Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Hilti har jag inte en susning, dom har haft hela uppsättningar hela min karriär men om nånting gissar jag på bilmaskin?. Festool är alldeles säkert sänksågen eftersom det var det enda festool-verktyget en snickare hade förr, jag har hört festoolsåg nån gång men det försvann nog med patentet.K Kardan79 skrev:
Men ingen hantverkare kommer väl idag i närheten av en cirkelsåg från Skil (eller någonting annat för den delen), utgår jag från.Intet skrev:
Gissade vad gällde Hilti.Rickard. skrev:
Vi använde alltid Hilti-"proppar" och deras skruvdragare (Skanska, Stockholm, >25 år sedan).
Jag förstod det.Intet skrev:
Men skulle någon under 50 år säga Skilsåg idag? Jobbade på Skanska för ca 25 år sedan (är 45 år), och kan inte minnas att cirkelsåg kallades någonting annat än klinga, handklinga eller, i yttersta undantagsfall, cirkelsåg.
Visst. Tiderna förändras. Det kan också vara dialektalt. Jag är 65 år och från västkusten.K Kardan79 skrev:
Skilsåg hette det för att Skil uppfann cirkelsåg eller var åtminstone det absolut dominerande märket.
Hur många vet vad en hållhake egentligen är?
De som jobbat på bygge i USA eller jobbat med folk därifrån kommer nog alltid kalla det "Skilsaw" (numera tar vi väl hellre till fogsvansen än stöder USAs industri med nyköp av sågar därifrån?)K Kardan79 skrev:
ELU var på sin tid marknadsledande med sin kap/ ger och alla som vill bygga nått större med bonnsågat virke borde ha en Gerdesåg för att justera bredd eller kapa och klyva
Japp. Hörde även de som bearbetade ekstockarna till skeppet Göteborg, kalla ett skärliknade böjt verktyg med vass spets och ett tvärgående handtag i andra änden, för just hållhake. Den användes till att lyfta och allmänt hantera stockarna.H heimlaga skrev:
Absolut.F fribygg skrev:De som jobbat på bygge i USA eller jobbat med folk därifrån kommer nog alltid kalla det "Skilsaw" (numera tar vi väl hellre till fogsvansen än stöder USAs industri med nyköp av sågar därifrån?)
ELU var på sin tid marknadsledande med sin kap/ ger och alla som vill bygga nått större med bonnsågat virke borde ha en Gerdesåg för att justera bredd eller kapa och klyva
Sitter nog lika djupt rotat som Xerox machine. Där.
Jag klyver enstaka plank med min gamla Skil, ska jag klyva plank på riktigt använder jag hellre min cirkelsåg från 1939 med 1000mm hårdmetall klinga och traktordrift.Intet skrev:
Att kapa grovt på plats eller montera plyfa och OSB på tak är Skilsaw nog snabbast på.
En Gerdesåg vore ett utmärkt komplement till fogsvansen och bonnsågen men jag har lyckas avhålla mig från inköp vilket nog är ekonomiskt och utrymmesbesparande då jag inte planerar några större nybyggen.
Till och med min morsa som är 70 år vet vad man menar om man säger Fein.F fribygg skrev:
Multiverktyg däremot. Vad fan är det? 😅
Dessutom är Feins trådade för djävla bra.
Borde ha förstått att Festool = sänksåg, men jag har själv överhandsfräs och skruvdragare av märket, och förknippar inte själv märket med sänksågar i dagsläget.