Bor i ett 30-talshus med rätt hårda och besvärliga betongväggar. Ska hänga upp en spegel som väger ca 6 eller 7 kilo och undrar vad för betongborr jag behöver. Måste man köpa ett dyrt Bosch eller duger billigare varianter, tex Dewalt, Stanley eller Craftomat som de har på Bauhaus?

Fungerar i princip med alla betongborr, det är maskinen du har som påverkar mest.
Slagborr eller borrhammare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
B Baconman skrev:
Bor i ett 30-talshus med rätt hårda och besvärliga betongväggar. Ska hänga upp en spegel som väger ca 6 eller 7 kilo och undrar vad för betongborr jag behöver. Måste man köpa ett dyrt Bosch eller duger billigare varianter, tex Dewalt, Stanley eller Craftomat som de har på Bauhaus?
Min erfarenhet är att starka men billiga maskiner duger bra om man inte använder dem så ofta. Jag har en skräpslagborr 25 år gammal som duger för det lilla och en borrhammare från Cotech som jag köpte 2006 för 600 kr och den är stark och tuffar på även om den saknar lite finess. Jag lånade vid en bilningsoperation en grannes märkes-Bosch som jag körde sönder så jag fick köpa en ny till honom. Sen fortsatte jag med min gamla Cotech. Med den har jag bilat, borrat och spårat kilometervis för eldragning.

Men börja med att köpa en billig borrhammare.

Redigerat:
Claes Sörmland
Ja, borrhammare är magi. Slagborrmaskin är allt annat än magi.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag har slagborrmaskin så det blir väl till att köpa/hyra en borrhammare.

Är det ett eget hus så skulle jag inte tveka att köpa.

D
B Baconman skrev:
Tack för svaren! Jag har slagborrmaskin så det blir väl till att köpa/hyra en borrhammare.
Köp en enkel men stark maskin och passande set med borr- och bilningsdelar.

Ja köp en borrhammare!!
Jag kan inte komma på en enda anledning eller användningsområde för en ”slagborrmaskin”
Varför finns dom ens?😂😂

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
B Baconman skrev:
Som alla skriver - skaffa en borrhammare! Slagborrmaskiner är fullständigt meningslösa.

Både Jula och Biltema har maskiner som duger bra om man ska borra ett hål då och då. Har borrat >300 st 180-250mm djupa 20mm-hål i berg med min billiga Julamaskin. Köpte den begagnad för 300kr på Blocket...

Han ska sätta upp en spegel...👍

B Björkskär skrev:
Ja köp en borrhammare!!
Jag kan inte komma på en enda anledning eller användningsområde för en ”slagborrmaskin”
Varför finns dom ens?😂😂
För att borra i tegel.

Ossian K Olsson
Köp en borrhammare och titta aldrig tillbaka!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Skillnaden är milsvida.

Anekdot! Kommer aldrig glömma när jag körde sönder en slagborrmaskin hemma när jag skulle sätta upp en tv. Den brann upp. Så det blev Bauhaus och köpa mig en borrhammare. Där och då förstod jag inte skillnaden och tog borrhammaren för ”den såg häftig ut” och var en Bosch blå. Det var typ enda kriteriet då.

Kom hem och börja borra. Det var som att köra en kulspettspenna i varmt smör. Borret liksom bara flög in utan att jag behövde trycka eller svära.

Jag har haft min i 7-8 år snart och älskar varje gång jag får använda den. Åk och köp en riktig borrhammare du med och släng det där skriketyget du har!

[länk]

nja, Utsättaren; vissa värmetåliga tegel är värre att borra i än betong.

rakt09 rakt09 skrev:
nja, Utsättaren; vissa värmetåliga tegel är värre att borra i än betong.
Jag svarade på påståendet att det inte fanns några användningsområden för slagborrmaskin.
Vanligt tegel är olämpligt att borra i med en borrhammare för det spricker lättare då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.