Jag har ett, inbillar jag mig, egentligen ganska lätt jobb framför mig, men söker ändå "stöd" via detta eminenta forum så jag inte gör bort mig.

Jag har långt gångna planer på att dra fram nätverkskabel till tv-möbeln i vardagsrummet.
Inga övriga renoveringar eller ingrepp är planerade, så att dra rör i golv/väggar osv är i nuläget uteslutet.
Det jag istället tänker mig är att komma med en nätverkskabel nerifrån pannrummet som ligger rakt under tv-rummet. Planen är att plocka bort golvlisten bakom tv-bänken och borra mig nedåt precis intill väggen.

Frågan är, hur stor chans har jag att kunna borra genom golvet i vardagsrummet, och via det hålet se/känna/knacka/lyssna så att jag inte träffar på värmerör, innan jag borrar vidare genom taket i pannrummet?

Någon som sitter på erfarenheter av liknande uppdrag, eller bättre idéer på hur jag bör gå tillväga?

/C

Finns det rör i bjälklaget eller tänker du på rör i källartaket?

Andreas_kalmar skrev:
Finns det rör i bjälklaget eller tänker du på rör i källartaket?
Jag tänker mig främst rör för det vattenburna värmesystemet som jag då tänker mig kan finnas i bjälklaget. Hålet tänker jag nog borra ca 50 cm in från långsidans yttervägg, och alla element i huset sitter längs just långsidornas ytterväggar. Det "borde" inte gå så mycket rördragning tvärs huskroppen, men vad vet jag?

Elledningar "borde" där heller inte vara (inga eluttag eller lampkontakter eller liknande i närheten), men återigen, vad vet jag?

Jag kommer komma ner rakt ovanför värmepumpen, men inga rör ligger direkt mot taket, så de ska jag klara.

/C

Redigerat:
När jag har borrat så tänkte jag att man märker om man kör i ett rör är det stålrör så kommer du känna det

Med lite mätning kan du lätt reda ut var rören nedifrån går upp till radiatorerna. Har du stamrören i källartaket eller tror du att de sitter i bjälklaget?

Andreas_kalmar skrev:
När jag har borrat så tänkte jag att man märker om man kör i ett rör är det stålrör så kommer du känna det
Lite så har jag ju också tänkt. Om jag borrar med ett skitlångt träborr borde jag ganska omedelbart märka om jag stöter på rör. Men det har mest varit spekulation från min sida.

/C

Thomas_Blekinge skrev:
Med lite mätning kan du lätt reda ut var rören nedifrån går upp till radiatorerna. Har du stamrören i källartaket eller tror du att de sitter i bjälklaget?
Det går inga synliga rör i källartaket.
På två ställen hittar jag lite grövre rör som går upp eller ner mellan källare och entréplan (dvs de är synliga från golv till tak i källaren, men syns inte på entréplan). Jag har därför dragit slutsatsen att det snarast "mellan våningarna" (dvs det i alla fall jag menar med "i bjälklaget") ligger rör dragna för radiatorslingan.
Sen om det är snyggt och prydligt längs huskroppen eller helt huller om buller är ju svårt att veta säkert.

/C

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.