G greylin skrev:
Gasdriven stomspikare
Batteri stomspikare. ☝️
Inte långsammare än gas med fördelen att slippa just gasen.

• Gilla
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
Filletj Filletj skrev:
Hej!
Till sommaren tar jag examen efter en lång utbildning och kommer äntligen kunna börja köpa verktyg för hemmafix och hobbysnickeri i garaget.

Kollat runt på olika sorter, paket osv. Jag kommer utföra sporadiska renoveringar och hobbyprojekt som någon utemöbel, lekställning till barnen o.s.v. Absolut ingen daglig användning eller jättetunga jobb

Jag har inte direkt jättebra koll men har följande frågor om någon vill vara vänlig att besvara:

Vilka verktyg behöver verkligen vara utan sladd? Skruvdragare känns som en given men resten? Det mesta kanske man kan flytta till sin arbetsplats snarare än att lyfta arbetsplatsen till materialet?

Klarar man sig med Ryobi?

Är det värt att köpa en verktyspaket ex Ryobi för att få "det mesta man behöver" samt samma batterier att kunna köpa diverse trädgårdsredskap sen?

Om man inte köper ett paket. Vilka verktyg är absolut grundläggande att börja med?

Vänliga hälsningar,
De saker jag som deltidssnickare använder mest - allt batteridrivet, topp 5, är i fallande ordning:
1. Slagskruvdragare (men kan absolut bytas ut mot borrskruvdragare)
2. Batteridriven cirkelsåg (extremt praktiskt att slänga fram, både kapa och klyva med.
3. Tigersåg (om du kommer att ha lite rivning och grovt arbete framför dig, även tex kapning av Leca-block.
4. Borrhammare, en ok batteridriven borrhammare likt makita är fantastiskt efffektivt att ha.
5. Sticksåg, batteridriven så att den smidigt kan användas uppåt och neråt.
(6.) absolut, kap-/gersåg är fantastiskt. Men jag använder det verkligen inte varje dag. Jag har en, men har den inte med mig hela tiden.

Filletj Filletj skrev:
Hej!
Till sommaren tar jag examen efter en lång utbildning och kommer äntligen kunna börja köpa verktyg för hemmafix och hobbysnickeri i garaget.

Kollat runt på olika sorter, paket osv. Jag kommer utföra sporadiska renoveringar och hobbyprojekt som någon utemöbel, lekställning till barnen o.s.v. Absolut ingen daglig användning eller jättetunga jobb

Jag har inte direkt jättebra koll men har följande frågor om någon vill vara vänlig att besvara:

Vilka verktyg behöver verkligen vara utan sladd? Skruvdragare känns som en given men resten? Det mesta kanske man kan flytta till sin arbetsplats snarare än att lyfta arbetsplatsen till materialet?

Är det värt att köpa en verktyspaket ex Ryobi för att få "det mesta man behöver" samt samma batterier att kunna köpa diverse trädgårdsredskap sen?

Om man inte köper ett paket. Vilka verktyg är absolut grundläggande att börja med?

Vänliga hälsningar,
byggt 2 hus med Ryobi och renoverat ett vet flera hanverkare som bara har Ryobi

Filletj Filletj skrev:
köpa verktyg för hemmafix och hobbysnickeri i garaget. Kollat runt på olika sorter, paket osv. Jag kommer utföra sporadiska renoveringar och hobbyprojekt som någon utemöbel, lekställning till barnen o.s.v. Absolut ingen daglig användning eller jättetunga jobb
Då behöver du inte högsta kvalitet eller hållbarhet på allt. Köper du billigt får du ihop mer av det du behöver för samma peng som om du köper enstaka proffsverktyg.
Filletj Filletj skrev:
Vilka verktyg behöver verkligen vara utan sladd?
Inga. Inga behöver vara utan sladd.

