B
B Björkskär skrev:
Hej
Jo jag förstår dessa termer mer än väl , och förstår mycket väl att det även kan bygga upp familjens ekonomi. MEN (och då räknar jag inte in dig då jag inte kan veta dina förutsättningar) tyvärr så går de inkomster investeringar ger för många som resonerar som du till en ökad konsumtion/ utgifter.

Du kan aldrig övertyga mig om att det är bättre att låna pengar än att betala kontant.
Oavsett vad du köper blir det alltid dyrare att låna och betala ränta!!
Att du sedan kan få en alternativ inkomst i form av investeringar känns inte helt beräkningsbart.

Jag som säkert är skittråkig och fossilliknande trots mina unga år köper hellre något för avkastningen av tidigare investeringar = lägre totalkostnad (enligt mitt sätt att räkna😉).

Ja tyvärr är nog livet för kort och oberäkneligt för att inte göra som man själv tycker. Att följa sin egen övertygelse och få göra det är ju faktiskt den största friheten!

Trevlig kväll!
/ Björkskär
Nej det blir oftast billigare att låna och placera pengar.

Krilleman
R RoAd skrev:
Men du gör bort dig fullständigt nu. Det är alltså en hypotetisk maskin. Den går inte att hyra.
Ja, fast jag måste säga det samma.
Om du inte har ett exempel så fallerar ju allt.

Du har fått ett sant exempel i tråden från verkligheten.

Jag HYR dyr specialutrustning!
Det enda rätta företagsekonomiska när det kommer till "sällanmaskiner".

Krilleman
B bygges skrev:
Nej det blir oftast billigare att låna och placera pengar.
Och alla som det går mindre bra för, (för dom är många, fast ingen vågar nämna det), även fast det går bra för dig, vad gör dom? 🤔

R
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, fast jag måste säga det samma.
Om du inte har ett exempel så fallerar ju allt.

Du har fått ett sant exempel i tråden från verkligheten.

Jag HYR dyr specialutrustning!
Det enda rätta företagsekonomiska när det kommer till "sällanmaskiner".
Nej inget fallerar, det visar bara att du är oförmögen att tänka utanför den lilla värld som är "krilles vvs".

Gott så.

Krilleman
R RoAd skrev:
Nej inget fallerar, det visar bara att du är oförmögen att tänka utanför den lilla värld som är "krilles vvs".

Gott så.
Fast inget hittils kan råda bot på det, då jag hyr sällanmaskiner och lägger hyreskostnaden direkt på kunden.

Företagsmässigt underbart, då jag kan lägga på X% och slippa ta risken att köpa.

Väl mött.

B
15% är en uppskattad siffra, på säg 15%, inte en helt verklighetstrogen i alla dess fall på börsen, oavsett indexfond eller inte.

✅✅

Och om @bygges lyckats med detta så gratulerar jag denne individen. 👍
All heder!

Dock är det väldigt många som inte lyckats lika bra...
Jag lider faktiskt med dig och de övertygelser du har om ekonomi.

Såhär ser utvecklingen ut för populära indexfonder i Sverige.

• Tabell som visar avkastningar för flera populära svenska indexfonder, inklusive Länsförsäkringar USA Index, SEB USA Indexnära, Swedbank Robur Access USA och Storebrand USA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror TS lämnat tråden totalförvirrad.🤣

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Nej det blir oftast billigare att låna och placera pengar
Vad korkade alla borgenärer måste vara som lånar ut pengar istället för att själva placera dem.

B
Alfredo Alfredo skrev:
Vad korkade alla borgenärer måste vara som lånar ut pengar istället för att själva placera dem.
Du tror inte banker placerar pengar?

Krilleman
B bygges skrev:
Du får ju lyckas hur mycket du vill.
All heder till dig. Tummen upp! 👍
Grattis!

Det jag vill påtala är dom som INTE lyckas.
För det är så långt ifrån alla som gör det.

Mörkertalet är stort för ingen vill berätta att man förlorat pengar när man satsat.

Skärmdump av en artikel från "RikaTillsammans" om amortering och lån, inklusive innehållsförteckning och en varning om investeringsrisker markerad i gult.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Fast inget hittils kan råda bot på det, då jag hyr sällanmaskiner och lägger hyreskostnaden direkt på kunden.

Företagsmässigt underbart, då jag kan lägga på X% och slippa ta risken att köpa.

Väl mött.
I all välmening (jag är helt ärlig i det), andas och försök att förstå vad jag försöker förmedla. Vem vet, du kanske inser att jag har en poäng.

Det du argumenterar mot just nu är faktiskt att tjäna pengar bara för att du vägrar att ta ett lån. Varken mer eller mindre.

Abstrakt var ordet du ska lära dig ;)

B bygges skrev:

Såhär ser utvecklingen ut för populära indexfonder i Sverige.
Och om man har en utanför index, men kostar nog lite mera varje år och lite större risk, samt hålla koll och vikta om.
Linjegraph som visar en kursutveckling från 2020 till 2024 med huvudfokus på en femårsperiod, där värdet ökar markant över tiden.
Skapa konto

• Gilla
bygges
  • Laddar…
B bygges skrev:
Du tror inte banker placerar pengar?
Absolut. Men jag förstår inte varför de lånar ut något alls när de skulle tjäna mer på att placera allt, enligt dig.

• Haha
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
R RoAd skrev:
I all välmening (jag är helt ärlig i det), andas och försök att förstå vad jag försöker förmedla. Vem vet, du kanske inser att jag har en poäng.

Det du argumenterar mot just nu är faktiskt att tjäna pengar bara för att du vägrar att ta ett lån. Varken mer eller mindre.

Abstrakt var ordet du ska lära dig ;)
Du verkar vara inbiten på att man prompt måste låna.
Jag är inte av denna karaktären. Kalla mig gammalmodig. Det är OK! 😉

Vad säger dig att inte företaget har råd att införskaffa denna maskinen kontant fast man inte vill?!

Se helheten.

Maskinen är en specialmaskin, används sällan.
Du vägrar svara på dess årliga ägaromkostnader, även när denna ligger på hyllan och har 0:- i inkomst 11/12 månader.

Visst är det konstigt?!

Eller är det just detta du vill undvika i din tes?

B
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Men jag förstår inte varför de lånar ut något alls när de skulle tjäna mer på att placera allt, enligt dig.
Ja du, varför reparerar inte bilmekanikern benbrott? Varför säljer inte Hemköp kylskåp? Banker har en form av verksamhet, bankverksamhet, det ger dem en tryggad och stadig inkomst. Därutöver alla möjliga sätt för att öka värdet. Om de inte skulle låna ut pengar antar jag kunder skulle försvinna och inte ge dem ett positivt räntenetto. Men de har säkert även en del förmånliga skulder, inte minst är ju det vanligt vid olika typer av förvärv med olika låneupplägg för stora företag, men till saken hör väl att de inte ska köpa ett hus motsvarande 10 års inkomster och att de därför inte hamnar i frågan om de ska ta ut ett lån med allt de äger som säkerhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.