Förutom det som skrivits ovan så köp för guds skull en batteridriven sticksåg. Jag har fortfarande inte köpt en efter tolv år och retar mig alltid på det. Sjukt smidig grej att kånka runt på, riktig allroundpryl.

Alltgår Alltgår skrev:
Förutom det som skrivits ovan så köp för guds skull en batteridriven sticksåg. Jag har fortfarande inte köpt en efter tolv år och retar mig alltid på det. Sjukt smidig grej att kånka runt på, riktig allroundpryl.
Jag har både batteridriven och sladd, hugget som stucket

Sen... en liten vinkelslip men skivkitt, å nån diamantklinga för att såga marksten

• Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Filletj Filletj skrev:
Du ser ingen plats på listan för kap och gersåg?
En cirkelsåg med hemmabyggd kapmojäng är mer flexibelt

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
V
Filletj Filletj skrev:
Du ser ingen plats på listan för kap och gersåg?
Ja... vad ska man ha för verktyg och varför? Några i tråden är inne på att vänta tills behovet uppkommer. Ska verktyget klara av något som annars inte kan göras? Eller lösa något man själv inte behärskar, t.ex. av fysiska skäl? Handlar det om att slippa tråkiga arbetsmoment eller bara om att spara tid? Eller för att jag gillar att köpa verktyg, äga verktyg eller använda verktyg?

Det är svårt att svara när syftet kan vara så olika för olika personer. Därtill tillkommer naturligtvis också den ekonomiska frågan och hur mycket plats som finns. I listan jag slängde ihop försökte jag ta sådana verktyg som troligtvis kommer till nytta över tid oavsett vad man håller på med, och samtidigt tillräckligt för att klara sig länge.

Så, med det sagt, är det bra med en kap- och gersåg? Själv äger jag ingen och har inte haft behov av en vid egna eller bekantas tillbyggnader, inomhusrenoveringar, uthusbyggen etc. Men även om det gått bra hittills så skulle jag nästa gång det görs en större tillbyggnad/nybyggnad och materialbudget ligger på flera hundra tusen, då skulle det säkert vara värt tidsbesparingen med en sådan såg.

Finsnickeri gör jag bara i liten liten skala, mest för eget bruk och utan höga krav och ambitioner. För detta har handcirkelsåg med anhåll funkat även för t.ex. skåptillverkning, men jag har nu enklare form av cirkelsåg bordsmonterad för klyvning och kapning.

Så som jag ser det så är kap- och gersågen lämplig om du har plats, råd och ett tydligt behov som den ska lösa (eller att du bara gillar att använda den eller titta på den).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag köper hellre en byggsåg än en kap- och ger. Jag kan fortfarande kapa lister etc men kan också såga egna lister, få fram grova faner och annat kul.
Nu har jag varken eller utan valde en bandsåg baserat på vad jag vill kunna göra och vad som får plats.

Ett verktyg många glömmer är arbetsbord och/eller bänk samt skruvstäd eller annan metod att hålla fast arbetena. Det kan vara ett gammalt stadigt köksbord bara för att komma igång och tills man kommer på vad man vill gör. Tvingar funkar skapligt för de flesta jobben.

• Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Z z_bumbi skrev:
Ett verktyg många glömmer är arbetsbord och/eller bänk samt skruvstäd eller annan metod att hålla fast arbetena. Det kan vara ett gammalt stadigt köksbord bara för att komma igång och tills man kommer på vad man vill gör.
Ett gammalt köksbord i massivträ är ett bra tips men man måste vara beredd att lägga ner lite tid för att få det bra. För en som når svensk medellängd (på tidiga 1900-talet) så behöver man höja benen och förstärka lite med gör man det så tycker jag det är ett oslagbart sätt att få mycket för lite, folk i princip ger bort dom på fajsbook. (Jag har två i garaget)
Ett massivt träbord med skruvstycke och lådor, del av ett renoveringsprojekt beskrivet som ett fynd från sociala medier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Giraffens och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kap/gersåg. Go-to för alla brädor, lister. Allt blir takt och snyggt.
välj en med "sliding" bars, så du kan såga tjocka bitar.
en såg med fast huvud är värdelös oftast

• Gilla
Giraffens och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
välj en med "sliding" bars, så du kan såga tjocka bitar.
[media]en såg med fast huvud är värdelös oftast
Ja, med sliders och vinkel + tilt känns självklart.

Sågbord är ju också en sån där bra sak

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag köper hellre en byggsåg än en kap- och ger. Jag kan fortfarande kapa lister etc men kan också såga egna lister, få fram grova faner och annat kul.
Nu har jag varken eller utan valde en bandsåg baserat på vad jag vill kunna göra och vad som får plats.

Ett verktyg många glömmer är arbetsbord och/eller bänk samt skruvstäd eller annan metod att hålla fast arbetena. Det kan vara ett gammalt stadigt köksbord bara för att komma igång och tills man kommer på vad man vill gör. Tvingar funkar skapligt för de flesta jobben.
Har funderat på bordssåg. Kapsågen känns lite mer användarvänlig ut för en nybörjare men det finns säkert guider att följa

Arbetsbord tänkte jag faktiskt att jag kunde ha som ett tidigt projekt att bygga själv!

• Gilla
Liifii och 1 till
  • Laddar…
Filletj Filletj skrev:
Har funderat på bordssåg. Kapsågen känns lite mer användarvänlig ut för en nybörjare men det finns säkert guider att följa

Arbetsbord tänkte jag faktiskt att jag kunde ha som ett tidigt projekt att bygga själv!
En cirkelsåg eller sänksåg med skena är också väldigt universell.

Till slut har man ändå alla maskiner 😅

Gärna två borrskruvdragare. Jag har i hela mitt liv haft en åt gången, det tar massor av tid att ändra från borr till bits. Köpte en andra i somras och är så nöjd!

• Gilla
Unikt namn och 6 till
  • Laddar…
Filletj Filletj skrev:
Bra arbetsbord är det enskilt viktigaste verktyget skulle jag säga.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Gärna två borrskruvdragare. Jag har i hela mitt liv haft en åt gången, det tar massor av tid att ändra från borr till bits. Köpte en andra i somras och är så nöjd!
Fast.. en borrmaskin och en slagskruvdragare

• Gilla
bratwurst och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Fast.. en borrmaskin och en slagskruvdragare
Jo. Det är vad jag har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.