Men vet man vilka el-verktyg man kommer att behöva köpa nu och senare är det en utmärkt ide att planera för att skaffa alla batteridrivna. Och därmed bara behöva en laddare och färre batterier. Då är det smart att välja en serie verktyg man tror kommer finnas kvar när man köper det sista verktyget. Självklart kan man köpa beg verktyg. Det är ofta smart ekonomiskt att köpa beg proffsgrejor än lågpris amatörgrejor.
Filletj Filletj skrev:
Skruvdragare känns som en given men resten?
Skall du ha en skruvdragare. Ja.
Man det gäller att tänka till vad du behöver. Det finns många olika typer med olika egenskaper.
Filletj Filletj skrev:
Det mesta kanske man kan flytta till sin arbetsplats snarare än att lyfta arbetsplatsen till materialet?
Det beror på vad man skall göra med verktygen. En bänk eller en grind kan man flytta lätt. En altan eller en friggebod står där den står. Men visst funkar det med förlängningssladdar.

Personligen föredrar jag att ha allt batteridrivet. För jag behöver oftast mina verktyg på olika platser.
Filletj Filletj skrev:
I princip spelar märket ingen roll. Ryobi, Hikoki, Bosch, De Walt, Makita, Meec, Hilti, Parkside (Lidls), osv fungerar för många.

Det viktiga är att elverktygen man köper är rätt verktyg. En cirkelsåg är en cirkelsåg. Ett batteri är ett batteri. I alla fall för en amatör. Fast när man skaffat sig mer erfarenhet lär man sig vad man själv värdesätter.

En sak som jag tycker är jätteviktig är att verktygen skall kunna användas lika bra med höger som med vänster hand. Många gånger är arbetsmoment sådana att det är mycket enklare att göra med ena än med andra handen.
Filletj Filletj skrev:
Är det värt att köpa en verktyspaket ex Ryobi för att få "det mesta man behöver" samt samma batterier
Nej antagligen inte. Bättre är oftast att köpa de verktyg man behöver när behovet verkligen finns. Då får man möjligheten att välja pris och kvalitetsnivå som passar behovet. Dyra verktyg man bara behöver en (eller få) gång kan man med fördel hyra. Det är billigare och man får toppkvalitet. Samma batterier tycker jag är viktigt. Men man kan köpa efterhand.
Filletj Filletj skrev:
att kunna köpa diverse trädgårdsredskap sen?
Jag skulle inte bry mig om den saken om man inte har ett omedelbart behov. Det är två saker tycker jag. Men kan man kombinera kan det så klart vara en fördel.
Kanske vill man hellre ha Husqvarna trädgårdsredskap.
Filletj Filletj skrev:
Det går inte att säga. För det beror på vad man skall göra.
Bäst tycker jag personligen är att vänta till behovet verkligen finns. Och då endast köpa precis de verktyg man behöver. Till slut har man en bra uppsättning man trivs med och behärskar bra. Det är en poäng att verkligen behärska sina verktyg. Så har jag gjort.

Sedan finns det en aspekt till. Som är viktig. De verktyg man är van vid och behärskar bäst kan man göra mycket mer med än en person som är ovan med dem. Exempelvis kan man såga det mesta med vilken som helst av en cirkelsåg, en sticksåg, en tigersåg, en fogsvans eller en bågfil. Ibland är det bästa valet det verktyget man kan och är van vid. Även om det finns ett bättre/rätt verktyg som man aldrig testat.

Att köpa verktyg någon annan tycker man borde ha utan att själv se behovet tycker jag är en dålig idé. Så jag berättar inte vad jag tycker du skall skaffa.

Talar du om exakt vad du skall göra kan vi diskutera vilket/vilka verktyg som är bra alternativ.

Det är bara mina funderingar, tankar och erfarenheter

• Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte skottkärra. Kan behövas för att transportera alla ovan nämnda verktyg mellan garage och projekt 😀

Skämt åsido, man har en väldig nytta av verktyg som inte är eldrivna. Skottkärra, hammare, kofot, spett, bräckjärn, fogsvans, spade och så vidare.

Det är för övrigt inte svårt att samla på sig verktyg som man har nytta av när man har ett hus att ta hand om. Det knepiga är att lista ut vad man har störst nytta av i inledningsskeendet av verktygsanskaffningen, resten kommer efter tid och efter behov.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Sen... en liten vinkelslip men skivkitt, å nån diamantklinga för att såga marksten
Ska man som privatperson såga marksten föreslår jag en stor nätansluten vinkelslip..

