15 704 läst ·
139 svar
16k läst
139 svar
Borde vi avskaffa sommartid/vintertid?
Varför inte flytta fram tiden två timmar när det blir sommartid och sedan behålla den inställningen året runt, då skulle man i allafall få uppleva ljuset på vardagarna lite längre del av året. Nu är det under ganska lång tid mörkt när man åker till jobbet och när man kommer hem. Med två timmars förskjurning så är det visserligen mörk flera dagar på morgonen, men det är också flera dagar då det är ljust på eftermiddagen vilket klart kompenserar den mörka morgonen. Jag tycker man blir piggare på kvällen och att det är lättare att ta sig för saker då det är ljust när man kommer hem.
Kanske var något otydlig. Låt mig omformulera:anders07 skrev:
I bondesamhället var morgonsolen nödvändig för att kunna komma igång med arbetet. I det moderna samhället har vi bättre nytta solen på fritiden, = kvällssol. Dvs ett argument för att införa permanent sommartid!
Kan för mitt liv inte förstå hur en (1) timme åt något håll kan förstöra sömn för flera veckor. Men för dem som har det problemet tycker jag grymt synd om som inte kan resa över tidszoner kortare tider än dessa veckor för då är ju semestern helt förstörd av tidsändringen. Själv jobbar jag några timmar en natt och sedan upp som vanligt och det rättar till sig nästa natt.
Att bara Sverige skulle hoppa över detta skulle för mig och säkert många med mig ge ett bra mycket större problem då bara de nu få veckorna vi och USA inte har bytt till sommartid/normaltid rör till det för många med mötestider mm.
Att bara Sverige skulle hoppa över detta skulle för mig och säkert många med mig ge ett bra mycket större problem då bara de nu få veckorna vi och USA inte har bytt till sommartid/normaltid rör till det för många med mötestider mm.
Titta lite runt om i världen vilka länder som har haft soomart/normaltid men som tagit bort det så ser du att det är ganska många, främst i Asien. Personligen tycker jag att det är helt onödigt att ha detta spektakel varje år, som inte tillför någon nytta.snuttjulle skrev:Kan för mitt liv inte förstå hur en (1) timme åt något håll kan förstöra sömn för flera veckor. Men för dem som har det problemet tycker jag grymt synd om som inte kan resa över tidszoner kortare tider än dessa veckor för då är ju semestern helt förstörd av tidsändringen. Själv jobbar jag några timmar en natt och sedan upp som vanligt och det rättar till sig nästa natt.
Att bara Sverige skulle hoppa över detta skulle för mig och säkert många med mig ge ett bra mycket större problem då bara de nu få veckorna vi och USA inte har bytt till sommartid/normaltid rör till det för många med mötestider mm.
Att jämföra med att resa över tidzoner är inte helt rättvist tycker jag, hemma kan man vara väldigt bunden vid en viss tidpunkt att komma till jobbet varje dag vilket man kanske inte är om man är bortrest.
borde vara jobbigt att åka på semesterresa med tidsomställningen.Marlen Eskilsson skrev:
kan du slappna av då?
Jag ser en stor nytta med detta som du kallar spektakel och det är att göra så som den stora majoriteten av våra grannländer gör. För min del kan vi byta tid en gång i veckan så länge omvärlden gör det samma.Martin Berg skrev:Titta lite runt om i världen vilka länder som har haft soomart/normaltid men som tagit bort det så ser du att det är ganska många, främst i Asien. Personligen tycker jag att det är helt onödigt att ha detta spektakel varje år, som inte tillför någon nytta.
Att jämföra med att resa över tidzoner är inte helt rättvist tycker jag, hemma kan man vara väldigt bunden vid en viss tidpunkt att komma till jobbet varje dag vilket man kanske inte är om man är bortrest.
Att resa till ett annat land för semester är inte det jag menar utan att göra det för jobb. Och i det läget har man tydliga tider att ställa om sig på. Och skulle nu bara Sverige sluta med sommartid kommer många att få detta stora problem många fler gånger under ett år.
Jag sitter även nu uppe klockan 22:30 en Lördag för att på Söndag kväll gå i säng 22:00 utan att förstöra mig i flera veckor framöver.
Ledsen men jag är helt övertygad om att mycket av detta handlar mer om ett intalat problem än ett verkligt.
Minns tydligt första året vi i Sverige införde detta och bönder varnade för att kor skulle få stora problem med att inte bli mjölkade på rätt tid. Och om jag inte minns fel så mjölkas kor idag inte alls på så fasta tider som det gjordes en gång i tiden.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Sommartid året om, tveklöst.
Fullkomligt idiotiskt det vi tvingas fiffla med två ggr per år. Ryssarna har avskaffat detta då borde vi kunna göra detsamma om det är något folk avskyr.
Själv har jag inga jätteproblem med att ställa fram klockan på våren som nu men jösses vad det känns retarderat att vi ger oss alla en timma extra mörker på höstkanten när det beger sig... *varför*? Vem fan behöver eller vill ha det? Har det något med kossors mjölkning att göra... vad?
