x 86 x 3,5cm

jag har gjort sådana hål med ej roterbar pelarborr. Då fick jag bygga en mall som kan spände fast bordskivan på i rätt lutning och vinkel.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Hålets lutning blir ju vad du vill det ska vara. Handlar ju bara om att orientera hålet rätt för att det skall luta i båda lederna. Lite ringrostig på trigonometrin men skulle tro lutningen blir kring 11 grader för att få ca 7 graders lutning på benets projektion i både x och y led. Någon med lite bättre trigonometrikunskaper får gärna hjälpa till.

Jag hade nog gjort en jigg med 2st rektangulära boxar som vardera lutar 7 grader, det betyder att benet lutar 7 grader sett från både kort och långsidan. Det går att ordna med en box också som jag isåfall får till 9.85 grader, men då måste ämnet vara i 45 graders vinkel ovanpå boxen när du borrar, se sista bilden

Snabb cadskiss

CAD-skiss av en jigg med ben i 7 graders lutning från två vinklar.
Skapa konto

CAD-skiss av en jigg med två lutande rektangulära boxar för borrning i 7 graders vinkel.
Skapa konto

CAD-skiss av en jigg med en lutande rektangulär struktur för borrning i ett ben.
Skapa konto

CAD-skiss av en jigg med en rektangulär box och ett objekt i 45 graders vinkel.
Skapa konto

CAD-skiss av en jigg med ett lutande ben i 45 grader för borrning.
Skapa konto

• Gilla
perhed
  • Laddar…
Klockrent!

Efter lite eftertanke hade jag gjort som sista bilden, varför bygga 2 vinkelboxar när det räcker med 1. Edit...och 9.85 grader borde vara korrekt.

Redigerat:
Gjorde som första bilden för det var enklare. Snittade en bit i 7 grader. Limmade ihop de två bitarna vinkelrät mot varandra. En tidig testmontering blev helt ok.

Träben till bord i ask med 7 graders snitt, limmade vinkelrätt utan bordskiva, i vardagsrum.
Skapa konto

Två träbitar limmade i 7 graders vinkel med snittmärkning, vid borrpress och borr i verkstad.
Skapa konto

Nu är frågan vilken finish man ska välja. Toppen ska vara en betongskiva o asken är lite röd i tonen. Skulle vilja gå mot det gråare hållet. Kanske grå såpa?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det var snabbt marscherat, bra det verka funka som tänkt :thumbup: . Ingen erfarenhet av såpå tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.