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska man som privatperson såga marksten föreslår jag en stor nätansluten vinkelslip..
Det kan jag skriva under på. Men glöm inte ett bra andningsskydd också. Det dammar rent förjävligt. Och stendamm är inte nyttigt. Inte heller för frisörens sax, jag klippte håret en vecka efter att jag kapat markstenar och trots daglig hår tvättning så fick frisören slipa om saxen efter att ha klippt mitt hår. Han undrade vad jag hade gjort med det...

• Haha
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Håller med, använder den stora mer än den lilla, men den lilla skulle nog kunna vara batteridriven för småfix

Keiller Keiller skrev:
Glöm inte skottkärra. Kan behövas för att transportera alla ovan nämnda verktyg mellan garage och projekt 😀

Skämt åsido, man har en väldig nytta av verktyg som inte är eldrivna. Skottkärra, hammare, kofot, spett, bräckjärn, fogsvans, spade och så vidare.

Det är för övrigt inte svårt att samla på sig verktyg som man har nytta av när man har ett hus att ta hand om. Det knepiga är att lista ut vad man har störst nytta av i inledningsskeendet av verktygsanskaffningen, resten kommer efter tid och efter behov.
Kofot ja!
Ibland står man där det inte går att lösa på annat sätt. Både för att försiktigt bryta loss en list man ska återanvända, eller riva en vägg.
Här har jag hittills aldrig dykt på en billig kofot som håller måttet.
Bit i det sura äpplet och köp en hultafors på en gång!
Det finns även blå kofötter av ett märke jag inte minns just nu som är mycket bra.

• Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Och ett spett. Så många gånger som jag har varit glad över att husägaren före mig lämnade kvar ett bra järnspett!

Nu har jag ju en fabless för att spräcka stenar och att gräva upp ännu fler...
...samt att lyfta stubbar...

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Efter att ha läst tråden från start och funderat en del är jag nog lite inne på samma spår som delvis nämnts i tråden.

Det jag ibland kanske "ångrat"är att jag inte direkt köpt de där verktygen som ständigt återkommer, men kanske inte alltid används så frekvent.
Jag tänker då på bra mät och märkutrustning, starret-vinkel eller annan kvalitetsvinkel för 45/90 grader och också gärna fri vinkel. Bra pennor. Kanske även en bra vinkelhake.
Vattenpass i några olika längder.
Digital vinkelmätare har jag haft större nytta än jag trott av, ställa vinkeln i bordssågen, mäta lutningen på taket etc. Även ett par bra kofötter/bräckjärn, jag gillar Svedbro smides ToVe, även lilla Hultafors 108 är mycket användbar.
Såna verktyg jag inte kommer slita ut på en livstid och varken direkt åldras eller blir omoderna. Eller ja, Hultafors 108 kanske nästan får ses som förbrukningsmaterial, i alla fall i vissa plågsamma tillämpningar.

Övriga verktyg kan som nämnts vara läge att köpa när de behövs. Har man något man vill ha i arsenalen men kanske inte omedelbart behöver, eller vet man kommer behöva vid något specifikt tillfälle framöver kan det vara bra att lägga en bevakning och köpa när det kommer ett bra erbjudande.

Filletj Filletj skrev:
Hej!

Vänliga hälsningar,
Kolla på secondhandbutiker, typ Erikshjälpen. Där finns verktyg till en bråkdel av vad de kostar nya.
Ryobi är bra för hemmabruk.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och ett spett. Så många gånger som jag har varit glad över att husägaren före mig lämnade kvar ett bra järnspett!

två spett:)

då kan man låta de turas om att hjälpa varandra stegvis, för att få upp den där halvmeterstora bumlingen.

en korp är mumma för mindre stenar.

pacman42 pacman42 skrev:
Har det hänt många gånger? Hur många spett har du?

pacman42 pacman42 skrev:

Jag fick också ärva ett spett efter förra ägaren och jag hade med mig ett när vi flyttade in, så jag och frun har varsitt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.