9 590 läst ·
106 svar
10k läst
106 svar
Börja samla på sig verktyg som nybörjare
Jag håller med Heimlagas poäng om vad som är egentligt behov. TS frågar om verktyg för "hemmafix", "hobbysnickeri" och frågar om det "absolut grundläggande". Det framgår inte om TS har obegränsat med pengar, plats eller älskar maskiner, så jag valde att göra olika priotitetskategorier där prio 1 skulle vara ungefär "absolut grundläggande" för många, trots olika plånböcker och olika typer av hus och projekt.
Efter att ha lagt ett tak med pappspikpistol kommer jag nog aldrig göra just det med hammare igen. Men jag, som inte jobbar med takläggning, skulle inte vilja ha en sådan pistol på hyllan för jämnan. Och jag skulle avråda den som söker det absolut grundläggande att köpa en sådan. Kanske som prio 2, 3 eller 4 beroende på vad man har för projekt framför sig.
Inget fel med tips på "bra att ha"-verktyg som är roliga eller sparar tid. Det kan säkert hjälpa flera som läser tråden. Med min uppdelning i olika prio försökte jag göra det tydligt om verktyget verkligen tillhör det där grundläggande som ska prioriteras före annat, som TS frågade efter.
Efter att ha lagt ett tak med pappspikpistol kommer jag nog aldrig göra just det med hammare igen. Men jag, som inte jobbar med takläggning, skulle inte vilja ha en sådan pistol på hyllan för jämnan. Och jag skulle avråda den som söker det absolut grundläggande att köpa en sådan. Kanske som prio 2, 3 eller 4 beroende på vad man har för projekt framför sig.
Inget fel med tips på "bra att ha"-verktyg som är roliga eller sparar tid. Det kan säkert hjälpa flera som läser tråden. Med min uppdelning i olika prio försökte jag göra det tydligt om verktyget verkligen tillhör det där grundläggande som ska prioriteras före annat, som TS frågade efter.
Som Vinkelkaka säger.
Jag svarade på vad trådstartaren frågade efter.
Ja jag äger faktiskt en spikpistol. För att det finns vissa arbeten där den faktiskt gör nytta. Framför allt då man glesbrädar innertak och då man spikar bräder under en trossbotten och glesbrädning under utskiften. Om man skall tröda ett tak på ett par hundra kvadratmeter så kan en spikpistol också löna sig.
Jag spikar brädslåning med hammare för jag har konstaterat att det tar så hårt på min rygg och axlar att arbeta med spikpistol i sidled att totala arbetseffektiviteten blir ungefär den samma eller kanske rentav litet bättre med hammare. Det blir bättre resultat att spika med hammare.
Bärande konstruktioner spikar jag med hammare. För att spik med fyrkantigt tvärsnitt get betydligt bättre och jämnare hållfasthet på hela konstruktionen.
Dyckertpistol sparar mycket tid när man listar och när man panelar innertak. Skall man lista ett helt hus eller spika paneltak i ett större rum kan det faktiskt löna sig att köpa en sådan bara för det projektet. Fast nu var det ju inte riktigt det som trådstartaren frågade efter.
Ja jag äger faktiskt en spikpistol. För att det finns vissa arbeten där den faktiskt gör nytta. Framför allt då man glesbrädar innertak och då man spikar bräder under en trossbotten och glesbrädning under utskiften. Om man skall tröda ett tak på ett par hundra kvadratmeter så kan en spikpistol också löna sig.
Jag spikar brädslåning med hammare för jag har konstaterat att det tar så hårt på min rygg och axlar att arbeta med spikpistol i sidled att totala arbetseffektiviteten blir ungefär den samma eller kanske rentav litet bättre med hammare. Det blir bättre resultat att spika med hammare.
Bärande konstruktioner spikar jag med hammare. För att spik med fyrkantigt tvärsnitt get betydligt bättre och jämnare hållfasthet på hela konstruktionen.
Dyckertpistol sparar mycket tid när man listar och när man panelar innertak. Skall man lista ett helt hus eller spika paneltak i ett större rum kan det faktiskt löna sig att köpa en sådan bara för det projektet. Fast nu var det ju inte riktigt det som trådstartaren frågade efter.
Du litar inte på spikpistol när det kommer till hållfasthet? 🤔H heimlaga skrev:Som Vinkelkaka säger.
Är nog många byggnader som riskerar att kollapsa då...
Inte då… normerna tar höjd för den sämre hållfastheten.
Men när man står däruppe och skall göra något som helst skall hålla över tid kan man välja att gå över norm och använda hammare och äldre, bättre grejer. Gör det ofta.
Lite vid sidan av den saken.
Listar portar och annat proffesionellt. Ofta ytbehandlade lister på ytbehandlade karmar. Vet inte hur vana ni är vid dyckertpistoler. Jag är så van att jag aldrig håller fast listen på ett sätt så att en spik av den längd jag laddat med kan nå ett finger.
