9 590 läst ·
106 svar
10k läst
106 svar
Börja samla på sig verktyg som nybörjare
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Jag har både batteridriven och sladd, hugget som stucketAlltgår skrev:
Sen... en liten vinkelslip men skivkitt, å nån diamantklinga för att såga marksten
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ja... vad ska man ha för verktyg och varför? Några i tråden är inne på att vänta tills behovet uppkommer. Ska verktyget klara av något som annars inte kan göras? Eller lösa något man själv inte behärskar, t.ex. av fysiska skäl? Handlar det om att slippa tråkiga arbetsmoment eller bara om att spara tid? Eller för att jag gillar att köpa verktyg, äga verktyg eller använda verktyg?Filletj skrev:
Det är svårt att svara när syftet kan vara så olika för olika personer. Därtill tillkommer naturligtvis också den ekonomiska frågan och hur mycket plats som finns. I listan jag slängde ihop försökte jag ta sådana verktyg som troligtvis kommer till nytta över tid oavsett vad man håller på med, och samtidigt tillräckligt för att klara sig länge.
Så, med det sagt, är det bra med en kap- och gersåg? Själv äger jag ingen och har inte haft behov av en vid egna eller bekantas tillbyggnader, inomhusrenoveringar, uthusbyggen etc. Men även om det gått bra hittills så skulle jag nästa gång det görs en större tillbyggnad/nybyggnad och materialbudget ligger på flera hundra tusen, då skulle det säkert vara värt tidsbesparingen med en sådan såg.
Finsnickeri gör jag bara i liten liten skala, mest för eget bruk och utan höga krav och ambitioner. För detta har handcirkelsåg med anhåll funkat även för t.ex. skåptillverkning, men jag har nu enklare form av cirkelsåg bordsmonterad för klyvning och kapning.
Så som jag ser det så är kap- och gersågen lämplig om du har plats, råd och ett tydligt behov som den ska lösa (eller att du bara gillar att använda den eller titta på den).
Jag köper hellre en byggsåg än en kap- och ger. Jag kan fortfarande kapa lister etc men kan också såga egna lister, få fram grova faner och annat kul.
Nu har jag varken eller utan valde en bandsåg baserat på vad jag vill kunna göra och vad som får plats.
Ett verktyg många glömmer är arbetsbord och/eller bänk samt skruvstäd eller annan metod att hålla fast arbetena. Det kan vara ett gammalt stadigt köksbord bara för att komma igång och tills man kommer på vad man vill gör. Tvingar funkar skapligt för de flesta jobben.
Nu har jag varken eller utan valde en bandsåg baserat på vad jag vill kunna göra och vad som får plats.
Ett verktyg många glömmer är arbetsbord och/eller bänk samt skruvstäd eller annan metod att hålla fast arbetena. Det kan vara ett gammalt stadigt köksbord bara för att komma igång och tills man kommer på vad man vill gör. Tvingar funkar skapligt för de flesta jobben.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 426 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 426 inlägg
Ett gammalt köksbord i massivträ är ett bra tips men man måste vara beredd att lägga ner lite tid för att få det bra. För en som når svensk medellängd (på tidiga 1900-talet) så behöver man höja benen och förstärka lite med gör man det så tycker jag det är ett oslagbart sätt att få mycket för lite, folk i princip ger bort dom på fajsbook. (Jag har två i garaget)Z z_bumbi skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag klädde min skorsten med skiffer så vände jag lilla vinkelslipen med diamantklinga, upp och ned.Rabbithole skrev:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=330108&hilit=Glavaskiffer#p4423485
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Har funderat på bordssåg. Kapsågen känns lite mer användarvänlig ut för en nybörjare men det finns säkert guider att följaZ z_bumbi skrev:Jag köper hellre en byggsåg än en kap- och ger. Jag kan fortfarande kapa lister etc men kan också såga egna lister, få fram grova faner och annat kul.
Arbetsbord tänkte jag faktiskt att jag kunde ha som ett tidigt projekt att bygga själv!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
En cirkelsåg eller sänksåg med skena är också väldigt universell.Filletj skrev:
Till slut har man ändå alla maskiner 😅
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg