Mikael_L skrev:
I schemarutan för motorn så finns det en brytare som manövereras av "mindre än v". Där v är någon grekisk variant av bokstaven.

Är det övertemperaturskydd?

Jag bifogar ett mer förstorat schema.
Ja, förmodligen en Klixon eller liknande termokontakt, den bryter manövern till kontaktorn, men det borde väl märkas om kontaktorn faller?
 
Mikael_L skrev:
Det är väl rotorlindningen som är kortsluten ? Därav både namnet och avsaknaden av kol.
Ja, det engelska namnet på konstruktionen "squirrel cage rotor" säger lite mer.
 
Mikael_L
prototypen skrev:
På kontaktorn står det 400V, men det är bara 230 som matning??
Ja det har jag också reagerat på. Dessutom är kontaktorn, eller egentligen är det väl en nollspänningsutlösare, en 400V även i verkligheten, se bilden.

Hur startar den? sakta eller med ett ryck?.
Protte
Tja lite sakta, den varvar upp till fullt varvtal på en 3-5 sek. Man måste hålla inne startknappen till dess den kommit upp i varv.
 
  • startbryt-kontaktor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag får nästan känslan att motorlindningen märkt "Hi" "tillverkar" en 400V spänning som förser hållkretsen med tillräcklig spänning (via övertempskyddet).
 
Mikael_L
PX-21 skrev:
Nu hjälper inte detta inlägg så mycket ....

Men Biltemas borscirkelsåg fungerar utmärkt (jag innehar en själv) mycket bra pris ca 1199 har jag för mig...

Men som sagt det hjälper ju inte felet på din förståss....
Men om den kostar kalsongerna att laga din ...så finns det en tröst i mörkret;)

Mvh
Jag har länge varit sugen att köpa denna:
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=816

För egentligen vill jag ha en trefasmaskin, då jag tror att dom är såpass mycket starkare.
Om inte annat så är denna på 2,8 kW, vilket alltid är mer än vilken enfasare som helst.

Klena maskiner är alltid skit då man håller på med bygge, prova att klyva en 2"4 i din biltema, det funkar, men det konstrar och gnäller och drar iväg snett ... ;)
 
Jag köpte en begagnad torktumlare långt ut i tjotahejti en gång. Den funkade vid provkörning(tom) , så jag köpte den för 200:-. När jag kom hem och skulle torka tvätt så orkade den inte runt längre, och då var det just kondensatorn som var defekt. En ny på 8uF kostade 70:-
 
Mikael_L skrev:
J
Tja lite sakta, den varvar upp till fullt varvtal på en 3-5 sek. Man måste hålla inne startknappen till dess den kommit upp i varv.
Byt konding. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag har länge varit sugen att köpa denna:
[länk]

För egentligen vill jag ha en trefasmaskin, då jag tror att dom är såpass mycket starkare.
Om inte annat så är denna på 2,8 kW, vilket alltid är mer än vilken enfasare som helst.

Klena maskiner är alltid skit då man håller på med bygge, prova att klyva en 2"4 i din biltema, det funkar, men det konstrar och gnäller och drar iväg snett ... ;)
Köp en trefasmaskin! Jag bytte upp mej efter EN dag med en 1-fas Electra Beckum. Hur kan man jobba när sågen blir överhettad efter en halvtimmes klyvande? 3-fasmaskinen har gått utan problem i flera år nu. :)

Dyrt är BARA dyrt när man betalar - billigt är ALLTID billigt, som någon sa. ;)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Dyrt är BARA dyrt när man betalar - billigt är ALLTID billigt, som någon sa. ;)
Och köpte du en Electra Beckum så var det inte billigt i början heller, möjligen längre fram ... ;)

Och nu är det just en EB jag köpt, men beggat, så det verkar bli billigt hela tiden här ... :(


Lite uppdatering ....
Idag kom jag mig äntligen ut och kunde kika lite på spektaklet.
Fick skruva isär sågen rejält innan jag hade kondensatorn i min hand! Den var märkt 16µF 5% och mitt mätinstrument mätte upp den till ...
... prick, 16µF .... hmmm.

Visst, en kondensator skulle kunna vara trasig på så sätt att den fungerar korrekt vid låg spänning, men inte vid hög... Men då borde den samtidigt tagit så mycket skada att värdet borde varit åtminstånde lite felaktigt, tycker jag.