Obegripligt idiotiskt och ju förr detta upphör desto bättre.
Fullkomligt idiotiskt det vi tvingas fiffla med två ggr per år. Ryssarna har avskaffat detta då borde vi kunna göra detsamma om det är något folk avskyr.
Själv har jag inga jätteproblem med att ställa fram klockan på våren som nu men jösses vad det känns retarderat att vi ger oss alla en timma extra mörker på höstkanten när det beger sig... *varför*? Vem fan behöver eller vill ha det? Har det något med kossors mjölkning att göra... vad?
Obegripligt idiotiskt och ju förr detta upphör desto bättre.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Behålla som det är såklart. Är bara folk som inte klarar av att se det som är bra förrän dom blir av med det som tycker vi ska avskaffa den.
Det finns massvis med fördelar att ha sommartid/vintertid, och knappt någon nackdel.
Det finns massvis med fördelar att ha sommartid/vintertid, och knappt någon nackdel.
Behåll tycker jag.
För mig är det ett icke-problem, sover ca 5-6 timmar per natt i snitt och påverkas inte av att klockan ställs fram eller tillbaka någon timme en natt. Har en väldigt flexibel dygnsrytm.
Är medveten om att andra upplever det annorlunda och det har jag förståelse för och respekterar men min röst går till "behåll sommartid".
//Ronnie
För mig är det ett icke-problem, sover ca 5-6 timmar per natt i snitt och påverkas inte av att klockan ställs fram eller tillbaka någon timme en natt. Har en väldigt flexibel dygnsrytm.
Är medveten om att andra upplever det annorlunda och det har jag förståelse för och respekterar men min röst går till "behåll sommartid".
//Ronnie
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det vore snällt om du kunde rada upp alla dessa fördelar. Jag nämnde en tydlig nackdel, denna att den redan tidiga skymningen på höstkanten i större delen av Sverige helt plötsligt kommer en hel timma tidigare på hösten pga detta påfund.SueCia skrev:
Fördelar av tidsomställningen har jag mycket svårt att se, givet att vi skulle välja att ha sommartid året runt.
Att detta innebär en del tuffa förhandlingar inom EU för att få avskaffandet av tidsomställning till stånd är en helt annan fråga. Är helt medveten om att vi inte kan köra ett eget race här men någon måste ju ställa sig upp någon gång och säga som det är: "vad fan håller vi på med egentligen, och varför?"
Jag tycker definitivt att eländet med tidsomställning ska slopas.
Enda fördelen jag kan se med det är att man kan passa på att testa jordfelsbrytaren. Man kan ju såklart göra det andra dagar om året, men om man har digitala klockor som nollsäller sig blir det ju ett naturligt tillfälle när de ändå ska ställas om.
Enda fördelen jag kan se med det är att man kan passa på att testa jordfelsbrytaren. Man kan ju såklart göra det andra dagar om året, men om man har digitala klockor som nollsäller sig blir det ju ett naturligt tillfälle när de ändå ska ställas om.
Grejen är den att sommartiden är det som är infört för att innebära fördelar, ursprungligen för att spara energi. Egentligen finns det inget som heter "vintertid", utan det är "Normaltid". Detta innebär att om systemet med att ändra tiden skulle tas bort så är det "vintertid" hela året som gäller.
Som jag skrev tidigare ser jag en väldigt stor fördel med att ha sommartid i det att dygnets timmar med ljus utnyttjas bättre. Detta är givetvis beroende av var man bor, kan tänka mig att de som bor i landets nordligare delar inte förstår nyttan med det...det är ju ljust hela dygnet på sommaren och då är väl tidsomställningen bara ett omak.
Som jag skrev tidigare ser jag en väldigt stor fördel med att ha sommartid i det att dygnets timmar med ljus utnyttjas bättre. Detta är givetvis beroende av var man bor, kan tänka mig att de som bor i landets nordligare delar inte förstår nyttan med det...det är ju ljust hela dygnet på sommaren och då är väl tidsomställningen bara ett omak.
Redigerat:
Sommartid/vintertid är höjden av mänsklig arrogans. När inte tiden passar våra vanor, så ändrar vi tiden, inte våra vanor. Helt befängt.
Helt klockrent egentligen! Du har naturligtvis rätt i en bemärkelse, men...ricebridge skrev:
Vi är bara djur och om vi inte "civiliserats" och uppfunnit artificiellt ljus skulle vi fortfarande anpassat vår dygnsrytm efter det naturliga ljuset. Dvs lagt oss när det blev mörkt och gått upp när det blev ljust. Det hade varit enligt våra naturliga vanor.
Växlingen mellan vintertid/normaltid resp sommartid är för de flesta en olägenhet som kroppen justerar på några få dygn. Fördelen är att vi utnyttjar dygnets ljusa timmar på ett bättre sätt. Och det handlar inte enbart om lampan över det egna köksbordet utan också om gatu- och vägbelysning etc. I slutänden är det en ofattbar mängd armaturer som inte behöver vara tända = dra ström. Det är en stor vinst både för samhället och miljön.
//Ronnie
