9 590 läst ·
106 svar
10k läst
106 svar
Börja samla på sig verktyg som nybörjare
Generellt skulle jag säga att bästa tipset är att inte köpa fler verktyg än man behöver för stunden. Man minskar felköpen mycket med den metoden. Och så sprider man ut köpen och utgifterna över tid.Filletj skrev:
Näst bästa tipset är att köpa begagnade proffsverktyg istf billigt på Lidl eller Biltema. Kanske speciellt när det gäller batteridrivna elverktyg. Gör man då ett felköp kan man sälja vidare till ca samma pris.
håller med, inte minst för att det är svårt för för ts att egentligen veta var nivån kommer att ligga rent hantverksmässigt.O skrev:
Generellt skulle jag säga att bästa tipset är att inte köpa fler verktyg än man behöver för stunden. Man minskar felköpen mycket med den metoden. Och så sprider man ut köpen och utgifterna över tid.
Näst bästa tipset är att köpa begagnade proffsverktyg istf billigt på Lidl eller Biltema. Kanske speciellt när det gäller batteridrivna elverktyg. Gör man då ett felköp kan man sälja vidare till ca samma pris.
det kan vara lättare förutse ett behov i trädgården. ett råd jag brukar ge är att hellre börja där, ta initialkostnaden för ett bra batterisystem, och välja ett som har gott utbud även åt det hållet, t ex metabo, blå bosch, makita. helst alltså inte ryobi
så köpa gräsklippare, häcksax och lövblås, något alla husägare behöver, och sedan med oftast låga marginalkostnader efterhand bygga arsenalen av elverktyg därifrån.
skruvdragare, borrhammare och 125mm excenterslip ligger väl sedan i första linjen.
vill man igång med just makita kan man söka på pt4 och få erbjudanden om maskiner där det ingår 4 st 5,0ah batterier och en dubbel laddare. t ex den här helt underbart kraftiga lövblåsen att hålla rent garageuppfart, grusgångsr, veranda och trädgårdsmöbler med.
förmedlat just detta förslag i vänkretsen ett antal gånger, med uttalat positiv feedback. hur kunde man klara sig utan en sådan? löv är det minsta man använder den till...
.
https://www.baumarkteu.de/makita-akku-geblase-li-ion-2x-18v-50ah-dub362pt4x-52861
Det märker du när du ska försöka få eld på den där majbrasan som egentligen är lite för sur😉Z z_bumbi skrev:
absolut ska man ha en trimmer, glömde denZ z_bumbi skrev:
men när man trimmat och klippt gräset åker lövblåsen fram och tar bort bosset som hamnat på grus- och stengångar. skräpet på garageuppfarten och vid ingången liksom dörrmattan får sig också en släng av sleven.
allt tar några minuter bara. på köpet blir det mindre smuts dragandes in i huset.
Du fick mig helt plötsligt att bli sugen på en lövblås. Sopa stenläggning/asfalt hör inte till min favoritsysselsättning.rakt09 skrev:
absolut ska man ha en trimmer, glömde den
men när man trimmat och klippt gräset åker lövblåsen fram och tar bort bosset som hamnat på grus- och stengångar. skräpet på garageuppfarten och vid ingången liksom dörrmattan får sig också en släng av sleven.
allt tar några minuter bara. på köpet blir det mindre smuts dragandes in i huset.
ja med en bra lövblås är det där ingen big deal. köp en med lite pulver bara. den jag länkade till är på runt 900 watt, kör den oftast på halvfart, men ibland vill man kräma i lite. viktigt med fräscha batterier, funkar inte vidare med 3,0ah. och det går att dra ur 2x5,0 på tio minuter, så ett andra batteripar ser jag som viktigt.
sen finns ju bonusen när snön som faller är av fluffig kvalitet. som det undantagsvis kan vara, och nu varit några dagar i mälardalen.
man blåser rent både bilar och uppfart på en stubert, utan ansträngning. whao.
