4 545 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Borra hål för toalettstol
Jag har en toalettstol som jag tänkt skruva fast. Nu blir det kanske en debatt om att jag bara borde limma den istället och det har jag funderat på. Men det verkar omöjligt att reda ut vad som är bästa sättet att fästa den, kollar man gamla trådar så verkar det väga jämt mellan dom som säger att det räcker att limma och dom som säger att plastmattan kan släppa. Jag kollade med Ifö och dom rekommenderade att skruva fast den. Hur som helst, åter till skruvfunderingarna:
- Golvet är spånskiva med några centimeter flytspackel på. Vad har man för borr till flytspackel? Ska jag köra betongborr med slag tills jag kommer ner i spånet och sedan byta till träborr? Ska det vara plugg sedan eller räcker det med att skruven sitter i spånskivan?
- Hur sjutton gör man egentligen för att få rätt borrvinkel? Det är ju en lång skruv som dessutom ska luta och så är ju skallen på den "färdigmonterade" skruven ett antal cm över golvet. Några mm snett så går det väl inte att dra i skruven ordentligt sedan.
- Golvet är spånskiva med några centimeter flytspackel på. Vad har man för borr till flytspackel? Ska jag köra betongborr med slag tills jag kommer ner i spånet och sedan byta till träborr? Ska det vara plugg sedan eller räcker det med att skruven sitter i spånskivan?
- Hur sjutton gör man egentligen för att få rätt borrvinkel? Det är ju en lång skruv som dessutom ska luta och så är ju skallen på den "färdigmonterade" skruven ett antal cm över golvet. Några mm snett så går det väl inte att dra i skruven ordentligt sedan.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Limma? Visste inte att det fanns som alternativ. Hur gör man då om man måste lossa på toalettstolen?
Skruva är väl det normala. Spånskiva är visserligen inte det optimala att fästa skruvar i och skruvhålen bör silikontätas eftersom det ibland hamnar kondensvatten på golvet och det vill man ju inte ha ner i spånskivan.
Att borra i spackel går bra med vanlig borr.
Skruva är väl det normala. Spånskiva är visserligen inte det optimala att fästa skruvar i och skruvhålen bör silikontätas eftersom det ibland hamnar kondensvatten på golvet och det vill man ju inte ha ner i spånskivan.
Att borra i spackel går bra med vanlig borr.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Och som sagt, fixa några distanser, typ tändsticka i tjocklek, så blir det lättare att skära bort den om du behöver få loss den någon gång.
Klicka här för att svara