Jag monterade ihop allt.

Har provkört lite mer, när jag börjar pressa på lite på arbetsstycket så går ju varvtalet ner, och det behöver bara gå ner litegrann så slår nollspänningsskyddet ifrån i startknappen.
Nu när jag provade några ggr så blev jag faktiskt varse att det klickade till där precis innan klingan började sakta ner.

Jag började fundera på om det var nollspänningsdetektionen som var för känslig.
Jag satt en tving över startknappen, så det inte kan slå ifrån och provade igen. Nu slog alltså inte sågen av, men däremot storknar motorn nästan lika tidigt som det slog av förut.

Hmmm, hur stark är den här motorn egentligen ...
Den heter TKHS 315 E - 1,7 WNB, systermodellerna heter 2,2 och 2,8, den sista 3-fas. Så jag har hela tiden tagit för givet att det är 1,7 kW. Men nu läser jag att den är på 1,3 kW !
1,3 kW känns minst sagt lite klent för att dra runt en 315mm klinga !

Så nu funderar jag på att låta nästa steg bli att köpa en ny och vass klinga, för att testa.
 
Mikael_L
På tal om sågklinga.

Dels kan jag köpa en med lite mindre diameter, då måste den ju gå lättare att dra runt för motorn, eller ?
Sen undrar jag om den klinga som sitter på (original, märkt elektra beckum) med skränkta tänder ej hårdmetalltänder, går den lättare eller tyngre i trä?
Egentligen en fråga för verktygsforumet, kan tänkas. Men jag börjar här för att se om jag får något svar.
 
  • Gilla
Krisu
  • Laddar…
Om skränkningen är dålig eller tänderna är slitna i sidled så nyper ju sågen och då börjar det bli väldans tungt för motorn också. Men det borde du märka för då får man också trycka på rätt hårt för att mata. Vet inte vilken typ av klinga som är bäst ur denna synpunkt.
 
En vass snabbstålsklinga är i regel tunnare och vassare än hårdmetall men den blir fort slö och då går HM snabbt förbi.

Köp en tunn HM klinga med få tänder så kanske det funkar bättre.

Att klyva 2-tum med 1300 watt är ingen höjdare.
Jag har provart med 1,5 kW, trefas och 300 klinga men efter ett par meter så måste sågen vila.

Protte
 
Men varför slår nollspänningsskyddet från?
Klarar inte ledningen som matar sågen att leverera den spänning och ström som behövs? Utan spänningsfallet blir så stort att skyddet slår från och sågen ger upp?

Alltså, min handcirkel är på 1200W, med en 160mm-klinga, och jag vet ju hur den stånkar och pustar på genom en 2"-planka, gärna med en paus ibland.
Hur det då skulle vara med en 315mm-klinga kan jag bara tänka mig.
På min stationära såg har jag 4kW trefas och 315mm-klinga, även den tappar i fart genom en 2"-tummare om jag matar på lite hårdare.

Nä, trefas skall det vara.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja skränkning på snabbstålsklingan är det inget fel på, vad jag kan bedöma.
Men den kan däremot vara ovass.

bax, jag har kört med en 25 meters skarvsladd, ev (troligen?) bara 1 kvmm, ska kanske prova byta skarvsladd. Annars sitter skarvsladden direkt på fasadmätarskåpet och med transformatorstationen 100m bort så borde vare sig spänning eller förimpedans någonsin kunna spöka för mig. :cool:

Jag ska prova med en HM-klinga idag så får vi se.
 
Mikael_L skrev:
Den heter TKHS 315 E - 1,7 WNB, systermodellerna heter 2,2 och 2,8, den sista 3-fas. Så jag har hela tiden tagit för givet att det är 1,7 kW. Men nu läser jag att den är på 1,3 kW !
1,3 kW känns minst sagt lite klent för att dra runt en 315mm klinga !

Så nu funderar jag på att låta nästa steg bli att köpa en ny och vass klinga, för att testa.
Hmm.. tror det var 2.2W modellen jag skickade tillbaka efter en halv dags sågande, den blev helt enkelt överhettad efter att jag klyvt 2" en halvtimme. Trefasmodellen (2,8 D) har därimot gått som en dröm, även om precisionen kunde varit bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.