.
sen finns ju bonusen när snön som faller är av fluffig kvalitet. som det undantagsvis kan vara, och nu varit några dagar i mälardalen.
man blåser rent både bilar och uppfart på en stubert, utan ansträngning. whao.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett helhjärtat Ja! På den! Håller helt med.tensiden skrev:
Som amatör kan ett dåligt verktyg sabba ett moment utan vidare när man jobbar. Kan man lita på grejorna är det upp till ens egna förmågor om det blir bra eller inte.
Det är lockande att köpa från lågprisladorna för att snabbare kunna bygga upp en verkstad men det är mycket som görs av det märkliga materialet ”Kinesium” som gör tillverkare och försäljare rika men gör att vi kunder drar sönder en nyckel eller hylsa på tidig söndag kväll när vi försöker få ihop något projekt och inte bara kan åka och reklamera skräpet. Paus alltså; nästa dag börjar arbetsveckan och plötsligt sprack planeringen…
Om du köper det bästa du har råd med varje gång du behöver ett verktyg eller en maskin kommer du att undvika den värsta skiten och med tiden bygga upp en riktigt hygglig verkstad.
Som sedan kan uppgraderas efterhand som möjlighet ges.
//Ronnie
kinesium kan vara ett problem, men ffa har de billiga verktygen gärna klumpigare utformning och sämre ergonomi.
men det finns trots deras dåliga rykte hur mycket verktyg som helst i köpladorna med 'tillräcklig' kvalitet. dock ett problem för nybörjaren är att den har svårt värdera när det är värt att slanta för bättre kvalitet än så.
och i praktiken blir värdefulla verktyg då oköpta om den osäkre ständigt kör tryggare märkesgrejor. och även dessa kan vara tillverkade i kina, eller för den delen argentina.
ska man säga något generellt kan man säga att det är viktigast med förtroende för fabrikatet gällande verktyg där härdningen är av betydelse. exempelvis sågar, filar, mejslar, slanka tänger.
sen när det gäller elverktyg; håll dig absolut till en etablerad tillverkare.
vettiga källor för billigare handverktyg är (host) lidl och biltemas tioårsgaranterade. exempelvis den lilla polygripen till höger på bilden kostar där 59 pengar och är ett av mina bästa och mest använda verktyg. muttertången till vänster ersätter snarare en skiftnyckel, men kostar typ tio gånger mer.
är den värd det? för mig definitivt, men kanske inte nybörjaren. den tar där för stor ekonomisk plats.
.
men det finns trots deras dåliga rykte hur mycket verktyg som helst i köpladorna med 'tillräcklig' kvalitet. dock ett problem för nybörjaren är att den har svårt värdera när det är värt att slanta för bättre kvalitet än så.
och i praktiken blir värdefulla verktyg då oköpta om den osäkre ständigt kör tryggare märkesgrejor. och även dessa kan vara tillverkade i kina, eller för den delen argentina.
ska man säga något generellt kan man säga att det är viktigast med förtroende för fabrikatet gällande verktyg där härdningen är av betydelse. exempelvis sågar, filar, mejslar, slanka tänger.
sen när det gäller elverktyg; håll dig absolut till en etablerad tillverkare.
vettiga källor för billigare handverktyg är (host) lidl och biltemas tioårsgaranterade. exempelvis den lilla polygripen till höger på bilden kostar där 59 pengar och är ett av mina bästa och mest använda verktyg. muttertången till vänster ersätter snarare en skiftnyckel, men kostar typ tio gånger mer.
är den värd det? för mig definitivt, men kanske inte nybörjaren. den tar där för stor ekonomisk plats.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ställer mig med gänget som vill ha mer kvalitetsmaskiner.
Men om man läser ditt första inlägg och hoppar över alla svar om grästrimmers och vinkleslipar för marksten så hade jag nog sagt att gå på småmaskinerna!
Iaf till att börja med.