Det är för att överraskande ofta går det snett och spetsen kommer ut vid sidan på slumpmässig plats. Slår ur flisor bakifrån och måste dras ur och medför irriterande lagningar.
Spikar därför alltid, fältmässigt, för hand. Förborrar om det är ek på ek eller annat hårt och potentiellt besvärligt trä. Räknar jag tiden för att släpa med kompressor och dra sladdar är det inte säkert att det tar längre tid. Räknar jag med risken att ha sönder något jag inte säkert kan ersätta så vinner hammaren.
Angående TS ursprungliga fråga. Har en bild på vad jag gjorde en verktygslåda till som jag lagt upp tidigare men för länge sedan.
I princip är allt på bilden användbart och värt att ha för vem som helst. Atle är kanske överkurs. Några brynen bör läggas till. Att allt kan vara användbart är inte samma sak som att man måste ha. Använder stämjärn hela tiden men har inte ens en kniv, om man inte räknar Stanley högt uppe. Det är individuellt.
Yxor och hyvlar är inte med. Det är heller ingenting som någon bör skaffa innan de konkret vet vad de tänker göra med dem.
Seriöst… hemmasnickare kan köpa hyvlat virke och typ snickeriskivor till sina projekt. När lust och möjlighet ramlar på så braka iväg. Då vet ni också vilka krav ni har och vad ni vill kunna göra.
Vad som också saknas är skruvdragare och alla upptänkliga småverktyg till en sådan. Det spelar ingen roll vad ni börjar med. Ni kommer slita ut många och upp eller nedgradera till vad som passar. Borr och bits är förbrukningsartiklar.
Mvh Findus
Men när man står däruppe och skall göra något som helst skall hålla över tid kan man välja att gå över norm och använda hammare och äldre, bättre grejer. Gör det ofta.
Listar portar och annat proffesionellt. Ofta ytbehandlade lister på ytbehandlade karmar. Vet inte hur vana ni är vid dyckertpistoler. Jag är så van att jag aldrig håller fast listen på ett sätt så att en spik av den längd jag laddat med kan nå ett finger.
Det är för att överraskande ofta går det snett och spetsen kommer ut vid sidan på slumpmässig plats. Slår ur flisor bakifrån och måste dras ur och medför irriterande lagningar.
Spikar därför alltid, fältmässigt, för hand. Förborrar om det är ek på ek eller annat hårt och potentiellt besvärligt trä. Räknar jag tiden för att släpa med kompressor och dra sladdar är det inte säkert att det tar längre tid. Räknar jag med risken att ha sönder något jag inte säkert kan ersätta så vinner hammaren.
Angående TS ursprungliga fråga. Har en bild på vad jag gjorde en verktygslåda till som jag lagt upp tidigare men för länge sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip är allt på bilden användbart och värt att ha för vem som helst. Atle är kanske överkurs. Några brynen bör läggas till. Att allt kan vara användbart är inte samma sak som att man måste ha. Använder stämjärn hela tiden men har inte ens en kniv, om man inte räknar Stanley högt uppe. Det är individuellt.
Yxor och hyvlar är inte med. Det är heller ingenting som någon bör skaffa innan de konkret vet vad de tänker göra med dem.
Seriöst… hemmasnickare kan köpa hyvlat virke och typ snickeriskivor till sina projekt. När lust och möjlighet ramlar på så braka iväg. Då vet ni också vilka krav ni har och vad ni vill kunna göra.
Vad som också saknas är skruvdragare och alla upptänkliga småverktyg till en sådan. Det spelar ingen roll vad ni börjar med. Ni kommer slita ut många och upp eller nedgradera till vad som passar. Borr och bits är förbrukningsartiklar.
Mvh Findus
det är tänkvärt det du skriver. man vill ju inte ha ett gäng hyllvärmare där hemma.H heimlaga skrev:Här i tråden har det talats en hel del om småmaskiner som jag aldrig har haft något behov av...... och då bygger jag yrkesmässigt......... hmmm......
Världen är full av saker man inte behöver. Sedan när det är någonting som man verkligen behöver så lönar det sig att köpa kvalitet.
En ända gång skulle jag ha behövt en batteridriven lövblås. För att blåsa bort träspån med då jag reparerade en träbåt. Inte lönade det sig att köpa en för den enda gången.
Löv ruttnar av sig själva och blir det riktigt hutlöst tjockt drar man ihop det allra värsta med en räfsa och kör bort med skottkärra.
