2 585 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Bordsåg infälld i MFT-bord
Först - är detta rätt forum för mina frågeställningar, admin..?
Jag har ett stort MFT-bord där jag tänkte fälla in en såg och en fräs. De sågar som jag har tittat närmare på är;
Triton TWX7 1800W Contractor Saw samt DWE7492-QS. Finns det någon här som har erfarenhet av just dessa två modeller (eller en av dem), så skulle jag uppskatta att få lite synpunkter. Jag behöver inte en massa förslag om andra märken/modeller. Användningsområde - renovering av sommarstuga - bygga attefallshus - enklare möbler och högtalare (finsnickeri). För stora skivor har jag Festool med skena.
Ljudet är inte oväsentligt, jag saknar Electra-Beckums modeller med induktionsmotorer...
En annan sak som skulle vara bra är en möjlighet att montera ett justerbord på sidan. Tips på detta?
Till slut så kan det ju vara bra med en "cross cut sled". Jag har i princip bestämt mig för denna. Såvida ingen här kan tipsa mig om någon klart bättre...
Tack på förhand!
Jag har ett stort MFT-bord där jag tänkte fälla in en såg och en fräs. De sågar som jag har tittat närmare på är;
Triton TWX7 1800W Contractor Saw samt DWE7492-QS. Finns det någon här som har erfarenhet av just dessa två modeller (eller en av dem), så skulle jag uppskatta att få lite synpunkter. Jag behöver inte en massa förslag om andra märken/modeller. Användningsområde - renovering av sommarstuga - bygga attefallshus - enklare möbler och högtalare (finsnickeri). För stora skivor har jag Festool med skena.
Ljudet är inte oväsentligt, jag saknar Electra-Beckums modeller med induktionsmotorer...
En annan sak som skulle vara bra är en möjlighet att montera ett justerbord på sidan. Tips på detta?
Till slut så kan det ju vara bra med en "cross cut sled". Jag har i princip bestämt mig för denna. Såvida ingen här kan tipsa mig om någon klart bättre...
Tack på förhand!
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Tja, när det gäller att hålla fast saker (vilket är en väldigt viktig funktion på en kapsläde) så finner jag min betydligt bättre. Så, kopiera det du finner bra med den släden men kör tvingspår istället för t-tracks och hold downs.S Scybalum skrev:
Redigerat:
Min första frågeställning är löst. Jag köpte en dewalt 7492 på Amazon. Jättebilligt. Den levereras inte... Så jag behåller min Triton.
Med nästa länk går jag lite utanför tråden men via Pinterest hittade jag denna multiskapelse. Lite inspirerad av Eumenia universalsåg om ni kommer ihåg den. Titta och njut... Tyvärr är den ju rätt stor...
Med nästa länk går jag lite utanför tråden men via Pinterest hittade jag denna multiskapelse. Lite inspirerad av Eumenia universalsåg om ni kommer ihåg den. Titta och njut... Tyvärr är den ju rätt stor...
Verkar smidig! Vet dock inte hur stabilt det blir med bara en guideskena. Skall bygga en själv och testa framöver (med Ola C's spår för tvingar).S Scybalum skrev:
Men ung. 11 minuter in i filmen sätter hon rampamuffar i båda delarna som sätts ihop. Borde bli en konstig låsning av skruven om inte rampamuffarna är exakt synkade.
Ja det där blir inte bra, det borde va vanliga genomgående hål i ekbitarna o rampamuff i plywooden.K Kane skrev:Verkar smidig! Vet dock inte hur stabilt det blir med bara en guideskena. Skall bygga en själv och testa framöver (med Ola C's spår för tvingar).
Men ung. 11 minuter in i filmen sätter hon rampamuffar i båda delarna som sätts ihop. Borde bli en konstig låsning av skruven om inte rampamuffarna är exakt synkade.
Angående tvingspår så rekommenderar jag att kolla lite cross cut sleds med microjigs dovetail clamps också. Har inga såna tvingar själv men hade de funnits när jag byggde min släde är det möjligt jag valt dom istället. Samma princip men bättre anläggningsyta.
Ser bra ut men klarar mig nog bra med ditt system och användning av Festooltvingarna. Däremot skulle jag vilja hitta "Miter bars" för min Boschsåg, dvs med spår på 16,5 mm. Några tips?Ola C skrev:
Ser ut som en otymplig och krånglig lösning på problem som nog till 90 % löses bättre med vanliga skenorS Scybalum skrev:Min första frågeställning är löst. Jag köpte en dewalt 7492 på Amazon. Jättebilligt. Den levereras inte... Så jag behåller min Triton.
[media]
Nja... Jag har använt Festool skenor i många år. Visst blir det rakt, om du inte kopplar dem utan har flera i alla de längder du behöver. Eumenia hade jag i kanske 10 år. Otroligt stabil och tyst. Modellen med 600 mm arm.nanowire skrev:
Så idén med en stabil arm som du kan fästa såg och/eller fräs på är riktigt bra. Att jag sålde min beror till största delen på att jag vill ha större sågdjup än 600 mm. Visst går det att vända sågen men då uppstår samma nackdel som med att lägga ut skenor. Ställtiderna för att mäta, markera, spänna fast material - skenor mm. Är inte kul!
Så ohyggligt mycket smidigare det skulle vara med en stor justersåg. Och en bordsfräs med matarverk. Men platsen finns ju inte. Så jag tycker konceptet är oerhört bra men prislappen (jag googlade lite) är helt absurd. Hade jag arbetat på en mekverkstad så hade jag nog byggt något liknande...
Klicka här för att svara