Är inne på andra huset med en bosch gdr 12v-35, tror knappt jag hört den slå ens. Det är inte ofta man behöver ta fram 18v maskinen längre (det blir mer när man ska borra och behöver chuck på ett annat sätt och stora borr/hålsågar)
Sjukt smidiga verktyg i den serien, även övriga märken har såklart motsvarande. Men gärna de större batterierna 4 och 6Ah de små "i handtaget" räcker lite dåligt.
Sedan kan man ju köra sågar osv trådat, men det dröjer säkert inte länge innan man uppgraderar bara för enkelheten. Men förbrukningsmaterialet är väl det man inte ska spara på. Sågklingor, kapskivor, bits, slippapper osv finns ingen anledning att köpa billigt, det är bara frustrerande och går åt kopiösa mängder.
Men om man läser ditt första inlägg och hoppar över alla svar om grästrimmers och vinkleslipar för marksten så hade jag nog sagt att gå på småmaskinerna!
Iaf till att börja med.
Är inne på andra huset med en bosch gdr 12v-35, tror knappt jag hört den slå ens. Det är inte ofta man behöver ta fram 18v maskinen längre (det blir mer när man ska borra och behöver chuck på ett annat sätt och stora borr/hålsågar)
Sjukt smidiga verktyg i den serien, även övriga märken har såklart motsvarande. Men gärna de större batterierna 4 och 6Ah de små "i handtaget" räcker lite dåligt.
Sedan kan man ju köra sågar osv trådat, men det dröjer säkert inte länge innan man uppgraderar bara för enkelheten. Men förbrukningsmaterialet är väl det man inte ska spara på. Sågklingor, kapskivor, bits, slippapper osv finns ingen anledning att köpa billigt, det är bara frustrerande och går åt kopiösa mängder.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Enda fördelen med 12v över 18v är at du får ett batteri som väger 135g mindre.S Svanteman skrev:Jag ställer mig med gänget som vill ha mer kvalitetsmaskiner.
Iaf till att börja med.
Allt ovan är helt sant och jag stödjer det helhjärtat, men det är också sant att ett dåligt verktyg ofta är väldigt mycket bättre än inget verktyg alls... knepig balansgång det här.P Pysslarn skrev:Ett helhjärtat Ja! På den! Håller helt med.
Som amatör kan ett dåligt verktyg sabba ett moment utan vidare när man jobbar. Kan man lita på grejorna är det upp till ens egna förmågor om det blir bra eller inte.
Det är lockande att köpa från lågprisladorna för att snabbare kunna bygga upp en verkstad men det är mycket som görs av det märkliga materialet ”Kinesium” som gör tillverkare och försäljare rika men gör att vi kunder drar sönder en nyckel eller hylsa på tidig söndag kväll när vi försöker få ihop något projekt och inte bara kan åka och reklamera skräpet. Paus alltså; nästa dag börjar arbetsveckan och plötsligt sprack planeringen…
Om du köper det bästa du har råd med varje gång du behöver ett verktyg eller en maskin kommer du att undvika den värsta skiten och med tiden bygga upp en riktigt hygglig verkstad.
Som sedan kan uppgraderas efterhand som möjlighet ges.
//Ronnie
Frågan som kanske borde dryftas är:
Vilka verktyg kan man köpa billigt och vilka behöver man satsa lite extra på?
Även; Vilka moment är för kritiska för att riskera att chansa på billiga verktyg?
Dessa frågor blir enklare att svara på ju mer erfarenhet man har, men det är svårt att hitta på frågorna i förväg😅
En tumregel jag har är i alla fall att inte köpa billiga vattenpass, gissa hur jag fått den erfarenheten?😂
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Jag gick motsatt väg för panelbyte och tilläggsisolering, slangvattenpass! Köpte en meter genomskinlig slang som hade presspassning i trädgårdsslangen, men det är nog mitt enda exempel på bra OCH billigt verktyg 😋Lostmoose skrev:
Det är däremot inget jag skulle vilja använda inomhus, eller för att montera en bänkskiva i våg...