Spikpistol löner sig inte att köpa. En bra hammare räcker om man inte skall börja montera elementhus yrkesmässigt.
en lövblås kommer inte höra till dem, det är undantagslöst stående ovationer bland bekanta som på min rekommendation skaffat en. bara att den som betonats används till annat än löv.
risken för hyllvärmning är huvudorsak till att jag när det gäller batteriverktyg framhåller att man börjar där det är lättast att värdera behoven, vilket enligt mig alltså är i trädgården
det hör enligt min åsikt idag liksom till för en egnahemsägare att ha tillgång till en vettig batteriplattform. egentligen likagärna som tillgång till 230 volt. vilket i än större grad skulle gälla för hantverkare on the go?
och sedan kör inköp enligt principen pay as you go, oftast med gynsamma marginalkostnader för n+1 när man redan är inne i systemet.
det kan hända man inte visar sig behöva någon direkt arsenal av just elverktyg precis. vackert så.
men det basala borrskruvdragare och excenterslip, kanske till och med vinkelslip och feinsåg kan man som amatör ändå tillåta sig, även om det inte blir blir så mycket mer än omtapetsering och montera fast hyllor som blir aktuellt. men friheten att närsom kunna göra enklare jobb själv är mycket värt.
det verktyg som förvånar mest i oväntat stor användning skulle jag säga är vinkelslipen. klart underskattat, inte minst när man skall småjustera efter sågningar när det gäller finare platsbyggt snickeri.
som du tycks framhålla när det gäller professionella hantverkare har det ibland förvånat mig hur lite verktyg det behövs för sas grovsmitt byggnadssnickeri.
men de behöver där vara extra motståndskraftiga.
Snygg verktygslåda! Och en Atle är absolut inte överkurs, det är räddaren i nöden i många fall.findus42 skrev:
Inte då… normerna tar höjd för den sämre hållfastheten.
[bild]
Mvh Findus
Att sätta lister och panel är nog ändå ett av det vanligare jobben för en typisk husägare som vill göra saker själv? En liten kompressor kommer väl till pass också för annat och även en pistol av instegsmodell gör jobbet tillfredsställande.H heimlaga skrev:
Och att spika takpapp med hammare är inget jag skulle göra igen. Den begagnade Senco proffspistol jag skaffade för senaste takläggningen minskade min totala tid på taket och är värd samma idag om jag vill sälja den.
Stomspikare är det väl lättare att klara sig utan då det inte är fråga om lika många spik i stommen. Har mest använt sån med kortare spik för att sätta fasad och då går det betydligt snabbare för mig än med hammare.
Ett spikförband med runda spikar har en skjuvhållfasthet på 80% av skjuvhållfastheten för samma förband med fyrkantiga spikar.FredrikR skrev:
Elementär hållfasthetslära som bland annat finns utskriven på sid 27 i Finlands Byggbestämmelsesamling B10 från 2001. Om jag minns rätt finns någonting liknande i den nya Eurokoden också men jag har inte den hemma.
Sedan är det upp till konstruktören och byggaren att bestämma om de sänker hållfastheten eller spikar med hammare.
Jag spikar med hammare för då vet jag att jag har mitt på det torra. Samtidigt som ju säkerhetsmarginalerna blir bättre på alla vanliga konstruktioner som inte är beräknade utan bara dimensionerade på ögonmått.
..och ibland är bra nog bra nog. Svårt att tro att något blir märkbart bättre i exemplet nedan med dyrare installationsborr än Julas?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En helt seriös undran - skulle funka att dubbelskjuta med rundspik och få (minst) samma hållfasthet?H heimlaga skrev:Ett spikförband med runda spikar har en skjuvhållfasthet på 80% av skjuvhållfastheten för samma förband med fyrkantiga spikar.
Elementär hållfasthetslära som bland annat finns utskriven på sid 27 i Finlands Byggbestämmelsesamling B10 från 2001. Om jag minns rätt finns någonting liknande i den nya Eurokoden också men jag har inte den hemma.
Sedan är det upp till konstruktören och byggaren att bestämma om de sänker hållfastheten eller spikar med hammare.
Jag spikar med hammare för då vet jag att jag har mitt på det torra. Samtidigt som ju säkerhetsmarginalerna blir bättre på alla vanliga konstruktioner som inte är beräknade utan bara dimensionerade på ögonmått.
En helt annan sak om stomspikpistol. Med tanke på hur vanligt det är med tennisarmbåge för kontorsmänniskor, som får för sig att bygga hus eller byta panel, så är det rätt bra att hyra en när det är dags att spika mycket.
Ibland men oftast inte.Hep skrev:
En helt seriös undran - skulle funka att dubbelskjuta med rundspik och få (minst) samma hållfasthet?
En helt annan sak om stomspikpistol. Med tanke på hur vanligt det är med tennisarmbåge för kontorsmänniskor, som får för sig att bygga hus eller byta panel, så är det rätt bra att hyra en när det är dags att spika mycket.
Det är nämligen träet runt spikarna som försvagas av rundspik. Ju fler man slår dit destu mer sönderspikat blir träet.
Byggare får väldigt ofta tennisarmbåge av spikpistolen. Många får det gång på gång. Enda sättet att minska risken är att spika mer med hammare.
Jag har stött på ett antal som fått det av vanlig hammare och hade hoppats att det skulle underlätta med pistol. Där rök den förhoppningen. Bättre att hålla sig borta från husbyggande helt då, om man inte fått det med modersmjölken.H heimlaga skrev: