På jakt efter en enklare bordssåg. Den kommer användas till enklare hobbysnickeri så känner inte för att spendera särskilt mycket. Har tidigare tittat på Skil 1340aa, men ska enligt uppgift inte finnas tillgänglig förrän i höst.

Såg att Bauhaus har tagit in
Stanley SST1800-QS. Någon mer erfarenheter eller tips?

Om du inte vill leta bättre begagnad verkar Skil vara gränsen nedåt i pris för en trevlig såg.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
På jakt efter en enklare bordssåg. Den kommer användas till enklare hobbysnickeri så känner inte för att spendera särskilt mycket. Har tidigare tittat på Skil 1340aa, men ska enligt uppgift inte finnas tillgänglig förrän i höst.

Såg att Bauhaus har tagit in
Stanley SST1800-QS. Någon mer erfarenheter eller tips?
Hej Gräsand, Skil 1340aa finns nu på Bau. Har köpt en idag.
Vh/Insignia

I insignia skrev:
Hej Gräsand, Skil 1340aa finns nu på Bau. Har köpt en idag.
Vh/Insignia
Hej insignia,
Har du hunnit testa sågen, och är du nöjd med den? Kvalitet, precision osv.

Letar själv efter en såg och har spanat på Einhell TC-TS 2025/2 U. Men skill sågen verkar ju smidig med de infällbara benen så man kan stuva undan den lite enklare.

• Gilla
CAE
  • Laddar…
E Eskil82 skrev:
Hej insignia,
Har du hunnit testa sågen, och är du nöjd med den? Kvalitet, precision osv.

Letar själv efter en såg och har spanat på Einhell TC-TS 2025/2 U. Men skill sågen verkar ju smidig med de infällbara benen så man kan stuva undan den lite enklare.
Hej Eskil82,
Har bara gjort lite småjobb med Skil 1340aa ännu. Har ingen vidare erfarenhet av bordssågar så jag är väl inte rätt person att betygsätta den, men för den pengen och 5 års garanti, "so far so good."

• Gilla
Eskil82
  • Laddar…
Jag vill verkligen rekommendera bordsågen från PELA. Jag har haft min i 1v nu och är mycket nöjd. Den känns väldigt gedigen och exakt, bordet är plant, anhållet är stabilt och 90grader.
Min pappa som är ägare till en DeWalt var med och packade upp sågen och blev väldigt imponerad över det han såg. Sågen är i många delar en kopia av DeWalt. Även benen som medföljer verkar vettiga och stabila.

Mina missnöjen
- Plattan kring klingan inte är jämnhög med bordet, men detta är ett problem även skil 1340 verkar dras med och enkelt åtgärdas genom att såga till en egen platta i plywood.
- Jag var även tvungen att dra åt några muttrar som var otillräckligt åtskruvade från fabriken, tex så gled min klinga i gerings-vinkeln tills muttern i låsningen drogs åt ordentligt.
- När man ska starta sågen så måste man lyfta på en plastflärp. Denna tenderar att stänga av sågen igen om man inte släpper mer den väldigt försiktigt.
- Sågen saknar mjukstart, och man måste därmed byta kalsonger efter varje start.

En annan användare här på forumet har klagat på flera brister på sin PELA bordsåg, bla svetsloppor på klingan osv. Detta är inget jag har märkt på min såg.
Jag tror, så vitt jag kunnat läsa mig till, att Pela har motsvarande (eller bättre???) kvalitet som skil 1340.
Fullpris 4500kr är kanske(?) i överkant med tanke på konkurrenter, jämförbara sågar för det priset och att sågen kräver lite pill för att man ska nå full sinnesfrid. Men för 3000kr som jag betalade så verkar det absolut vara ett bra köp. Å andra sidan hade jag nog hellre köpt PELA för fullpris än en konkurrent med sladdrigt anhåll, plastkropp och skevt bord för fullpris.

Redigerat:
Okej, idag har jag pillat på en skil 1340 och känner mig väldigt nöjd över att jag inte köpte en sån. Jämfört med pelan så kändes den plastig, glapp och smäckig.
Detta var ett visnings-ex och jag vet inte hur länge den har misshandlats av kunder, men kvaliten är överlag väldigt mycket bättre på pelan av vad jag kunde förstå.

Jag plockade med mig en gersåg skil 1310 hem istället, hoppas den funkar bra.

K
Det är tyvärr ingen kvalitetssåg, hur mycket du än vill bevisa att du gjort ett bra köp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.