Tja
Har fått lite problem med pelarborren som jag skulle ha till snickeriet, hittade den på skroten å den visade sig vara totalt sönder
Men i snickeriet finns en SAC överfräs, så frågan är då om det finns nån "borr" till den. Den har 12cm slaglängd på spindeln så det vore kul om man kunde borra så djupt med. Den kör ju på rätt mycket högre varvtal än en vanlig borrmaskin. Det finns 2 varvtal, 12000 å 18000rpm. Då spar man ju också plats om inte en pelarborr behövs.
Finns det borrar som klarar så höga varvtal?
 
  • Gilla
capture
  • Laddar…
https://snickeriteknik.se/borrhastighet/

Enligt den här sidan kan du räkna såhär;
Formel för beräkning av borrmaskinens varvhastighet med exempel för HSS och TIN-stål i hårt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: det betyder att du behöver komma ner på borrar i storleken 0,5 mm ungefär, för att de ska snurra 12000 rpm..

Edit 2: vid 18000 rpm är lagom borrstorlek 0,35 mm, så om du inte har tänkt att ägna dig åt att leka tandläkare är det nog bara att börja spara till pelarborrmaskinen... ;)
 
Jo det där är väl för vanliga borrar? Men det jag frågar efter är mer om det finns nån specialborr. Antar att den bör likna ett långt frässtål.
Borde väl finnas nåt till typ CNC maskiner, de borrar ju också hål å de kör på runt 18000rpm?
 
Ja låter som jag får försöka plocka ner hela pelarborren å byta ut den trasiga axeln. Problemet är att axeln har fastnat i kugghjulet så det inte går att hissa ner borren. Den maskinen kunde borra 30cm djupt...
 
  • Gilla
bias!
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Jo det där är väl för vanliga borrar? Men det jag frågar efter är mer om det finns nån specialborr. Antar att den bör likna ett långt frässtål.
Borde väl finnas nåt till typ CNC maskiner, de borrar ju också hål å de kör på runt 18000rpm?
CNC-maskiner har ju variabelt varvtal, och använder korrekt varvtal för att uppnå skärhastigheten som verktyget kräver...

Om det finns specialborrar för att fästa i en fräs vet jag inte, men i vilket fall som helst så lär inte så höga varvtal vara optimalt... Såvida du inte borrar väldigt små hål, eller med väldigt hög skärhastighet...
 
Tycker det låter som väldigt låga skärhastigheter, i samma härad som aluminium, gjutjärn och koppar.
Har stått en del i en zinkmaskin och den varvar i häradet 10 000 varv per minut och det gick bra med 20 mm fräsar.

Hårdmetall tål mer värme och det är väl värme som är problemet.
med 12000 varv så får man nog mata på ganska fort och då hinner inte borren bli så varm.
Har skrivit det förr PROVA, vad kan hända? En anlöpt borr?

Protte
 
Ja det är pneumatisk sänkning på fräsmaskinens spindel så den matar ner riktigt fort
 
prototypen prototypen skrev:
Tycker det låter som väldigt låga skärhastigheter, i samma härad som aluminium, gjutjärn och koppar.
Har stått en del i en zinkmaskin och den varvar i häradet 10 000 varv per minut och det gick bra med 20 mm fräsar.

Hårdmetall tål mer värme och det är väl värme som är problemet.
med 12000 varv så får man nog mata på ganska fort och då hinner inte borren bli så varm.
Har skrivit det förr PROVA, vad kan hända? En anlöpt borr?

Protte
Frågan är om vi inte kanske talar om samma maskin? För jag vet en som envisas med att kalla överfräsen för sinkmaskin
 
Industriell grön maskin på en pall i ett lagerlokalsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser min maskin ut
 
Det här är vad jag kallar zinkmaskin, man spänner ena skivan horisontellt och den andra vertikalt och kör zinkor. Vi sinkade aldrig utan den användes till allmänna fräsningar, ungefär som en överfräs.
Vad du har är en överfräs. Funkar som en överhandsfräs.

Protte

0869416602.jpg

Industriell zinkmaskin i ett verkstadsrum, använd för fräsningar och inte för sinkning.
 
Ja då är det som jag också trodde. Min överfräs hade tidigare använts för att tillverka delar till vävstolar. Nu gör jag lite allt möjligt med den, mycket graveringar
 
Använder rätt mycket kvistborrar, går dom att ha i överfräsen? De har samma axeltjocklek å passar i spännhylsan till överfräsen
 
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Något härifrån.
Cobolt Kvistborr med hårdmetallskär - tooltrust.se
Helt perfekt, de där passar utmärkt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.